بازتاب پیشنهاد باهنر برای تغییر قانون اساسی

منبع: برترین ها

147

1400/11/26

19:05


یوسفیان ملا درباره احتمال پارلمانی شدن نظام سیاسی در جریان بازنگری در قانون اساسی گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل در جریان سفر به کرمانشاه به بحث نظام پارلمانی اشاره کرده و گفتند که این مهم می‌تواند در آینده دور یا نزدیک این اتفاق بیفتد.

نامه نیوز نوشت: یوسفیان ملا درباره احتمال پارلمانی شدن نظام سیاسی در جریان بازنگری در قانون اساسی گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل در جریان سفر به کرمانشاه به بحث نظام پارلمانی اشاره کرده و گفتند که این مهم می‌تواند در آینده دور یا نزدیک این اتفاق بیفتد.

بحث از بازنگری در قانون اساسی را چند قبلی محمدرضا باهنر طی مصاحبه‌ای مطرح کرد. بحثی با سابقه و تکراری که هر بار مطرح و خبرساز شده، به جایی نرسیده است. این بار اما به نظر می‌رسد که مساله جدی‌تر باشد چرا که همه اخبار و زمزمه‌هایی در این باره به گوش می‌رسد و هم خود باهنر قصد رها کردن موضوع را ندارد. او در مراسمی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب در حسینیه جماران نیز گرفته: «یک جاهایی از قانون اساسی قابل اصلاح است و می شود تغییر داد. در اصل 177 آمده اصولی که متضمن جمهوریت و اسلامیت نظام است غیر قابل تغییر هستند. یعنی نمی شود قانون اساسی را اصلاح کنیم و بگوییم مجلس نمی خواهیم ولی ممکن است یک زمانی قانون اساسی اصلاح شود و بگویند ما دو مجلس می خواهیم، یا مجلس شش ساله باشد و یا حکومت به جای ریاستی، پارلمانی باشد؛ اینها قابل اصلاح است و هیچ اشکالی هم ندارد.»

علاوه بر باهنر اما بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران نیز بر اهمیت و ضرورت بازنگری بر قانون اساسی تاکید دارند. درباره اینکه چه اصولی باید تغییر کند و چه تحولاتی ایجاد شود، نه کسی چیزی می‌داند و نه اجماع نظری وجود دارد اما در اصل ماجرا به نظر نمی‌رسد که اختلاف دیدگاهی وجود داشته باشد. آن هم اینکه بازنگری در قانون اساسی لازم به نظر می‌رسد و مسیرش نیز موجود است، لذا هر وقت که مسیر طی شود، کار کلید خواهد خورد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس از جمله موافقان ایده بازنگری در قانون اساسی است می‌گوید: «حرف باهنر، حرف قانون اساسی است؛ چراکه قانون اساسی این اجازه را می‌دهد که هر 10 سال نسبت‌به بازنگری دربرخی اصول قانون اساسی اقدام شود و حتی سازوکاری را نیز به این منظور پیش‌بینی کرده است.»

او با اشاره به این سازوکار و رویه بازنگری در قانون اساسی می‌گوید: «رهبری انقلاب می‌توانند پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را مطرح کند و در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، اصولی را که می‌باید در آن بازنگری شود، اعلام کند.»

یوسفیان‌ملا همچنین با اشاره به تجربه نخستین بازنگری در قانون اساسی در جمهوری اسلامی می‌گوید: «حدود 10 سال پس از تصویب نسخه نخست قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب، امام دستور به بازنگری قانون اساسی داده و با اشاره به بحث مدیریت قوه قضاییه و صداوسیما و لزوم تمرکز در مدیریت این دو نهاد، برگزاری همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی را مطالبه کردند و درنهایت این همه‌پرسی در سال 68 انجام و اصولی از قانون اساسی اولیه دستخوش تغییر و اصلاح شد.»

وی شرایط کنونی را نیز مورداشاره قرار داده و گفته است: «در شرایط کنونی نیز رهبری می‌تواند دستور بازنگری را صادر کند. از آخرین بازنگری در قانون اساسی، در حال حاضر چند بازه زمانی 10 ساله را پشت سر گذاشتیم و اقدامی انجام نشده است. امروز به هر حال این امکان فراهم است.»

یوسفیان ملا درباره احتمال پارلمانی شدن نظام سیاسی در جریان بازنگری در قانون اساسی نیز گفت: «مقام معظم رهبری حدود یک دهه پیش نیز در جریان سفری که به کرمانشاه داشتند، فرموردند که ما مواردی را در قانون اساسی داریم که نیازمند اصلاح است و ازجمله به بحث نظام پارلمانی اشاره کرده و گفتند که این مهم می‌تواند در آینده دور یا نزدیک این اتفاق بیفتد و نظام پارلمانی جایگزین نظام ریاستی کنونی شود.»

وی در پایان گفت: «البته آن زمان و سال‌های بعد اگرچه در مقاطعی این بحث مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت اما هرگز عملیاتی نشد و باید دید در ادامه چه خواهد شد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو