مقابله با آلزایمر به کمک نانوپاک‌کننده‌ها

منبع: برترین ها

151

1400/11/26

19:13


بررسی جدید پژوهشگران چینی نشان می‌دهد که شاید نوعی از نانوپاک‌کننده‌ها بتوانند به پاکسازی پروتئین‌های سمی و مقابله با آلزایمر بپردازند.

ایسنا: بررسی جدید پژوهشگران چینی نشان می‌دهد که شاید نوعی از نانوپاک‌کننده‌ها بتوانند به پاکسازی پروتئین‌های سمی و مقابله با آلزایمر بپردازند.

به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشگران "دانشگاه علم و فناوری ماکائو"(UCTM) در چین، به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که نانوپاک‌کننده‌ها چگونه می‌توانند به سد خونی مغز نفوذ کنند تا پروتئین‌های سمی را پاک کنند و به تنظیم التهاب در بیماری آلزایمر بپردازند.

سد خونی غیرقابل عبور مغز و ویژگی‌های پاتولوژیک پیچیده، عوامل کلیدی موثر بر درمان بیماری آلزایمر هستند. تجمع داروها در محل‌ ضایعه و اثربخشی نامطلوب در کاهش رسوب پروتئین "تاو" (TAU) باید فورا برطرف شود.

پژوهشگران در این پروژه، نوعی نانوپاک‌کننده ارائه داده‌اند که می‌تواند به هدف‌گیری و درونی‌سازی سلول‌های اندوتلیال واحد عصبی عروقی در ضایعات موثر در آلزایمر بپردازد.

مقابله با آلزایمر به کمک نانوپاک‌کننده‌ها

این ترکیب می‌تواند سمیت عصبی ناشی از آمیلوئید بتا را کاهش دهد. "راپامایسین"(Rapamycin) به کار رفته در این ترکیب، به سرعت از نانوپاک‌کننده آزاد می‌شود تا تجزیه آمیلوئید بتا را بهبود ببخشد و شرایط التهابی را عادی کند. این ترکیب، تجزیه آمیلوئید بتا را تسریع می‌کند و استرس اکسیداتیو و واکنش التهابی بیش از اندازه را کاهش می‌دهد.

یافته‌های این پژوهش، راهبردی را برای هدف قرار دادن دقیق ضایعاتی که در بروز آلزایمر نقش دارند، ارائه می‌دهند و درمان‌های چند جانبه‌ای را برای پاکسازی پروتئین‌های سمی و مقابله با آلزایمر ارائه می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو