روزی که یحیی او را نخواست

شاید کمتر کسی بداند، اما پیش از به شهرت رسیدن رامین رضاییان، یحیی گل‌محمدی این موقعیت را داشت که با این بازیکن همکاری کند. موضوع مربوط به سال ۹۳ است؛ زمانی که یحیی هدایت ذوب‌آهن را بر عهده داشت. آن روزها رضاییان و داریوش شجاعیان به گل‌محمدی پیشنهاد شدند، اما او هیچ‌کدام از آنها را مستعد تشخیص نداد و نخواست. بعدها که رامین به ستاره پرسپولیس و تیم ملی تبدیل شد، سعید آذری، مدیرعامل سابق ذوب‌آهن در جریان یک درگیری لفظی و رسانه‌ای با گل‌محمدی این داستان را به او یادآوری کرد و به نوعی به یحیی سرکوفت زد. قصه امروز اما فرق دارد و گل‌محمدی با آغوش باز از حضور رضاییان در تیمش استقبال می‌کند.

با جام عکس ندارد

بین افکار عمومی این‌طور جا افتاده که رامین رضاییان سابقه‌ای طولانی در پرسپولیس دارد و به نوعی فرزند این تیم به شمار می‌رود. با این همه بد نیست بدانید رامین با هیچ‌کدام از انبوه جام‌هایی که پرسپولیس در این سال‌ها به دست آورده، حتی یک عکس یادگاری هم ندارد. او تنها در لیگ پانزدهم برای سرخ‌پوشان توپ زد و پس از آن راهی ریزه‌اسپور شد. رضاییان با احساس پشیمانی از این انتخاب، به سرعت به پرسپولیس بازگشت، اما باز هم پیش از پایان لیگ شانزدهم به خاطر درگیری با علی علیپور از این تیم کنار گذاشته شد. برانکو ایوانکوویچ که در آن زمان به‌شدت با رامین زاویه پیدا کرده بود، پیش از پایان فصل او را کنار گذاشت و با وجود درخواست اعضای هیات‌مدیره، حتی حاضر نشد اجازه حضور رضاییان در جشن قهرمانی را بدهد. به‌طور کلی رضاییان بعد از ترک بدون اجازه پرسپولیس، جایگاهش را نزد برانکو از دست داد و بازگشت او هم افاقه نکرد. مربی کروات اغلب رامین را روی نیمکت می‌نشاند. او یک بار در واکنش به پرسش‌های مکرر خبرنگاران، یک ورق کاغذ را پاره کرد و گفت: «هر وقت این کاغذ به حالت سابق درآمد، رابطه من و رامین هم مثل قبل خواهد شد.» به این ترتیب رامین هرگز در هیچ‌کدام از فتح و ظفرهای این سالیان پرسپولیس حضور نداشته است و عکسی هم با جام‌های قهرمانی سرخ‌پوشان ندارد.

بیشتر از تمام دوران شیری

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های فنی رامین رضاییان، مهارت‌های هجومی این بازیکن است؛ آنچه در سال‌های گذشته پاشنه آشیل پرسپولیس به شمار می‌آمد. مهدی شیری که به تازگی از جمع سرخ‌پوشان جدا شد و جای خودش را به رضاییان داد، در طول سال‌های حضورش در پرسپولیس بیش از صد بازی برای این تیم انجام داد. او مجموعا موفق شد سه پاس گل بدهد و یک گل بزند. این در حالی است رضاییان در لیگ پانزدهم در پرسپولیس سه پاس گل داد که یکی از آنها در دربی تهران بود. او در لیگ شانزدهم هم با وجود حضور نصفه و نیمه‌اش در جمع سرخ‌پوشان آمار چهار پاس گل را به ثبت رساند. یکی از این پاس گل‌ها، پاسی بود که او سر پنالتی دو ضرب بازی با سپاهان به مهدی طارمی داد و یکی از عجیب‌ترین لحظات تاریخ لیگ برتر را ساخت. او همچنین با پیراهن پرسپولیس ۹ گل در مسابقات مختلف به ثمر رساند. رضاییان در مجموع دوران فوتبالش نزدیک به ۶۰ گل به ثمر رسانده است. بنابراین در فصلی که پرسپولیس در خلق موقعیت و گشودن دروازه رقبا مشکل دارد، شاید این خصوصیات رضاییان بیش از پیش به کار سرخ‌پوشان بیاید. حتما رامین نیم‌نگاهی هم به حضور در تیم ملی دارد؛ موقعیتی که آن را از دست داده و باید دوباره برایش بجنگد.