در عصر آنلاین امروز دور نگه داشتن کودکان از گوشی‌های هوشمند یک چالش بزرگ  و دغدغه اصلی برای والدین است. امروزه گوشی‌های هوشمند/تبلت‌ها به ابزارهای ضروری یادگیری برای کودکان تبدیل شده‌اند. در حالی که دنیای آنلاین مزایای زیادی دارد، بسیار اعتیادآور است و ممکن است تأثیر نامطلوبی بر رشد کودک بگذارد. استفاده غیرمسئولانه از گوشی‌های هوشمند می‌تواند منجر به افزایش تمایلات مضر در کودکان شود. در دنیایی که اکثر ما به تلفن‌های هوشمند خود وابسته‌ایم، ضروری است تا به کودکمان یاد دهیم تا از دستگاه‌های هوشمند خود سالم و به اندازه استفاده کنند. در این مقاله مهم‌ترین راهکارهای محدود کردن کودکان برای استفاده از تلفن‌های هوشمند و فناوری در دنیایی که تکنولوژی فراگیر است، را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تاثیرات اعتیاد به تلفن همراه در کودکان

طبق مطالعات، نوجوانان حداقل حدود 9 ساعت در روز و کودکان (8 تا 12 سال) 6 ساعت از وقت خود را با گوشی‌های هوشمند پر می‌کنند. تاثیرات استفاده گوشی‌های هوشمند بر روی کودکان بسیار مضر است. در اینجا لیستی از عوارض استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند در کودکان آمده است:

  • مشکلات رفتاری
  • اعتیاد
  • افسردگی
  • اختلالات خواب
  • چاقی
  • تأخیر در رشد اجتماعی
  • توجه و مشکلات شنوایی
  • مشکلات سیستم عصبی

تکنولوژی به طور کلی باعث افزایش ناامیدی در کودکان شده است. این افزایش ناامیدی و اعتیاد به تلفن هر دو باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در کودکان کوچکتر می‌شود. علاوه بر این، تمام نگرانی‌هایی که والدین درباره شبکه‌های اجتماعی دارند با استفاده از گوشی هوشمند همراه است. دور نگه داشتن کودکان از وسایل و ابزارها کار سختی است و ممکن است منجر به علائمی از جمله کم اشتهایی و عصبانیت شود.

راهکارهای محدود کردن کودکان برای استفاده از گوشی‌های هوشمند

  1. ساعت استفاده از آن را محدود کنید

زمان استفاده از تبلت و گوشی همراه را برای کودکان محدود کنید و ساعت مشخصی را برای استفاده آنها در نظر بگیرید.  تنظیم زمان کافی به والدین این امکان را می‌دهد که زمان صرف شده کودک برای وسایل هوشمند را پیگیری و محدود کنند. با معرفی یک برنامه، والدین می توانند عادت روتین را بهبود بخشند که مانع از گذراندن زمان بیشتر کودک با گوشی می‌شود. گوشی‌های هوشمند اکنون به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند و دور نگه داشتن آنها از کودکان کار دشواری است. بنابراین، با کودک خود صحبت کنید که فقط برای مدت محدودی می‌تواند از گوشی هوشمند استفاده کند. موارد دیگری که باید در نظر داشت:

  • استفاده محدود از تلفن، زمانی که فرزند شما در کنارتان است.
  • استفاده از گوشی در هنگام صرف غذا ممنوع!
  • قبل از خواب، تلویزیون یا تلفن ممنوع!
  • تسلیم خواسته‌های نامعقول فرزندتان نشوید.
  1. از تلفن هوشمند به عنوان تشویق یا حواس پرتی استفاده نکنید

دستگاه‌های هوشمند ارزش آموزشی زیادی برای کودکان دارد. پرهیز کامل از آن توصیه نمی‌شود. رعایت اعتدال در اینجا کلید اصلی است. بسیاری از والدین استفاده از گوشی را برای تشویق کودکان به مطالعه،انجام تکالیف، انجام سایر کارهای خانه استفاده می‌کنند، اما این می‌تواند بیشتر به ضرر کودک منجر شود. مراقب باشید که از تلفن هوشمند برای حواس پرتی یا پاداش استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند اثرات بدی بر روی کودکان داشته باشد.

 

  1. کودک را به انجام فعالیت‌های دیگر تشویق کنید

یک روش کاربردی برای کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند پیدا کردن جایگزین‌های مناسب و جذاب‌تری برای پر کردن اوقات فراغت کودک است. مدل دکوراسیون اتاق کودک خود را خلاقانه و سرگرم کننده طراحی کنید. در یک اتاق خواب کودک کاربردی و سرگرم کننده لازم است که فضایی برای استراحت، بازی، مطالعه و یک فضای دنج برای گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب در نظر بگیرید. از دیگر فعالیت‌های جایگزین ثبت نام در کلاس‌های فوق برنامه آموزشی مانند موسیقی، ورزشی و … است. توجه داشته باشید که علایق و استعداد کودک خود را در نظر بگیرید. روش دیگر وقت گذراندن و بازی کردن با کودک است.

  1. بر فعالیت آنها نظارت داشته باشید

آزادی‌ که والدین به نوجوانان می‌دهند، باید همراه با نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها با حفظ حریم خصوصی آنها باشد. زیرا آنها در این مرحله از زندگی خود دیگر نمی‌توانند بپذیرند که والدین با آن‌ها مثل یک کودک رفتار کنند. احترام به حریم خصوصی نوجوانان یکی از وظایف والدین است. آن‌ها در این سن به شدت احساس استقلال می‌کنند، اتاق نوجوان باید طبق سلیقه‌ی خودش باشد به او اجازه دهید اتاقش را طوری طراحی کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد. بدون اجازه وارد اتاقش نشوید، نوجوانان نیز مانند دیگر افراد جامعه نیاز به حریم خصوصی و شخصی دارند که باید والدین و اطرافیان به آن احترام بگذارند. هویت مستقل آن‌ها را بپذیرید و با حفظ روابط دوستانه و صمیمی آنها را به استفاده درست از اینترنت و گوشی‌های همراه راهنمایی کنید و در نهایت فرزندانتان را از تهدیدات احتمالی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ایمن نگه دارید. یکی از بهترین راهکارها این است که او را وارد پروسه طراحی اتاقش کنید، بسیاری از نوجوانان در این سن به شدت احساس استقلال می‌کنند، به او اجازه دهید اتاقش را طوری که دوست دارد طراحی کند و

 

  1. چیزهای دیگر را در اولویت قرار دهید

مطمئن شوید که فرزندتان تکالیف، مطالعه و کارهای خانه را قبل از مشغول شدن با تلفن هوشمند خود انجام داده است. این به تعیین اولویت‌ها از سنین کودکی کمک می کند.

  1. از گوشی به عنوان ابزاری برای یادگیری استفاده کنید

بچه ها از تلفن هوشمند برای سرگرمی استفاده می‌کنند. فراموش نکنید کودکان عاشق چالش هستند. بازی‌های موبایلی جذاب هستند، زیرا در هر مرحله‌ی جدیدی چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند. با درگیر کردن بچه‌ها در یادگیری مبتنی بر فعالیت، آنها می‌توانند در حین سرگرم شدن، دانش کسب کنند.

  1. در مقابل کودکان دائم از گوشی خود استفاده نکنید

بهترین راه برای جلوگیری از استفاده نامحدود از تلفن‌های هوشمند، این است که مدام در جمع خانوادگی و جلوی کودکان از تلفن همراه استفاده نکنید. اگر کودکان دائماً شما را با تلفنتان ببینند، آن‌ها هم دوست دارند که همان‌گونه عمل کنند. ابتدا برای خود محدودیت‌هایی تعیین کنید و بگذارید فرزندانتان بداند که به انجام آنها پایبند هستید. این یک رویکرد کارساز است که به کودک شما کمک می‌کند از همان ابتدا مسئولانه از گوشی خود استفاده کند. کنار گذاشتن موبایل در زمانی که در کنار خانواده هستید نه تنها به آنها نشان می‌دهد که شما قوانین خانه را رعایت می‌کنید، بلکه مطمئن می‌شوند که شما آنها را در اولویت قرار می‌دهید.

 کلام آخر: استفاده افراطی از گوشی‌های هوشمند باعث شده است که سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین بسیاری از متخصصین سلامت و انجمن قلب آمریکا((AHA نسبت به استفاده ی زیاد کودکان از وسایل ارتباطی هشدار داده‌اند و از والدین خواسته‌اند استفاده‌ی کودکان را محدود کرده و به فکر راه‌های دیگری برای سرگرم کردن و پر کردن اوقات فراغت کودکان باشند. تحقیقات نشان داده است که حضور رو در رو با خانواده، فرزندان و دوستان تأثیر بسزایی در رشد سالم کودکان دارد. به عنوان والدین اجازه ندهید فرزندتان در جریان تکنولوژی و فناوری گم شود. به فرزندانتان اجازه دهید با تلفن‌های هوشمند بازی کنند و از آن ها به عنوان سرگرمی درست استفاده کنند.