سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که همچنان مشکلات حائز اهمیتی در مسیر احیای توافق هسته‌ای باقی مانده است و آمریکا باید اقدامات فعال بیشتری از خود در این زمینه نشان دهد.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانسی خبری درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: مذاکرات بر سر ازسرگیری پایبندی به برجام وارد مرحله نهایی شده و فرصت مهمی را برای بازگرداندن این توافق به مسیرش فراهم کرده است. در عین حال همچنان مشکلات حائز اهمیتی باقی مانده که باید حل و فصل شوند.

وی ادامه داد: یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید که ۹۰ مایل تنها نیمی از راه یک مسیر ۱۰۰ مایلی محسوب می‌شود؛ چراکه مسیر در انتها سخت می‌شود. در مرحله نهایی مذاکرات تمامی طرفین باید احترام متقابل را حفظ کرده، خارج از چارچوب فکر کنند، به اجماع برسند و درخصوص مشکلات برجسته به پیشرفت‌هایی دست یابند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: این بر عهده آمریکا - مسبب بحران هسته‌ای ایران - است تا در برابر گام‌های متقابل طرف ایرانی، تدابیر فعال بیشتری اتخاذ کند تا تمامی مشکلات باقی‌مانده به زودی حل و فصل شود.

وی در انتها با اشاره به اینکه چین همیشه مواضع عادلانه و مشارکت‌های سازنده در مذاکرات دارد، ابراز کرد: ما به همکاری با تمامی مشارکت‌کنندگان ادامه می‌دهیم تا مذاکرات ازسرگیری پایبندی‌ها پیشرفت کند.

دور هشتم مذاکرات ایران و ١+٤ با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و بازگشت واشنگتن به برجام این روزها در پایتخت اتریش در جریان است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با انتشار پیامی در حساب توییتری اش از گفت وگوی خود با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در وین درباره روند این مذاکرات خبر داد.

وی نوشت: گفت‌وگوی تلفنی امشب با دکتر باقری دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد:

۱. افزایش لحظه به لحظه سختیِ کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران.

۲. تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات.

همچنین منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده در هفته گذشته تا کنون در فضایی "رو به جلو" و "سازنده" برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.