نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در سخنانی مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین میتواند طی ۴۸ ساعت آینده انجام شود.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه مدعی شد حمله به اوکراین می‌تواند طی ۴۸ ساعت آینده انجام شود و از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواست تا از لبه پرتگاه عقب نشینی کند.

وی در پیامی به متحدان اروپایی گفت: «آمادگی‌ جدی برای حمله روسیه با حدود ۱۳۰ هزار نیرو در مرزهای اوکراین انجام شده است».

جانسون افزود: «جهان باید بهای اقتصادی و سیاسی یک تهاجم را به روسیه نشان دهد که این موضوع می‌تواند با پایان دادن به وابستگی به گاز روسیه باشد».

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: «شرایط بسیار بسیار خطرناک و سختی است و ما در لبه پرتگاه قرار داریم اما هنوز زمان برای رئیس جمهور روسیه وجود دارد تا عقب نشینی کند».

وی خواستار مذاکرات بیشتر شده و از روسیه درخواس کرد تا از تهاجمی فاجعه آمیز جلوگیری کند.

یکی از سخنگویان  رئیس‌جمهور اوکراین نیز دوشنبه تاکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو قطعاً همچنان برای این کشور یک اولویت است. «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در لندن در مصاحبه با رادیو «بی‌بی‌سی» تاکید کرد که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به هیچ وجه به ناتو نخواهد پیوست.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز یکشنبه با زلنسکی تلفنی گفت‌وگو  و بر حمایت واشنگتن از اوکراین تاکید کرد. بایدن و زلنسکی  در خصوص اهمیت ادامه رویکرد دیپلماسی و بازدارندگی توافق کردند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین  فضا سازی غرب را «تشدید تنش‌های پوچ و بی‌اساس» خوانده و تاکید کرده که روسیه هیچ‌کس را تهدید نمی‌کند.

پسکوف خاطرنشان کرده که ممکن است اقدامات تحریک آمیزی برای توجیه چنین ادعاهایی اتفاق بیافتد. وی هشدار داد که چنین تلاش‌هایی عواقب جدی  به همراه خواهد داشت.