چه زمانی کودک

چه زمانی کودک "نه" را درک خواهد کرد؟


منبع: بیتوته

79

1400/11/26

19:04


چه زمانی کودک "نه" را درک خواهد کرد؟



چه زمانی کودک نه را می فهمد ,  از چه سنی به کودک نه بگوییم , کودک در چه سنی کلمه نه را می فهمد

یکی از دغدغه های والدین این است که کودک چه زمانی کلمه نه را درک می کند

 

کودک در چه سنی کلمه نه را می فهمد؟ 

انضباط ، موضوعی است که در مجمع والدین یکی از بحث بر انگیز ترین هاست. همه پدر ها و مادر ها بهترین ها را برای فرزندان خود می خواهند از این رو لازم است در تشویق کردن و اصلاح کردن کودک خود یک ثبات و تعادلی داشته باشند. یکی از اصلی ترین چالش های والدین این است که قبل از اینکه کودک به سن درک نظم برسد مرز ها را کنار می گذارند. در این مقاله ما قصد داریم درباره اینکه کودک شما کی می تواند معنی نه را درک کند صحبت کنیم. همراه ما باشید.

نوزادان تا 6 ماهگی 

 

درک کلمه نه توسط کودکان تا 6 ماهگی،درک کودکان از انضباط و قوانین ,  از چه سنی به کودک نه بگوییم

نوزادی که کمتر از 6 ماه دارد هنوز درکی از انضباط و قوانین شما ندارد

 

ضرب المثل رایجی وجود دارد که می گوید شما نمی توانید یک کودک را لوس کنید! این ضرب المثل برای ماه های اولیه زندگی نوزاد کاملا صدق می کند. نوزادانی که تازه پا به دنیا گذاشته اند آنقدر وابسته هستند که هنوز واقعا توانایی درک یا فشار دادن محدودیت ها را ندارند. هیچ نوازش و مهربانی آن ها را خراب نمی کند.

 

اگر کودک شما در این بازه سنی قرار دارد کاری که باید انجام دهید این است که عادت کنید هرگاه لازم است با مهربانی و محکمی "نه" بگویید. برای مثال اگر میدانید لازم است کودک شما الان شیر بخورد ولی از این کار سرپیچی می کند به او "نه" بگویید و او را در موقعیتی قرار دهید که دوباره شیر بخورد.

چون کودک شما هنوز رشد کافی برای درک بسیاری از نظم ها را نکرده است ، بدان معنی نیست که شما اجازه ندارید خودتان را با او وفق دهید.

 

6 الی 12 ماهگی نوزاد

 

درک کلمه نه توسط کودکان تا 12 ماهگی ,زمان شروع نه گفتن توسط کودکان, سن نه گفتن به کودک

کودک 6 الی 12 ماهه می توانید تا حدودی کلمه نه را درک کند

 

هنگامی که نوزادان در بین رده سنی 6 الی 12 ماهگی قرار دارد ، عمدتا شروع می کنند نه را درک کنند. اما این به این معنی نیست که آنها اماده اند آنگونه که می خواهید به شما پاسخ دهند که این می تواند کمی ناامید کننده باشد. با این وجود چند راهکاری برای اینکه کودک شما نه را در این بازه سنی درک کند به شما معرفی خواهیم کرد : 

 

1. هنگامی که به کودکتان نه می گویید ، جدی ، کمی سخت گیرانه با لحن پایین و صاف باشید. وقتی کودک شما رفتارش را متوقف کرد ، لبخند بزنید و صورت خود را از حالت جدی خارج کنید و صدایتان را با لحنی بلند تر و زیباتر جلوه دهید تا کودک ببیند که خوشحال هستید.

 

2. تغییر مسیر دهید. نوزادان هنوز حافظه یا کنترل ذهنی ندارند تا انچه را که نا محدود است به خاطر بسپارند یا اینکه در مقابل وسوسه ها مقاومت کنند. یکی از بهترین راه حل ها حذف فیزیکی موقعیت است. این کار راهی برای نشان دادن " نه من اینکار را انجام نمی دهم" است.

 

3. از زبان مثبت استفاده کنید. این بدان معنی نیست که هنگامی که عصبانی هستید از کودک خود تمجید کنید، بلکه به این معنی است که به جای اینکه به کودکتان بگویید چه کاری انجام ندهد ، چه کاری را جایگزین انجام دهد. کلمه "نه" به این معنی است که شما باید کاری را به شیوه دیگر انجام دهید اما ممکن است کودک رفتار جایگزین را هنوز نتواند تشخیص دهد. شما باید به او کمک کنید. برای مثال در بازی کردن با حیوانات خانگی به جای اینکه بگویید او را نزن ، بگویید ملایم تر او را لمس کن.

 

4. با خندیدن تشویق نکنید! بسیاری از رفتار های کودکان و کوچولو ها میان ما بزرگسالان خنده دار و جالب است اما کودک نباید ان کار را انجام دهد و شما باید با او مقابله کنید. هنگامی که می خندید در واقع به کودک خود القا کرده اید که آن کار را دوباره انجام بده. به همین دلیل لازم است در مقابله با چنین رفتار هایی ، هنگامی بخندید که کودک شما در خواب است.

 

سنین 12 الی 18 ماهگی نوزاد

 

 چه زمانی کودک نه را درک خواهد کرد , زمان درک نه در کودک , مطلب درباره نه گفتن

برای تربیت بهتر فرزندان به جای کلمه نه از سایر عبارت های بازدارنده نیز استفاده کنید

 

بعد از اولین تولد کودک شما ، تغییرات واضحی را در او مشاهده خواهید کرد. رشد زبان ، رشد شناختی بیشتر و بسیاری از موارد دیگر به سمت اوایل دوران کودکی حرکت می کند. به تدریج کودک شما شروع به صحبت کردن می کنید و نه تنها "نه" را درک می کند ، بلکه توانایی بیشتری برای متوقف کردن کاری را که انجام می دهد دارد ، حداقل برای مدتی.

 

در این سن شما همچنان بیشتر وقت خود را صرف تغییر مسیر فیزیکی و استفاده از زبان مثبت کنید. این کار به کودک شما کمک می کند که درک کند چرا برخی چیزها غیر مجاز است. بسیاری از خرابکاری نوزادان در این سن شکل می گیرد.

 

ممکن است بخواهید برای کابینت ها و ظروف شکستنی راه چاره ای پیدا کنید ، البته که این کار منطقی است ، اما با این وجود سعی کنید به جای اینکه فقط از کلمه "نه" استفاده کنید ، از عبارت هایی مانند " دست نگه دار" ، " این کار رو نکن" و... استفاده کنید تا کودک شما کمتر به فکر سرپیچی از کلمه "نه" باشد.

 

ممکن است با تمام این موارد کودک شما باز هم بدرفتاری کند و کارهایی که نباید انجام دهد و مجدد انجام می دهد. ممکن است نگران سلامت او باشد. یک ترفندی که می توانید به کار بگیرید این است که یک اتاق خالی از اسباب بازی را ایجاد کنید و به مدت یک دقیقه یا حتی سی ثانیه کودک خود را در آن فضا کنار خود نگه دارید. در بسیاری از مواقع می توانید با یک در اغوش گرفتن و بوسیدن همه چیز را به پایان برسانید.

 

با این وجود به یاد داشته باشید کتک زدن بدترین نوع تربیت و کاری است که می توانید انجام دهید. با اینکه بسیاری از افراد با کتک زدن بزرگ شده اند اما در طی یک تحقیقات نشان داده شد است که کتک زدن حتی با عنوان نظم و انضباط مضر است.

 

سخن پایانی 

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که کودک شما چه زمانی کلمه "نه" را درک خواهد کرد جواب دهیم. همچنین شیوه هایی برای بهبود ادراک کودک به شما اموزش دادیم با این وجود اگر هیچکدام از روش ها برایتان کارساز نبود نگران نباشید و به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو