آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که فضاسازی‌ها و بحران‌سازی‌های کشورش منجر به نگرانی‌های اقتصادی در اوکراین شده است، در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود مدعی تعهد واشنگتن و متحدانش درخصوص ثبات اقتصادی و مالی کی‌یف شد.

  وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر کی‌یف روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین خبر داد.

وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد بلینکن در این گفت‌وگو خاطرنشان کرد که ایالات متحده و شرکا در تعهد به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شامل ثبات اقتصادی و مالی آن متحد می مانند.

 بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت‌وگو تاکید کرد، اگرچه اولویت فوری ایالات متحده حمایت از تلاش‌ها برای کاهش تنش است، اما هرگونه تهاجم احتمالی روسیه علیه اوکراین با واکنشی سریع، هماهنگ و قوی مواجه خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ ماه فوریه، خواستار ارائه شواهد در این مورد شده بود.

زلنسکی تصور بایدن را از تهدید روسیه، رد کرده و گفته است رسانه های غربی باور شهروندان اوکراین بر دولت و ایجاد جنون اقتصادی در سراسر اوکراین را تضعیف می کنند.

آمریکا اخیرا هشدارهایش را درباره تهاجم احتمالی ادعایی روسیه تشدید کرده است اما مقام های اوکراین خواستار آرامش شده اند و زلنسکی در سخنرانی تلویزیونی گفته که دولتش به اندازه کافی برای کنترل اوضاع نیرومند است.

زلنسکی از زمان شروع بحران سازی درباره امکان وقوع جنگ در مرزهای شرقی کشورش، بارها خواستار آرامش در برابر استقرار نظامی روسیه در مرز با اوکراین شده و گفته است که هراس موجود نسبت به بروز جنگ بیش از اندازه است.

او با رد ادعاهایی مبنی بر اینکه دولتش خطر قریب الوقوع جنگ را نادیده می گیرد، افزوده است: ما درک می کنیم که چه اتفاقی می افتد و در مورد این موضوع با مردم خود صحبت می کنیم.

تنش ها در هفته های اخیر در پی ادعای شماری از سران غربی مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین بالا گرفته است.

مسکو بارها گفته است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و درصدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه بوده و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.