اگر آپنه خواب درمان نشود

منبع: فرزند

156

1400/11/26

19:13


اگر آپنه خواب درمان نشود

در مورد انواع اختلالات خواب باید بگوییم که بعضی از آنها، همچون آپنه خواب سبب وقفه تنفسی در خواب می شود، و ممکن است بر اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید و باعث ایجاد مشکلاتی هم شود.

اختلالات در خواب در صورت ظاهر شدن، فرد را درگیر بی خوابی می کند و خواب مفید را از بیمار می گیرد. اینگونه افراد جهت درمان اختلالات خواب باید به پزشک متخصص اختلالات خواب رجوع کنند، و تحت نظر پزشک نسبت به درمان آن اقدام کنند.

دکتر فریبا معینی پور در کلینیک آپنه خواب اورااسلیپ ، متخصص آپنه خواب در تهران می باشد، در صورتی که از آپنه خواب رنج می برید و سبب شده که خوابتان با اخلال رو به رو شود می توانید با مراجعه به کلینیک ایشان، جویای بهترین روش درمانی آپنه خواب در خود شوید. ما با نگارش این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص آپنه خواب و درمان آن برای شما بیان کنیم. همراه ما باشید.

آپنه خواب

آپنه خواب در حقیقت وجود و ابتلا به وقفه تنفسی در خواب می باشد، و با رقم خوردن آپنه خواب، فرد در حین خواب با اختلال تنفسی مواجه می شود، و در طول خواب شبانه این مسئله را مرتبا تجربه می کند، به طوری که ممکن است هر چند دقیقه یک بار این وقفه تنفسی و یا همان آپنه خواب واقع شود. اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم باید بیان کنیم که آپنه خواب یک اختلال مزمن می باشد، که در هنگام خواب اتفاق می افتد و سبب قطع تنفس فرد می گردد.

آپنه خواب یک نوع اختلال خواب به حساب می آید، و حد بالایی خطر ناک است. در صورتی که افرادی به این اختلال خواب دچار هستند، باید سریعا تحت درمان پزشک متخصص اختلال خواب قرار بگیرند و روند درمانی خود را آغاز کنند، چنانچه آپنه خواب درمان نشود به طور مکرر فرد در خواب دچار قطع تنفس می شود و حتی ممکن است مرگ وی رقم بخورد.

آپنه خواب در برخی افراد حتی ممکن است، صد مرتبه در ساعت رخ بدهد، در اینصورت پزشکان می گویند که این مسئله بیانگر این می باشد که مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی را دریافت نمی کنند. این را هم بدانید که در خیلی از مواقع اینطور می باشد که فرد بیمار، خود متوجه آپنه خواب و وقفه تنفسی در خواب نمی شود، بلکه اطرافیان فرد این مسئله را تشخیص می دهند، و او را از وجود آپنه خواب آگاه می کنند.

قابل ذکر است که برخی عوامل سبب تشدید بروز آپنه خواب می باشند. مثلا مطالعات نشان می دهد که اغلب ابتلا زنان به آپنه خواب، بعد از یائسگی افزایش پیدا می کند. همچنین باید بگوییم که یکی از شایع ترین نوع اختلال و آپنه خواب، خروپف می باشد.

انواع آپنه خواب

وقفه تنفسی یا همان آپنه خواب، دارای انوع مختلفی است، که و هرکدام ممکن است بر اثر برخی مشکلات در برخی قسمت ها ظاهر شوند، و سبب ناراحتی های متفاوت برای افراد شوند.

آپنه انسدادی

در واقع آپنه انسدادی، شایع ترین نوع آپنه خواب می باشد، که با شل شدن عضلات گلو و حلق به وقوع می پیوندد و موجب وقفه تنفسی در خواب می گردد.

آپنه مرکزی

در مورد آپنه مرکزی باید بگوییم که، این نوع آپنه، بر اثر عدم ارسال سیگنال های تنفسی به مغز در خواب رخ می دهد و به همین دلیل، وقفه تنفسی در خواب را برای فرد ایجاد می کند، و حتی این توانایی را دارد تا مشکلات جدی دیگری را هم رقم بزند.

آپنه مرکب

آپنه مرکب، زمانی بروز پیدا می کند که فرد هم دچار آپنه مرکزی باشد و هم آپنه انسدادی داشته باشد، در حقیقت آپنه ترکیبی همانطور که از نامش مشخص است، ترکیبی از این دو نوع آپنه می باشد.

علائم آپنه خواب

وقفه تنفسی دارای برخی علائم می باشد. قبلا هم گفتیم که ممکن است خود فرد بیمار، متوجه علائم نباشد، لذا گاهی اطرافیان این اختلال را تشخیص می دهند. ولی برخی تغییرات خلقی همچون خشم، کاهش انرژی و افسردگی را می توان از علائم و تاثیرات اختلال آپنه خواب دانست. برخی از علائم وقفه تنفسی عبارتند از:

قطع موقت تنفس در خواب

قطع موقت تنفس در خواب از نشانه های وجود وقفه تنفسی خواب می باشد. این قطع و توقف تنفس ممکن است به دفعات زیادی رخ بدهد و حتی گفتیم که شاید خود فرد متوجه نشود.

خروپف در خواب

خروپف با صدای خیلی بلند در خواب، یکی از نشانه وقفه تنفسی و آپنه خواب می باشد. این علامت، غالبا نشان از آپنه انسدادی دارد.

گلو درد و خشکی دهان در هنگام بیدار شدن

حس گلو درد شدید و خشکی دهان از خواب در هنگام بیدار شدن، غالبا از علائم افرادی است که دچار وقفه تنفسی خواب می باشند، که در مورد آن باید بگوییم که یک مسئله بسیار آزار دهنده برای افراد می باشد.

سردرد و خواب بیش از حد در طول روز

برخورداری از سردرد، هنگام بیدار شدن از خواب و یا سردرد صبحگاهی، از دیگر نشانه های وجود اختلال وقفه تنفسی در خواب می باشد. و همچنین خواب بیش از حد در طول روز هم می تواند از علائم وقفه تنفسی در خواب باشد.

عوامل تشدید آپنه خواب

عواملی وجود دارند که در صورت موجود بودن در فرد بیمار، سبب می شوند تا اختلال آپنه خواب تشدید گردد، و سبب ایجاد مشکلاتی برای افراد شود. در مورد این عوامل زمینه ساز باید بگوییم که پیشگیری و رعایت برخی فعالیت ها می تواند تاثیر خوبی در درمان این اختلال خواب داشته باشد. ما در ادامه به برخی از این عوامل تشدید کننده وقفه تنفسی خواب اشاره می کنیم:

  • چاقی
  • مصرف سیگار
  • مصرف الکل
  • یائسگی در خانم ها
  • سابقه خانوداگی آپنه خواب
  • مصرف دارو های آرام بخش
  • انسداد مجاری تنفسی
  • لوزه بزرگ
  • انحراف بینی
  • زبان بزرگ

خطرات آپنه خواب

در طی فرآیند آپنه خواب باید بگوییم که، توقف تنفس سبب عدم رسیدن اکسیژن کافی به مغز و همینطور سایر اجزای بدن می شود، و در نهایت با وارد شدن دی اکسید کربن به جریان خون، این احتمال می رود که خطرات جدی برای فرد ایجاد شود. افرادی که دچار اختلال وقفه تنفسی در خواب هستند، بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری ها مثل فشار خون بالا، نارسایی قلبی و سکته مغزی می باشند. لذا آپنه خواب از نوع اختلالات خوابی می باشد که باید سریعا مورد درمان قرار بگیرد.

درمان آپنه خواب

درمان آپنه خواب با استفاده از روش های گوناگون توسط پزشک متخصص اختلالات خواب صورت می گیرد. پزشک متخصص آپنه خواب، بعد از تشخیص اختلال، روند درمانی مناسب را برای فرد تجویز می کند و نسبت به اجرای آن دست به کار می شود. تغییر سبک زندگی، باز کردن مجاری تنفسی، استفاده از دستگاه برای تنفس، جراحی، برخی از روش های درمانی وقفه تنفسی خواب می باشند.

اگر آپنه خواب درمان نشود چه می شود؟

توقف تنفس در زمان خواب، موضوعی نیست که بتوانیم به سادگی از آن عبور کنیم. این اختلال مسئله ایست که استراحت شبانه فرد را مختل می کند، و سبب خواب آلودگی و خستگی در طول روز می گردد. آپنه خواب توانایی دارد تا باعث بروز مشکل در فشار خون شود و مشکلات قلبی را رقم بزند، لذا در مورد آپنه خواب باید بگوییم که یک اختلال و مشکل جدی به حساب می آید. مردان مبتلا به آپنه خواب، نسبت به زنان، سه برابر بیشتر دارای مشکلات قلبی عروقی هستند. در واقع میزان مشکلات قلبی در میان مردان مبتلا به آپنه زیاد می باشد. طی تحقیقات صورت گرفته، مرگ ناگهانی بر اثر یک مشکل قلبی در خواب، بین افراد مبتلا به آپنه خواب، رواج بیشتری دارد، و باید بگوییم که در جمعیت عمومی، مرگ های ناگهانی اینچنینی در زمان چند ساعت بعد از بیداری، رایج ترین نوع مرگ و میر می باشد.

دکتر متخصص آپنه خواب

دکتر فریبا معینی پور، متخصص درمان آپنه خواب در تهران مشغول به فعالیت می باشد. اگر دچار اختلال خواب از نوع آپنه خواب و یا همان وقفه تنفسی می باشید، بیش از این سلامت خود را به خطر نیندازید و هرچه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کنید. دکتر فریبا معینی پور، متخصص آپنه خواب در تهران می باشد، اگر آپنه خواب سبب شده که خوابتان با اخلال رو به رو شود می توانید با مراجعه به کلینیک ایشان، تحت درمان با بهترین روش درمانی آپنه خواب قرار بگیرید.

همانطور که گفتیم آپنه خواب زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی می باشد، وقت را تلف نکنید و جهت دریافت نوبت جهت ویزیت به کلینیک اورا اسلیپ مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو