سفر کردن موجب رشد جسمی و ذهنی کودکان می‌شود

منبع: فرزند

104

1400/11/26

19:13


سفر کردن موجب رشد جسمی و ذهنی کودکان می‌شود

کودکان موجودات دوست داشتنی هستند که با تمام وجود می‌خواهند جهان اطرافشان را کشف کنند. این کشف و شهود وقتی با ماجراهای غیر قابل پیش‌بینی و تازه همراه باشد، منجر به شکوفایی خلاقیت در کودک خواهد شد. یکی از راه‌های مهم و اساسی برای فراهم کردن بستر شکوفایی استعدادهای کودکان، سفر کردن است.

ساختار ذهنی انسان در سنین کودکی و نوجوانی در حال شکل گرفتن است. به موازات شکل‌گیری ساختار ذهنی، بلوغ و رشد جسمی کودک نیز صورت می‌پذیرد. رشد جسمی و ذهنی کودک در اثر داشتن تجربه‌های مختلف زندگی، همسو می‌شوند که حاصل این همسو شدن، انسانی بالغ خواهد بود. انسانی که به معنی واقعی کلمه لحظه‌های زندگی خود را تجربه می‌کند و دستاورد تجربه‌هایش منجر به ارتقای کیفیت زندگی شخصی خودش و اطرافیانش می‌شود.

سفر یکی از راه‌هایی است که به کودکان کمک می‌کند با پدیده‌های مختلف طبیعت و جامعه انسانی به طور مستقیم مواجه شود. کودکان در هر محیطی که قرار بگیرند به سادگی با آن انس گرفته مشغول کشف تازگی‌هایش می‌شوند. پس وقتی تصمیم به سفر می‌گیرید، اولین کسی که خوشحالی خود را با صدای بلند و رسا اعلام می‌کند، کودک شماست. شما قرار است او را به سرزمین تازه‌ای ببرید که همه چیز از طبیعت تا رنگ پوست آدم‌ها برایش تازگی دارد. وقتی کودکان به پدیده‌ها دقت می‌کنند و سوال‌هایشان را می‌پرسند، یک بار دیگر دنیا را با جزییاتش در معرض دید بزرگسالان قرار می‌دهند. از این فرصت استفاده کنید و با کودکان خود سفر کنید تا جهان را از دریچه‌ای تازه و بدون قضاوت ببینید.

موضوع دیگری که سفر را برای کودکان جذاب می‌کند، این است که می‌توانند خارج از قواعد معمول روزمره زندگی کنند. می‌توانند ساعت‌ها در طبیعت باشند و با خاک، گیاهان و جانوران سرگرم شوند. اسباب بازی‌های کودکان اگر در طبیعت رها باشند، بی اندازه زیاد هستند. هر کرم کوچکی که راه می‌رود، کودک را ساعت‌ها به خودش مشغول می‌کند. اگر قید و بند زیادی برای کودکان مقرر نکنیم، با دست‌ها و پاهای کوچکشان به تنهایی جهان به این بزرگی را درک می‌کنند. آنچه اهمیت دارد این است که شما به عنوان والدین نظاره‌گر فرزندتان باشید تا از او به خوبی مراقبت کنید.

وقتی کودکی در سفر دارید بهتر است تا می‌توانید غذاهای سالم مصرف کنید. خوردن غذاهای محلی مقصدی که به آن سفر کرده‌اید، ذائقه کودک شما را پذیرای طعم‌های تازه می‌کند. ارتباط با مردم بومی منطقه نیز تاثیر بسیار مهمی در نوع نگرش کودک شما با انسان‌های زمین دارد. پس کودکان خود را در ایجاد دوستی و صمیمیت با مردم بومی مناطق مختلف شریک کنید تا روحیه انسان دوستی در آنها تقویت شود.

از مواردی که در سفر همراه با کودکان اهمیت پیدا می‌کند، نوع اقامتگاهی است که انتخاب می‌کنید. جذابیت هتل از آنجا که دارای قوانین بیشتری است، زودتر برای بچه‌ها تمام می‌شود و بهانه گیری را شروع می‌کنند. اگر بتوانید برای اقامت خود اقامتگاه بوم گردی، ویلا یا سوئیتی را اجاره کنید که دارای محوطه آزاد باشد، کیفیت سفر را هم برای فرزندتان و هم برای خودتان ارتقا داده‌اید. چرا که کودکان در هر زمانی که اراده کنند بدون نیاز به حضور شما به حیاط می‌روند و به بازی مشغول می‌شوند. این امکان به شما فرصت می‌دهد از لحظه‌های سفرتان با خیالی آسوده لذت ببرید و آرامش را در روزهای سفر تجربه کنید.

بعضی از اقامتگاه‌ها دارای سالن بازی کودکان هستند. وجود چنین فضایی برای بازی کودکان، حال آنها را در روزهای سفر خوش می‌کند که در پی خوشحالی فرزندتان، شما هم خوشحال خواهید بود. اقامتگاه‌های مناسب برای کودکان دارای شرایطی هستند که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم. به سایت یا اپلیکیشن جاباما سر بزنید و اجاره ویلا و اقامتگاه  را به صورت اینترنتی انجام دهید.

مقصدی مناسب را انتخاب کنید

برای سفر خود مقصد مناسبی را انتخاب کنید. توانایی جسمی و انرژی کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر است. پس مسافت‌های خیلی دور ممکن است باعث خستگی و بی طاقتی کودکان شود. دما و شرایط اقلیمی مقصد شما نیز دارای اهمیت است. پس اگر به جایی با هوای متفاوت با محل زندگی خود سفر می‌کنید، لباس مناسب برای کودکان را فراموش نکنید.

اسباب بازی‌های مورد علاقه کودک را همراه داشته باشید

از آنجا که بخش عمده دنیای کودکان در تخیل آنها می‌گذرد، ممکن است ارتباطی ویژه با بعضی از اسباب بازی‌های خود برقرار کنند. از این رو، در دسترس بودن آن اسباب بازی مهم است چرا که در تخیل کودک یک اسباب بازی فقط یک وسیله نیست و گاهی فضای امن ذهنی خود را با همان اسباب بازی فراهم می‌کنند. پس به خواسته‌های کودک خود در جمع آوری وسایل مورد نیازش توجه کنید تا جهان ذهنی او را بر هم نزده باشید.

امنیت اقامتگاه را در نظر بگیرید

اقامتگاهی امن را رزرو کنید. امنیت اقامتگاه در سفری که کودکان را همراه دارید اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای رزرو و اجاره اقامتگاه‌های مطمئنی که دارای مجوز رسمی هستند، از جاباما کمک بگیرید. جاباما معتبرترین مرجع رزرو آنلاین اقامتگاه است که بر اقامت و سفر شما نظارت مستقیم دارد. پشتیبانی جاباما به صورت شبانه روزی در دسترس کاربران قرار دارد که این موضوع امنیت خاطر گردشگرها را فراهم کرده است.

اقامتگاه های ویژه جاباما که با سرویس جاباما پلاس رزرو می‌شوند، جزییات با اهمیت در اقامت کودکان را لحاظ می‌کنند.

برای کودکان غذای سالم تهیه کنید

درست است که کودکان تمایل زیادی به خوردن غذاهای ناسالم دارند اما به این نکته توجه کنید که وقتی تغذیه کودکان ناسالم باشد، انرژی کمتری برای گردش و تفریح دارند. پس سعی کنید غذاهای محلی و سالم را برای وعده‌های غذایی در نظر بگیرید. با این کار ذائقه کودک خود را نیز به چشیدن طعم‌های تازه و سالم عادت می‌دهید.

اگر دوست دارید غذا و اقامت شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد، اقامت در هتل بهترین گزینه برای شما و خانواده‌تان است. با مراجعه به صفحه http://bia2safa.net/goto/web/url/2676409 فهرست متنوعی از هتل‌های سراسر ایران را مشاهده می‌کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو