گشتی در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر - ۳ | نگاهی به چهار شاخه مجسمه‌سازی، خوشنویسی، نگارگری و هنر‌های جدید در بخش طوبای زرین

100

1400/11/26

19:14


چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در بخش‌های مجسمه‌سازی، خوشنویسی، نگارگری و هنر‌های جدید پذیرای آثاری متنوع است.

گشتی در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر - ۳ | نگاهی به چهار شاخه مجسمه‌سازی، خوشنویسی، نگارگری و هنر‌های جدید در بخش طوبای زرین

گروه تجسمی هنرآنلاین: «طوبای زرین» نام بخش اصلی جشنواره هنر‌های تجسمی فجر است که به شکل رقابتی برگزار می‌شود. هنرمندان سراسر کشور با ارسال آثار خود در شاخه‌های ده‌گانه هنر‌های تجسمی، برای شرکت در این مسابقه بزرگ اقدام کردند و پس از بررسی آثار توسط شورای هنری، آثار منتخب برای نمایش در جشنواره معرفی شدند. در این گزارش نگاهی داریم به چهار شاخه مجسمه‌سازی، خوشنویسی، نگارگری و هنر‌های جدید.

شاخه مجسمه‌سازی بخش «طوبای زرین» چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر میزبان ۲۸ هنرمند است.

حسین حسن‌شاهی در اثری با عنوان «دمام زن» پیکر مردی را نشان داده که از قطعات فلزی جوش‌خورده به هم ساخته شده و با حرکات پرپیچ و تابی در حال نواختن دمام است.

فرشته قاسمی در اثر «بالندگی وجود» پیکر انسان را به عنوان محلی برای استراحت و آرامش پرندگان نشان داده است.

رضا قره باغی مجسمه «گذر سیاوش از آتش» را با تکرار فرم‌های پیچ در پیچی ساخته است که در میان آن‌ها پیکر اسب و سوار قابل تشخیص است.

علی حاجی مرادی از کرج که در سال‌های گذشته با مجسمه‌های واقع گرای انسان در ابعاد کوچک مشهور شده بود، این بار سردیس انسان را چند برابر ابعاد واقعی ساخته است.

هادی پیروی از مشهد در اثر « کجا هست من» گروهی از آدم‌های یکسان را نشان داده است که هیچ تفاوتی با هم ندارند و هویت آن‌ها قابل تشخیص نیست.

یزدان دلیری از یزد در اثر «بی جانِ محصور» کوزه‌ای سفالی را نشان داده که قطعه قطعه شده و میان بخش‌های مختلف آن شیشه قرار گرفته است

نسرین شاپوری آذر در اثری با عنوان «رویای یک جادوگر» موجوداتی خیالی و فانتزی را در کنار هم قرار داده است.

نسیم ابوالقاسم، بهادر احسانی، رحمان احمدی ملکی، عرفان بی‌باک، محمود(کیوان) پورنصری نژاد، هادی پیروی، فاطمه چگینی، علی حاجی مرادی، حسین حسن شاهی، یزدان دلیری، احسان رحمانی طاحونه، منا رمضانی، معصومه روستا، نسرین شاپوری آذر، الهام شکری، ونوشه شکری، محمد علی شیخ الحکمایی، زهرا شیخ الحکمایی، زهرا صفری، فرشته قاسمی، رضا قره باغی، احسان گرمسیری، حاجیمراد گرمسیری، مرسده گونه، روزبه نعمتی شریف، ملیسا ولی پور، فائزه کرمی آورزمان و‌ ایمان یزدان پژوه هنرمندان حاضر در این بخش هستند.

رشته خوشنویسی در این دوره از جشنواره بیشترین تعداد پذیرفته شدگان را دارد و۶۰ هنرمند در شاخه‌های مختلف خوشنویسی اثار خود را نمایش داده‌اند.

مریم فیض پور تابلوی «غم عشق» و محمد هادی دبیر اثر «باران ستاره»، معصومه چهاردولی تابلوی «غوغای عشقبازان» و محمدمهدی فیروزی از فسا با تابلوی «طبیب عشق» را با خط شکسته نستعلیق نوشته‌اند.

سحر فرید از قم سوره فجر را به خط نسخ نوشته و عبدالرحیم شاه حسینی از دشتستان نیز خط نسخ را در فرم دایره به کار برده است.

محمد عبدالهی از لاهیجان شعری از قاآنی شیرازی در مدح حضرت محمد (ص) را به خط نستعلیق نوشته است و مصطفی عابدینی از آبیک دو قطعه چلیپا را به نمایش گذاشته است.

ناصر صادقی از اردبیل در تابلوی «آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست» خط نستعلیق را بر زمینه‌ای طلاکوب نشانده و کاظم خراسانی از مشهد در تابلوی «منظومه حروف» خوشنویسی و هندسه را در هم آمیخته است.

شمس الدین مرادی در تابلوی «همرهان» از خط شکسته استفاده کرده است و رحمان غلامی از همدان در یک تابلوی خط نقاشی، حروف فارسی را با خطوط کشیده در کنار هم قرار داده و یک ترکیب‌بندی به وجود آورده است.

پیمان آذری، رحمت آذری فر، حمید احمدی، احمد ارجمندی، وحید اسدی، پیام بهی، فرامرز پالیزبان، رامین تاج بخش، داریوش تازش، فرامرز تیمورنژاد، مسعود جان‌بزرگی، ‌امیر جعفری، معصومه چهاردولی، کاظم خراسانی، اللهیار خوشبختی، علی خیری حبیب آباد، مجید داستانی، ‌امیر دانش مراغی(دانشومند)، علیرضا دانشمند، محمدهادی دبیر، مهسا دواچی، احمد رجبی، فروغ رجبی ویشکایی، محمد جواد رحمتی شهرضا، طیبه رمضانی کهنکی، علیرضا زندی دشت بیاض، آرمین سرداری فرد مقدم، علی سلطانی، عبدالرحیم شاه حسینی، شهاب شهیدانی، احسان شورورزی، ناصر صادقی، می‌ثم صدری، سیدمهدی طاهری، مصطفی عابدینی، محمد عبدالهی، محمد حسین علوی، رحمان غلامی، محمد فاتح نطنزی، محمد مهدی فرهنگی، سحر فرید، سمیرا فغانی، محمد مهدی فیروزی، مریم فیض پور، ‌امیر قادری، جواد لنگری، حمید مجیدی، نفس (نفیسه) محمدی، نسترن مختاری، مائده مدادی، شمس الدین مرادی، رویا مرادیان، سید نجف مسعودی، مهدی منصوری، حبیبه موسوی چرندابی، زهرا میرائی، تیمورعلی (امیر) نوروزی، فهیمه ولیزاده، ‌ایمان وکیلی مطلق و نضیر کوثری هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش هستند.

شاخه نگارگری در چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر میزبان ۳۸ هنرمند است که آثار متنوعی در زمینه تذهیب، گل و مرغ و نگارگری ارائه کرده‌اند.

هادی فقیهی در تابلوی «این قافله عمر» در فضایی رنگارنگ مردی را با کوله بار اندوخته‌های دنیایی نشان می‌دهد که ظاهراً به سمت مرگ در حرکت است.

سمانه دوستی نیا از مشهد در اثری با عنوان «ملت» با خطوط ظریف، جمعیت انبوهی از افراد را به تصویر کشیده است که در کنار هم یک فرم را به وجود آورده‌اند.

صابر حلوانی از اصفهان در تابلوی «امید واهی» با قلم‌گیری سفید بر روی زمینه تیره، آدم‌هایی پریشان را نشان داده است.

مهدی عباس‌زاده از مشهد نیز تنها با استفاده از رنگ سیاه بر روی زمینه سفید، گروهی از حیوانات را به تصویر کشیده است که در همراهی با یکدیگر توانسته‌اند بر حیوانی قدرتمند‌تر از خود چیره شوند.

هادی ساعت ساز از ری تصویری از قمر بنی هاشم (ع) را در فضایی خیال‌انگیز به نمایش گذاشته است.

در شاخه تذهیب فرید هنرور از کرج، فاطمه رمضانی دیرکوهی از رشت، سهیلا اسکندری از قزوین و غزاله خانی از تهران از جمله هنرمندانی هستند که فرم شمسه را برای کار خود انتخاب کرده‌اند.

در بخش گل و مرغ نیز هنرمندانی مانند رعنا شریلو از کرج و محمدرضا آقامیری از کرج با تابلوی «خلوت انس» حضور دارند.

محمدرضا آقامیری، سهیلا اسکندری، فضل الله افشار، دنیا امام حسینی، وحیده بدیعی، زینب تورانلو، بتول ثابتی قهفرخی، سهیلا جاهد ساری نصیرلو، صابر حلوانی، غزاله خانی، حدیثه دوستی، سمانه دوستی نیا، حسین رزاقی، مژگان رضائی، فاطمه رمضانی دیزکوهی، سارا رهبر، محیا زارع، ابوالفضل زیلویی، هادی ساعت ساز، حبیب الله سوخنه سرایی، زهرا سیدان، رعنا شریلو، عاطفه شفیعی، افسانه شهبازی، شیوا شهروزی، مهدی عباس‌زاده، نازی عظیمی، فاطمه غزالی، مجید فتاحی، هادی فقیهی، مجید قاسمی، ‌امیر حسین قلیچ خانی، ستاره قنبری، سهیلا لشکری، شیوا مدنی، فرشاد نادران، سیده فاطمه هندی و فرید هنرور هنرمندان حاضر در این بخش هستند.

در بخش هنر‌های جدید ۱۲ هنرمند آثاری را در قالب ویدئو آرت، پرفورمنس آرت و چیدمان در چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به نمایش گذاشته‌اند.

مرضیه غلامشاه ماهانی از کرمان در اثری با عنوان «نظاره» تعداد زیادی چشم سرامیکی ساخته است که بخشی از آن‌ها در کنار هم چیدمان شده و تعدادی دیگر در بخش‌های مختلف نمایشگاه پراکنده هستند و بر همه چیز نظارت دارند.

سهند سرحدی در اثری با عنوان «صحنه تاریخ» عکسی قدیمی را انتخاب کرده و دوربین را از فاصله بسیار نزدیک بر روی بخش‌های مختلف آن حرکت می‌دهد و به این ترتیب مخاطب را لحظه به لحظه با روایتی همراه می‌کند که می‌تواند متفاوت از واقعیت آن تصویر باشد.

امیر احمدی آهنگرنژاد در ویدئوآرت «آواز شب» به مسأله کودکان جنگزده و درد و رنج آن‌ها پرداخته است و فاطمه باقری از اصفهان در یک ویدئوآرت، به نمایش موجوداتی پرداخته که با فشار آب دریا به ساحل رانده شده و در انتظار مرگ هستند.

محسن سه چوبی از نیشابود در چیدمان «هیزه» به موضوع خشکسالی و نابودی محیط زیست پرداخته است. او قطعات کاهگل را به عنوان نمادی از زمین خشک و ترک خورده در کنار هم قرار داده و آن‌ها را با لوله‌های خالی از آب، به هم متصل کرده است. در پس زمینه هم تصویری از حیواناتی دیده می‌شود که در هجوم شهر‌ها و نابودی طبیعت، در معرض خطر هستند.

امیر احمدی آهنگرنژاد (ویدئو آرت)، سعید ارغوانی (پرفورمنس آرت)، علیرضا‌امین مظفری (پرفورمنس آرت)، فاطمه باقری (ویدئو آرت)، فاطمه زمانپور (چیدمان)، محمد زندسلیمی (ویدئو آرت)، سهند سرحدی (ویدئو آرت)، محسن سه چوبی (چیدمان)، الهه عبدالله‌زاده (ویدئو آرت)، مرضیه غلامشاه ماهانی (چیدمان)، صمد قربان‌زاده (ویدئو آرت) و راضیه گودرزی (ویدئو آرت) هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو