منابع خبری عراق از اعلام رسمی نامزد جدید حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور خبر دادند.

مهدی عبد الکریم، عضو حزب دموکرات کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه سومریه نیوز اعلام کرد که این حزب "ریبر احمد خالد" را نامزد تصدی پست ریاست جمهوری این کشور کرده است.

وی در این باره گفت: ریبر احمد از مقبولیت بالایی برخوردار است و موفق به تصدی پست ریاست جمهوری خواهد شد.

ریبر احمد درحال حاضر وزیر امور داخلی در دولت اقلیم کردستان عراق است.

محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان عراق نیز در بیانیه ای کوتاه در این باره تاکید کرد: حزب دمکرات کردستان پس از تحولات سیاسی و موانعی که پیش روی انتخاب رئیس جمهور عراق قرار گرفت و در راستای ادامه روند سیاسی عراق، رسما ریبر احمد خالد وزیر امور داخلی دولت اقلیم کردستان را به عنوان نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری معرفی می‌کند.

حزب دموکرات کردستان عراق ابتدا هوشیار زیباری را نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق معرفی کرده بود اما چند روز مانده به برگزاری جلسه مذکور شکایتی از سوی چند نماینده علیه زیباری به دادگاه عالی فدرال عراق ارائه شد و این نمایندگان زیباری را متهم به فساد در دوره تصدی پست وزارت خارجه عراق در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ کردند.

درپی این شکایت دادگاه فدرال نیز روند نامزدی وی را متوقف کرد و پارلمان نیز به مدت سه‌ روز نام‌نویسی مجدد برای نامزدهای جدید را آغاز کرد و در نهایت یکشنبه دادگاه عالی فدرال عراق با بررسی این شکایت حکم به رد نامزدی زیباری داد.