وزارت خارجه آمریکا دستور تعطیلی سفارت این کشور در کی‌یف اوکراین را صادر کرد.

وزارت خارجه آمریکا خبر داد که سفارت خود در کی‌یف، پایتخت اوکراین را تعطیل کرده و تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آمریکا به شهر «لویو» در غرب اوکراین (نزدیک لهستان) منتقل می‌شود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره تعطیلی سفارت این کشور در کی‌یف گفت: «به صورت موقت فعالیت‌های سفارت آمریکا در کی‌یف را به دلیل افزایش حضور نظامی روسیه (در مرز اوکراین) را متوقف کردیم».

وی ادامه داد: «تیم محدودی در نزدیکی شهری در لهستان برای انجام فعالیت‌های دیپلماتیک حضور خواهند داشت».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «در سایه گفت‌وگوی پوتین و بایدن، همچنان در راستای راه حل دیپلماتیک عمل کرده و کانال‌های گفت‌وگو باز خواهند ماند».

بلینکن از تمامی شهروندان آمریکایی که هنوز در اوکراین هستند خواست تا فورا این کشور را ترک کنند.

نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز شامگاه دوشنبه خبر داد که وزارت خارجه این کشور دستور داده تا تمامی رایانه‌ها در سفارت آمریکا در کی‌یف نابود شوند.

از سوی دیگر «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه مدعی شد حمله به اوکراین می‌تواند طی ۴۸ ساعت آینده انجام شود و از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواست تا از لبه پرتگاه عقب نشینی کند.

وی در پیامی به متحدان اروپایی گفت: «آمادگی‌ جدی برای حمله روسیه با حدود ۱۳۰ هزار نیرو در مرزهای اوکراین انجام شده است».

همچنین «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس  شنبه شب به وقت تهران در توییتی در این زمینه نوشت: «من ریاست جلسه توجیهی کابینه در مورد تهدید جدی روسیه  علیه اوکراین را برعهده داشتم. آخرین اطلاعات حاکی از آن است که روسیه هر لحظه ممکن است حمله کند و ما از کرملین می‌خواهیم که تنش‌زدایی کند.»

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار ۱۰۰ هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند. 

روسیه، اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با همتای آمریکایی تاکید کرده که کارزار تبلیغاتی ایالات متحده و متحدانش در مورد "حمله روسیه" به اوکراین، اهداف تحریک‌آمیز را دنبال می‌کند.

لاوروف در ادامه در اشاره به پیشنهادات امنیتی مسکو به غرب برای کاستن از تنش‌ها گفت: «واکنش واشنگتن و بروکسل به پیش‌نویس معاهده آمریکا و روسیه و توافقنامه با ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی ارائه شده توسط ما، مفاد کلیدی ما را که در درجه اول در مورد عدم گسترش ناتو و عدم استقرار سامانه‌های تسلیحاتی ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه است، نادیده می‌گیرد.»