عادتی در سالمندی که باورتان نمی شود زوال شناختی را سرعت می بخشد

85

1400/11/26

19:02


محققان هشدار می‌دهند که سیگار کشیدن به اندازه دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا برای سلامت مغز افراد سالمند مضر است.

عادتی در سالمندی که باورتان نمی شود زوال شناختی را سرعت می بخشد

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از اوری دی هلث، اثرات مضر سیگار بر سلامت کلی بدن به خوبی اثبات شده است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد سالمندانی که تا دهه شصت زندگی خود سیگار می کشند ممکن است در سلامت مغز و شناخت خود دچار مشکلاتی شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ از عوامل خطر شناخته شده برای زوال شناختی هستند. برای مثال، مطالعه‌ای که در دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، نشان داد که درمان فشار خون بالا ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد، در حالی که تحقیقات دیگری هشدار داد که دیابت نوع ۲ نه تنها خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد، بلکه باعث شروع آن در سنین جوانی می‌شود. مطالعات گذشته حتی تخمین زده اند که دیابت نوع ۲ خطر زوال عقل را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

در این مطالعه محققان دانشگاه کورنل نیویورک، داده‌های سلامت ۳۲۴۴ نفر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفت.

میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه ۶۹ سال بود. ۷۷ درصد از این گروه دارای فشار خون بالا و ۲۴ درصد دیابت نوع ۲ داشتند. ۲۳ درصد از شرکت کنندگان سیگاری بودند. این موضوع از طریق بررسی میزان کوتینین، یک محصول جانبی نیکوتین که در خون باقی می‌ماند و در آزمایش خون اندازه گیری می‌شود، شناسایی شد.

محققان پی بردند شرکت‌کنندگانی که سطح کوتینین بالاتری داشتند، در مقایسه با افراد غیرسیگاری نمره «به‌طور قابل‌توجهی بدتری» در تست‌های شنتاختی داشتند.

هر چه سطح کوتینین آنها بالاتر بود، امتیاز کمتری نیز کسب کردند. و به طور کلی، عملکرد ضعیف افراد سیگاری با همتایان خود که دیابت نوع ۲ یا فشار خون داشتند قابل مقایسه بود.
منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو