چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر؛ اجرای آهنگسازان بزرگ ایران و غزل‌خوانی به شیوه اشرف‌زاده

178

1400/11/26

19:14


ارکستر موسیقی پارسوآ با اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان بزرگ ایران در چهارمین شب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر؛ اجرای آهنگسازان بزرگ ایران و غزل‌خوانی به شیوه اشرف‌زاده

به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه شنبه (23 بهمن) ارکستر موسیقی پارسوآ به رهبری احمد مقدسی‌زاده چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر را برگزار کرد. این اجرا ساعت 18:30 با اجرای قطعاتی چون «شُلیل» و «ویرانه» اثر ثمین باغچه‌بان و همچنین آلبوم «دیورتیمنتو» به آهنگسازی احمد پژمان و اِلژی برای ویولا و ارکستر زهی به آهنگسازی بهزاد عبدی برگزار شد.

آلبوم دیورتیمنتو سال 95 انتشار یافته و برای کوئینتت زهی نوشته شده و شامل ۴ بخش با عنوان‌های «سوران»، «هنگام»، «شوش» و «خوارزم» است. استاد پژمان در این اثر از ردیف و موسیقی اقوام و نواحی ایران استفاده کرده است. «شلیل و ویرانه» اثر ثمین باغچه‌بان هم از قطعات بومی هستند و ارزش‌های ویژه دارند.

در این برنامه ارکستر پارسوا  با حدود 30 نوازنده روی صحنه رفت و کنسرت مایستر آن دانیال جورابچی و سولیست ویولا کاوه تسعیری به سرپرستی سیدمحمد تنکابنی قطعات خود را اجرا کرد. در بخشی از اجرای این برنامه، مقدسی‌زاده رهبر ارکستر از حاضران در سالن و نوازندگان که دراین شرایط سخت در برنامه حاضر شده‌اند قدردانی کرد. او همچنین پس از اجرای اثر احمد پژمان که به گفته او قطعات بسیار مشکلی بود، از علی صمدپور مدیر هنری آلبوم تشکر کرد.

ارکستر پارسوآ یک گروه موسیقی ارکسترال ایرانی است که از سال 1397با هدف اعتلای هنر موسیقی ایران و با نگاه ویژه به موسیقی ارکسترال ایران و اجرای آثار آهنگسازان معاصرایرانی تاسیس شد و در تلاش است تا با ایجاد فضای همکاری بین آهنگسازان، نوازندگان وخوانندگان ،گام موثری دراین جهت بردارد.از دیگر هدف های این ارکسترایجاد گفتمانی موسیقایی بین نسل جوان و نسل های قدیمی ترموسیقی است و ازاین رو، نوازندگان جوان درکنارنوازندگان باتجربه ، آثاری از نسل های مختلف را می‌نوازند.

این ارکستر سال 1399 به رهبری احمد مقدسی زاده و سرپرستی سیدمحمد تنکابنی با خوانندگی نوید نوروزی و مهدی عطایی به بخش غیررقابتی جشنواره موسیقی فجر راه یافت و مورد استقبال بخش قابل توجهی از مخاطبان جشنواره قرار گرفت. شورای فنی ارکستر پارسوا در تلاش است آثار اجرانشده موسیقی ارکسترال ایرانی را بیش از پیش به صحنه ببرد و به مخاطبان خود معرفی کنند.

غزلخوانی به شیوه حجت اشرف‌زاده

حجت اشرف‌زاده، خواننده موسیقی ایران در تالاروحدت روی صحنه رفت. این اجرا در نوبت دوم چهارمین روز سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر (شنبه 23 بهمن) برگزار شد و استقبال از آن بسیار خوب بود. «رفیق»، «زیبای منی»، «برف بی‌صدا»، «دورت بگردم»، «دلتنگ توام»، «کمان‌ابرو»، «باران ببارد»، « جان منی»، «از یادها رفته»، «ماه بی‌تکرار»، «بی‌خبر از تو»، «عاشق توام»، «مهدخت» و « ماه و ماهی» از جمله قطعات این کنسرت بود که با صدای اشرف‌زاده به اجرا درآمد.

او در این باره گفت: قطعاتی که امشب انتخاب کردیم به فراخور سالنی است که درآن حضور داریم. در واقع قطعاتی عاشقانه‌تر و آرام است. هر کسی که در این سالن نشسته سلامت است و از این مساله بسیار خوشحالیم و امیدوارم این نگاه عشق شما تنها گره‌ای باشد که هیچ‌گاه باز نشود.

او همچنین قبل از اجرای قطعه «زیبای منی» به اتفاق‌های دو سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: در این دو سال سخت حال دلتان با چه کسی خوب بوده! قطعا باید کسی باشد که دلتنگ آن باشید مانند من که این یک ماه گذشته بسیار برایم سخت گذشت اما کسی متوجه نشد و برای زنده ماندن جنگیدم تا بمانم و باید بگویم  حال من با شما خوب است و به خاطر شما به زندگی بازگشتم. باید بگویم به علت بیماری حدود یک ماه و نیم است نخوانده‌ام و امیدوارم تا آخر برنامه بتوانیم اجرای خوبی داشته باشیم.

او در ادامه صحبت‌های خود  به سالن ارزشمند تالار وحدت اشاره کرد و گفت: خواندن در تالار وحدت برای هر خواننده‌ای آرزو و احساس‌برانگیز است چرا که اساتید بسیاری روی این صحنه ایستاده و خوانده‌اند.

در این اجرا حجت اشرف‌زاده سرپرست و خواننده گروه، حمید اکبرزاده رهبر ارکستر و نوازنده پیانو، مجید مظاهری تنظیم‌کننده برخی قطعات و نوازنده کمانچه، آراد یادگارفرد نوازنده گیتار الکترونیک،آرش جامع نوازنده ویلن، حسن ملکی نوازنده گیتار کلاسیک، رضا بنائی‌نیا نوازنده درامز، ایمان رضایی نوازنده گیتاربیس، محمد غریبی نوازنده ویلنسل، آراد یادگارفرد نوازنده گیتار، داوود اریکه نوازنده ساکسوفون و امین نجف‌زاده نوازنده پرکاشن بودند.

حضور «نوشه» در آخرین شب از اجرای بانوان

کنسرت «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی شامگاه شنبه 23 بهمن ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

در ابتدای اجرا گروه به کوک سازهای خود پرداختند و سپس با تشویق  حضار قطعه بی کلام cingenem نواخته شد. سپس نیوشا بریمانی، سرپرست و نوازنده کمانچه گروه با سلام و خیر مقدم به مخاطبان قطعه بعدی را تقدیم حضار کرد و با ورود پگاه  بزرگ، خواننده گروه قطعه «گل کاغذی» آغاز شد.

«حاضر بودم»، «عشق» و «زمونه» قطعات دیگری بودند که به ترتیب توسط این خواننده اجرا شد که بریمانی طی صحبت‌های خود قطعه «حاضر بودم» را به بانوانی که مورد خشونت واقع می‌شوند، تقدیم کرد.

قطعات «گل واژه»، «اشاره»، «زمستون» و «ماه زیبا» نیز در ادامه توسط خواننده دیگر گروه، پریچهر خسروی، خوانده و اجرا شد که مخاطبان را به وجد آورد.

در پایان کنسرت گروه «نوشه» فروغ فضلی، پیانیست و خواننده، دو قطعه «تو بی‌رحمانه زیبایی» و «نور امید» را اجرا کرد و حضار نیز او را به خوبی همراهی کردند.

Fajr2

عوامل این گروه عبارتند از: نیوشا بریمانی: رهبر ارکستر و نوازنده کمانچه، مینو قاسم پور: قانون، رخساره رستمی: عود، نیلوفر ابراهیمی: فلوت، فروغ فضلی : پیانو، شیرین واعظی: درامز، سپیده شایگان: کیبورد، کیمیا صرافی: پرکاشن، پریچهر خسروی: خواننده، پگاه بزرگ: خواننده، دانوش اسدپور.

پویا کلاهی با «طاووس پر بسته» بار دیگر به جشنواره فجر آمد

کنسرت «پویا کلاهی و شهرام مویدی» روز شنبه 23 بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران ساعت 21:30 برای مخاطبان سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

پویا کلاهی خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده در ژانرهای تلفیقی و پاپ است. اولین آلبوم او به نام «طاووس پر بسته» در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، برنده تندیس باربد برای بهترین خوانندگی و دیپلم افتخار بهترین  آهنگسازی شد.

اجرای سانس دوم روز شنبه با پخش تیزر و ورود اعضای گروه آغاز و اولین قطعه‌ای که نواخته شد « بیشتر از یک نفر» بود.

در ادامه پویا کلاهی، خواننده گروه، با اشاره به گذشتن 2 سال سختی و شرایط کرونا و قرنطینه و از سر گرفته شدن اجراها گفت: با تمامی این شرایط ما دوباره خودمان را به هم دیگر رساندیم و در ادامه این اجرا نیز قطعاتی انگیزشی را برایتان اجرا خواهم کرد که حاصل علاقه من به ادبیات و نمایش است و البته منظور از انگیزشی وفاداری و باهم بودن است.

در این اجرا قطعات «پرده آخر»، «یه فرصت دیگه»، «سربازهای جان به کف»، «به خواب من بیا»، «تهران برفی»، «عیبی نداره»، «چهارشنبه سوری»، «طاووس پر بسته» و «قهرمان تنها» نواخته شدند و نوازندگان این گروه با اجرای خود به شور جمعیت می‌افزودند.

قطعه پایانی این کنسرت « قهرمان تنها» بود که کلاهی درباره آن بیان کرد: اصطلاح طاووس پر بسته از این قطعه آمده که کاری انگیزشی و عاشقانه است؛ تنظیم این کار برای من چالش‌های زیادی را به همراه داشت و من بخاطر آن مجبور شدم موزیک الکترونیک را یاد بگیرم.

پویا کلاهی: سرپرست، خواننده، پیانو، شهرام مویدی: سرپرست، گیتار آکوستیک و همخوان، بهنام حفیظی: پیانو و کیبورد، سارا سقایی: فلوت، امیرعلی پیرنیا: گیتار بیس، احمد جمشیداف: گیتار الکتریک، نسیم پناهی، پریا سمیع: همخوان، ماهان واحدی: درامز در این اجرا هنرنمایی کردند.

از حضور رئیس جشنواره در شب موسیقی‌ لری تا اجرا در رثای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

دومین شب از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در تاریخ شنبه ۲۳ بهمن‌ماه با برگزاری کنسرت‌ گروه‌های «نوای سیمره» و «دالاهو» در فرهنگسرای ارسباران پیگیری شد.

در کنسرت نخست، گروه نوای سیمره از لرستان به سرپرستی و خوانندگی مهران غضنفری روی صحنه رفت و قطعاتی را در دستگاه ماهور و شور اجرا کرد. آواز «مرگ سهراب» یکی از قطعاتی که بود که این گروه در رثای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا کردند.

در بخش دیگری از این کنسرت قطعه «کلاده و هامسران» اجرا شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و با همخوانی تماشاگران همراه شد.

همچنین «بی رمق»، ساز «دل و نازنکه»، «سوزه»، «سپای برژون»، آواز «بال پرواز»، «نوئه‌دار»، قطعه سنگین سماع، آواز تاریکی ظلمات و دل لیوه، «توژ و هه گله» و «هاوار» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت توسط ارکستر گروه نوای سیمره اجرا شد. 

گروه موسیقی نوای سیمره در سال ۱۳۹۱ به سرپرستی مهران غضنفری آغاز به کار کرد. این گروه از بدو تشکیل در جشنواره‌های داخلی متعددی شرکت کرده است؛ از جمله چندین دوره جشنواره موسیقی فجر، جشنواره ملی خنیاگران انقلاب، جشنواره آواهای حماسی (قصر شیرین)، جشنواره موسیقی خلیج فارس (کرمان) که در همه آن‌ها موفق به کسب مقام نخست شده است. همچنین، برخی از اعضای گروه موفق به کسب مقام‌های برتر رشته‌های آهنگسازی، خوانندگی و نوازندگی در جشنواره جوان، تال و بروجن شده‌اند.

مهران غضنفری (خواننده)، مجید کبودیان (کیبورد)، جواد خنجری (تار)، علیرضا کاظمی (سنتور)، حسین مرادی (تنبک)، سبحان امرایی (کمانچه)، سعید جمشیدی (سه‌تار و تنبک) و داوود بیرانوند (سرنا) اعضای گروه نوای سیمره در این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

محمد اله‌یاری،سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، مهمان ویژه اجرای گروه موسیقی نوای سیمره بود.

از اجرای تصنیف کردی تا گروه نوازی مقام«جلو شاهی» با دالاهو

فرهنگسرای ارسباران در سانس دوم شب دوم جشنواره موسیقی فجر میزبان کنسرت گروه دالاهو از سرپل ذهاب بود. این گروه در سال ۱۳۶۸ توسط هوشنگ امیریان تشکیل و تا کنون حفظ شده و تدوام پیدا کرده است. امیریان علاوه‌بر این گروه، در گروه‌های موسیقی دیگری همچون گروه مولوی، گروه مردان خدا، گروه چکاوک و گروه بیستون نیز همکاری داشته و دارای چند دیپلم افتخار در نوازندگی است.

اعضای گروه دالاهو را هوشنگ امیریان (سرپرست، تنبور و آواز)، برزو امیریان (خواننده و آواز)، پوریا فتاحی و جبار محمدی (تنبور) و ستاره رابعه حدادی (دف) تشکیل می‌دهند.

این گروه در کنسرت شنبه ۲۳ بهمن، ابتدا به گروه‌نوازی مقام «جلو شاهی» پرداخت و سپس تصنیف کردی «شاهنامه خوانی» اثر برزو امیریان را اجرا کرد. در ادامه تصنیف کردی «سیاحت شاعر زنده» به یاد لطیف منهویی اجرا شد و سپس اجرا با گروه‌نوازی شوشتری و تصنیف «ملکا» ادامه پیدا کرد. در پایان کنسرت با اجرای تصنیف کردی «دالاهو» اثر هوشنگ امیریان خاتمه یافت.

اجرای استعدادهای هنرستان موسیقی دختران تهران در رودکی

سانس اول تالار رودکی، راس ساعت ۱۸:۳۰ ارکستر هنرستان موسیقی دختران به اجرای برنامه پرداختند.

استعدادهای هنرستان موسیقی دختران به اجرای پیش درآمد و رنگ همایون به آهنگسازی حسین علیزاده و تنظیم محمدرضا فیاض پرداختند. در این بخش یسنا شریف نیا و نوا توتونچی نوازنده قانون، بیتا فلاحت پیشه و فرناز شیخ‌پور نوازنده عود، فاطمه احمدی و مهتا معالجی نوازنده کمانچه، آییان دهقانی، نرگس باقری، نیکی رضا سلطانی نوازنده تار، نیکی کریمیان، مبینا کوزه‌گر نوازنده سنتور، فاطمه اخگری، پریا رجب دوست و پرنیان ناجی‌پور نوازنده سه تار و صدف افشاری نوازنده بود.

در بخش دوم اجرای استعدادهای هنرستان موسیقی دختران تهران،‌هنرجویان به سرپرستی پریچهر خواجه «طراحی در دستگاه همایون» و چهارمضراب همایون اثر پرویز مشکاتیان اجرا شد. پارمیس ملکان، گندم عربی نژاد مقدم، سارا مجیدی نژاد، زینب بابایی فرد، اله دانش، بهار قهرمانی در این اجرا قانون نواختند و صدف افشاری نوازنده تنبک بود.

این اجرا با حضور سی درصدی مخاطبان در طبقه همکف و بالکن برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان موسیقی و خانواده‌های محصلان هنرستان موسیقی دختران قرار گرفت.

شب موسیقی کلاسیک در رودکی

کنسرت بعدی تالار رودکی راس ساعت ۲۱:۳۰ میزبان دو اجرا در قالب یک سانس بود. در بخش اول گروه نماد به سرپرستی ستاره بهشتی به اجرای برنامه پرداخت و هستی صفایی او را به عنوان نوازنده پیانو همراهی می‌کرد. در این کنسرت سه قطعه کلاسیک شامل چند بخش اجرا شد. ستاره بهشتی عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و  هستی صفایی را به عنوان یکی از بهترین دانش آموختگان دانشگاه تهران و از نوازندگان جوان پیانو در سطح موسیقی کلاسیک انتخاب کرده است.

بخش دوم اجرای سانس دوم تالار رودکی به تریوی گیتار اختصاص داشت. در این اجرا سیده پریناز حیدری نژاد، مهرداد پاکباز، سیاوش کشاورز و سید سپهر فرندی به اجرای قطعاتی پرداختند. تریوی گیتار هم توسط مهرزاد پاکباز اجرا شد که شامل چهار مضراب ماهور، بر اساس ساخته حسین علیزاده برای تار و قطعه شادباش کردی بود.

نوای نی زمان خیری به یاد حسین کسایی در سالن دهلوی

سالن  دهلوی در چهارمین شب اجراها میزبان زمان خیری نوازنده نی و مدرس هنرستان موسیقی و استاد دانشکده موسیقی بود.

زمان خیری که یکی از نوازندگان توانای نی حال حاضر کشور محسوب می‌شود، طی دوران فعالیتش از محضر استادانی چون عبدالنقی افشارنیا، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا لطفی و محمدعلی کیانی نژاد بهره بود و با محسن نفر، داریوش طلایی، حمیدرضا نوربخش، محمد اسماعیلی، مسعود شعاری و سعید ثابت همکاری‌های مستمر و ثابت داشته است.

خیری تاکنون چند آلبوم منتشر کرده که تکنوازی «شوق»، و «بازشنودی از نی دوره قاجار» برخی از آن‌هاست. او همچنین در رویدادهای داخلی و خارجی عناوین معتبری کسب کرده است.

اجرای با احساس زمان خیری که به تک نوازی نی اختصاص داشت با توجه و سکوت مخاطبان و سپس تشویق آن‌ها روبرو شد و سالن با ظریف حداقلی مخاطبان اختصاص داشت و پروتکل ها رعایت شده بود.

علیرضا طلیسچی در سالن میلاد روی صحنه رفت

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران در چهارمین شب میزبانی خود از جشنواره موسیقی فجر، بار دیگر میزبان علاقمندان موسیقی پاپ شد که هر چند با جمعیت کم اما باز هم پر رونق بود.

سالن میلاد نمایشگاه شامگاه ۲۳ بهمن‌ماه در سانس اول میزبان علیرضا طلیسچی و مخاطبانش بود. این هنرمند ورودش به سالن را با قطعه «زندگی جونم» آغاز کرد و پس از آن در سخنانی گفت: چقدر جمع امشب خودمانی و جمع و جور است و البته خوشحالم که امشب در قالب جشنواره موسیقی فجر در خدمت شما هستم. باید بگویم اینکه امشب با فاصله اجتماعی در سالن نشستید و جمعیت حاضر در سالن کم است با این حال نباید اجازه دهید که انرژی لحظه‌ای کم شود.

این خواننده پاپ پس از آن قطعات «من عاشق‌ترم ازت» و «نفس کی بودی تو» را با همخوانی و تشویق بی‌وقفه مخاطبان اجرا کرد.

او همچنین قطعه «آی دل خودم» که به گفته خودش مدتی در فضای مجازی رکورد زده بود را اجرا کرد.

طلیسچی در بخش دیگری از اجرایش خاطرنشان کرد: من در همه جای ایران اجرا گذاشته‌ام اما هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود و امشب با این جمع کوچک، بسیار لذت می‌برم.

Farzad

او ادامه داد: قطعه «لیلا» را برای نهمین بار امشب در تهران اجرا می‌کنم که آخرین اثرم است و حدود ٢ ماه پیش منتشر شد.

در بخش پایانی اجرا نیز علیرضا طلیسچی از مخاطبانش خواست که قطعه «قاف» را بدون ساز اجرا کنند.

امیرحسین آزموده (پرکاشن)، مسیح منتظری (کیبورد)، محمد عارف (گیتار نایلون)، علیرضا رحیمی (درامز)، علی شقاقی (گیتارباس)، مهران حیدری (گیتار الکتریک) و سهند اسعدی (ساکسفون) در این اجرا هنرنمایی کردند.

وقتی فرزاد فرخ از انرژی مثبت خواند

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در دومین سانس از چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر میزبانیکی دیگر از خوانندگان جوان موسیقی پاپ یعنی فرزاد فرخ بود.

سالن میلاد نمایشگاه همچنان با ۳۰ درصد از ظرفیت خود و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و همچنین رعایت فاصله اجتماعی در سالن میزبان گروه‌های موسیقی پاپ و علاقمندان است.

فرزاد فرخ در سانس دوم شب چهارم و در شامگاه ۲۳ بهمن‌ماه با مخاطبانش دیدار و اجرای خود را با قطعه «تو مال منی» آغاز کرد.

سپس این هنرمند در سخنانی گفت: به کنسرت انرژی مثبت خوش آمدید. بسیار  خوشحالم که امشب فرصتی ایجاد شد تا بار دیگر با شما دیدار کنم و واقعیت این است که خوشحالترم که میخواهیم با انرژی مثبت زیاد امشب را کنار هم باشیم.

او سپس قطعه «دردانه» را با همخوانی پیوسته مخاطبان اجرا کرد و خطاب به حاضران گفت: آهنگ جدیدم به نام «بعد تو» تا ۱۰ روز آینده منتشر خواهد شد و باید بگویم که این کار، خیلی متفاوت‌تر از کارهایی است که تاکنون خوانده‌ام و فکر  می‌کنم تا الان همچین سبکی نخوانده‌ام.

«گل مهتاب»، «دیوانگی»، «شاپرک»، «انرژی مثبت» و ... از جمله قطعاتی بودند که یکی پس از دیگری با همخوانی مخاطبان اجرا شدند.

فرزاد فرخ که از همراهی مخاطبان به وجد آمده بود، خطاب به آنها گفت: با اینکه فقط  ۳۰ درصد از ظرفیت سالن جمعیت حضور دارد اما شما طوری هستید که انگار کل سالن پر از جمعیت است. او همین‌طور قطعه «خواب» را به روح پدرش تقدیم کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو