بازی سنتی چینی؛ الگویی برای طراحی ورزشگاه المپیک زمستانی ۲۰۲۲

107

1400/11/26

19:14


شرکت معماری پاپلوس ورزشگاه «روبان یخی» را با الهام گرفتن از یک بازی سنتی در چین طراحی کرده است.

بازی سنتی چینی؛ الگویی برای طراحی ورزشگاه المپیک زمستانی ۲۰۲۲

گروه معماری هنرآنلاین: ورزشگاه بیضی‌شکل اسکیت سرعت با عنوان «روبان یخی» در شرکت معماری پاپولوس (Populous) بر اساس یک بازی کودکانه در چین طراحی شده است. این بازی سنتی شامل چرخش و جهش با سرعت بالا روی یخ است.

این ورزشگاه تنها ساختمان جدیدی است که برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ طراحی شده است. این میدان با ۸۰۰ صندلی دائمی و ۴۰۰۰ صندلی موقت و داشتن نمای ۲۲ روبان غول‌پیکر و نورانی کانون بازی‌های المپیک است و پیست مسابقه ۴۰۰ متری آن محل برگزاری همه رویدادهای اسکیت سرعت خواهد بود. روبان‌ها پیله‌ای به ارتفاع ۳۳ متر در اطراف میدان ایجاد شده که با نورپردازی در شب، جلوه ویژه‌ای به نما داده است.

در طراحی ورزشگاه به ویژگی‌های فناوری روز به منظور بهینه‌سازی عملکرد و کاهش پیامدهای زیست‌محیطی توجه شده است. این  ورزشگاه از اولین مکان‌هایی در جهان است که یک سطح یخی دارد و با استفاده از خنک‌کننده مستقیم عبوری از دی اکسید کربن ایجاد می‌شود و نسبت به یک پیست سنتی از نظر انرژی کارآمدتر است. این سیستم امکان دستیابی به اختلاف دمای کمتر از ۰.۵ درجه سانتیگراد در سطح را فراهم می‌کند که منجر به یک مسیر سریع‌تر و قوی‌تر می‌شود. صندلی‌ها و سیستم آکوستیک نیز با دقت طراحی شده‌ تا اطمینان حاصل شود که حرکت و صدای تیغه‌های اسکیت سرعت می‌تواند از هر صندلی دیده و شنیده شود.

شرکت پاپلوس  در سال ۲۰۱۶ برنده مسابقه‌ طراحی استادیوم اسکیت شد. تخصص این شرکت طراحی ورزشگاه‌ها و میادین بازی‌های گروهی است. بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن تا ۲۰ فوریه برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو