چه چیزی باعث ایجاد چربی در مدفوع می شود و چگونه آن را درمان کنیم؟

چه چیزی باعث ایجاد چربی در مدفوع می شود و چگونه آن را درمان کنیم؟


منبع: بیتوته

111

1400/11/26

19:03


چه چیزی باعث ایجاد چربی در مدفوع می شود و چگونه آن را درمان کنیم؟



مدفوع چرب و شل, درمان مدفوع چرب, علل مدفوع چرب

مواد غذایی چرب یا مصرف مغزیجات فراوان ممکن باعث ایجاد مدفوع چرب شود

 

علل بروز مدفوع چرب، تشخیص و درمان آن

گاهی اوقات اتفاق می افتد که افراد با مصرف مواد غذایی خاص دچار مشکل می شوند و اگر در مدفوع خود دقت کنند ممکن آثار چربی در آن وجود داشته باشد. مواد غذایی چرب یا مصرف مغزیجات فراوان باعث می شود که این اتفاق در بدن بیفتد. چربی در مدفوع معمولا با تغییر مواد غذایی برطرف می شود و برای فرد معمولا مشکل خاصی به وجود نمی آورد اما اگر این مشکل بیشتر از دوهفته ادامه دار باشد باید به پزشک مراجعه شود.

این بیماری معمولا در همه سنین ممکن است ایجاد شود اما در سنین نوجوانی و جوانی به علت فعالیت های بدنی زیاد معمولا کمتر است و در سنین بالاتر باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنید تا دچار مشکل نشوید.

در این مطلب میخواهیم به مواردی که درفرد باعث ایجاد مشکلات جدی میشود و باید به پزشک مراجعه کند اشاره می کنیم. همچنین علائم بیماری و دلایل ایجاد آن را بیان کنیم.

 

مدفوع چرب

آخرین مرحله هضم دفع است، زمانی که مدفوع دارید تمام مواد غذایی را که بدنتان نمی توانست از آن استفاده کند را حذف می کند. به طورمعمول بدن شما قبلا تمام مواد مغذی ضروری را حذف کرده و آن ها را در طول فرایند گوارش جذب کرده و آماده دفع بقیه است.

 

اندام های متعددی وجود دارند که بخشی از این فرایند هستند از جمله: معده، روده، کبد و پانکراس ، اگر یکی از اندام های گوارشی شما مشکل داشته باشد میتواند روند گوارش را مختل کند. ممکن است به شرایطی مبتلا شوید که بدن شما تمام مواد مغذی را از غذای شما خارج نکند.

 

مدفوع چرب مواقعی ایجاد میشود که بدن نتواند چربی هایی که در مواد غذایی وجود دارد را جذب کند و آنها را ازبدن دفع می کند. این مشکل بیشتر در مواقعی رخ می دهد که فرد بیش از حد غذاهای چرب مصرف کند. اگر فرد دچار مشکل جدی نباشد  بعد از مصرف غذای چرب  شاید دچار مدفوع چرب شود اما این اتفاق گذرا و موقت خواهد بود.

 

اما اگر ادامه دار باشد به این معنی است که بدن فرد مشکلی در جذب مواد مغذی دارد. حال این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند عمل نکردن درست آنزیم هایی که توسط صفرا جهت هضم چربی های بدن تولید میشود. دلیل بعدی عدم توانایی هضم قند موجود در محصولات لبنی به دلیل کم بودن آنزیم لاکتوز است.

 

مورد بعدی زمانی است که بدن به پروتئین های موجود در گندم و غلات دیگر حساس باشد. در مواری هم بسیار باعث التهاب دستگاه گوارش می شود که باعث ایجاد مدفوع چرب می شود. در بعضی افراد هم مشکلات مادرزادی باعث ایجاد مدفوع چرب می شود.

 

اما چگونه باید فهمید که دچار چربی مدفوع هستیم؟

مدفوع چرب علائم زیادی دارد از جمله : دل پیچه ، ورم یا نفخ شکم ، مدفوع کمرنگ یا رنگ پریده ، مدفوع با بوی بسیار بد ، در بعضی افراد هم با بروز حالت تهوع خود را نشان میدهد.

در بعضی موارد نیز چربی مدفوع بسیار خطرناک است و فرد باید سریع به پزشک مراجعه کند. این موارد عبارتند از: اگر فرد دچار مدفوع سیاه یا تیره مانند شد باید سریع به پزشک مراجعه کند. علائمی مانند : درد درقفسه سینه یا گرفتگی سینه و تنگی نفس نیز میتواند خطرناک باشد.

 

تولید نشدن ادرار در بزرگسالان و نوزادان

درد شکم ، سفتی شکم ودرد ناگهانی شکم نیز از علائم دیگر این بیماری است که نیاز به مراجعه پزشک دارد. پزشک با بررسی فرد بیمار و تشخیص های اولیه به بیمار کمک می کند  در مواردی پزشک از بیمار آزمایش هایی درخواست می کند.

 

از جمله این موارد می توان به مدفوع کف آلود ، کثیف و پر از مخاط ، مدفوعی که به سختی با سیفون تخلیه میشود ، مدفوعی که پوشیده شده از یک پرده ضخیم چربی باشد این موارد که مختصرا بیان شد باعث می شود پزشک از بیمار آزمایش هایی درخواست کند.

 

علل بروز مدفوع چرب, مدفوع چرب نشانه چیست, مدفوع چرب

در بعضی افراد هم مشکلات مادرزادی باعث ایجاد مدفوع چرب می شود.

 

اولین آزمایش ، آزمایش کیفیت مدفوع است که در آن مدفوع توسط میکروسکوپ بررسی می شود و تعداد گلبول های چربی در آن شمارش می شود که نباید تعداد آن از عدد مشخصی بیشتر باشد.

آزمایش دیگر، آزمایش کلی است که در این آزمایش از فرد 2 تا 4 روز نمونه مدفوع دریافت می شود و مورد بررسی قرار می گیرد.

 

آزمایش سوم آزمایش دی گزیلوز D-xylose است. دی گزیلوزنوعی قند است که توسط روده ها جذب می شود هنگامی که فرد دچار مشکلات جذب باشد این قند توسط روده ها جذب نمی شود و سطح آن در خون و ادرار پایین می آید. با اندازه گیری این قند در خون میزان دی گزیلوز در خون سنجیده می شود. این آزمایش نشان می دهد که سوء جذب در فرد وجود دارد یا خیر.

 

جواب مثبت در هر کدام از آزمایشات بالا به این معنی است که چربی موجود در مواد غذایی  که فرد مصرف می کند به صورت طبیعی جذب نمی شود و فرد دچار اختلال در جذب است. توجه داشته باشید مدفوع چرب در کودکان در حال رشد که با اسهال همراه است باعث نارسایی در رشد به علت دریافت  نکردن پروتئین لازم بدن می شود.

 

درمان مدفوع چرب

برای درمان هر بیماری باید ابتدا علت بیماری را دانست و از آنجایی که سو‌‌ء جذب دلایل متعددی می تواند داشته باشد تشخیص قابل اعتماد بسیار مهم خواهد بود.

 

مدفوع چرب, علت مدفوع چرب, مدفوع چرب در نوزادان

درد شکم سفتی شکم و درد ناگهانی شکم نیز از علائم مدفوع چرب است

 

در گام اول باید از خوردن غذاهایی که باعث تحریک علائم در فرد می شود خودداری کرد. به عنوان مثال اگر به لاکتوز حساس هستید باید از خوردن لبنیات خودداری کنید.

برای بیماری سلیاک پرهیز از گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن مو‌ٔثرترین درمان شما خواهد بود.

 

مدفوع چرب و شل, درمان مدفوع چرب, علل مدفوع چرب

راههای درمان مدفوع چرب

 

برای پیشگیری از اسهال چرب نیز باید اقداماتی انجام دهید مانند : افزایش مصرف آب کافی ، کاهش مصرف فیبر غذایی ، کاهش مصرف سیگار ، قطع یا کاهش مصرف الکل ، کاهش مصرف چربی غذا ، افزایش مصرف ویتامین های آ ، دی ، ای و کا . میتوان انواع مکمل های مولتی ویتامین را به صورت آنلاین خریداری نمود. د رمواردی که اسهال چرب شدید است میتوان از داروهای زیر استفاده کرد : استفاده سرم برای به دست آوردن آب از دسته رفته بدن ، داروهای ضد اسهال ، جایگزین کردن آنزیم لوزالمعده و...

 

توجه داشته باشید که  در موارد شدید فرد به مراقبت پزشکی نیاز دارد. همچنین اسهال چرب می تواند علامت بیماری های زمینه ای دیگر باشد که وجود چربی در نمونه ی مدفوع می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو