هاشمی‌پور از اجرای «بی‌خوابی» گفت | کاهش ظرفیت سالن‌ها شور و شوق تئاتر فجر را کم کرد

95

1400/11/26

19:14


سعید هاشمی‌پور گفت: نمایش «بی‌خوابی» کاملاً قصه‌محور است و داستانی نسبتاً پیچیده با روایت‌های مختلف دارد که تعلیق و غافلگیری از عناصر اصلی آن است.

هاشمی‌پور از اجرای «بی‌خوابی» گفت | کاهش ظرفیت سالن‌ها شور و شوق تئاتر فجر را کم کرد

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «بی‌خوابی» نوشته و کار سعید هاشمی‌پور امروز دوشنبه 25 بهمن در نهمین و آخرین روز از چهلمین جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت 17 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد آمد.

هاشمی‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «بی‌خوابی» گفت: این نمایشنامه دو سال پیش بر اساس سه موقعیت و داستان واقعی که مدت‌ها در ذهن داشتم، شکل گرفت. نمایشنامه را برای اجرا به مجموعه تئاتر شهر ارائه کردم و منتظر فرصتی برای اجرای آن بودم که با شیوع ویروس کرونا و تغییر مدیریت مجموعه مواجه شدیم. تا اینکه آبان‌ماه با من تماسی گرفته و اعلام شد آن را اسفند روی صحنه ببرم. بر این اساس تمرین‌ها را آغاز کردیم و در همین حین نمایشنامه را با روایتی جدید چند بار بازنویسی کردم.

او در ادامه افزود: زمانی که مشغول تمرین نمایش بودیم، درخواست بازبینی آن را با دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح کردیم و نمایش برای اجرا در بخش مهمان این رویداد پذیرفته شد. ضمن اینکه «بی‌خوابی» از 28 بهمن اجرای عمومی خواهد داشت.

هاشمی‌پور درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: «بی‌خوابی» یک نمایش اجتماعی است با تم روانشناسانه و آسیب‌های روانی و معضل اعتیاد و مسائل اجتماعی. در کنار داستان اصلی که درباره اعتیاد است داستان‌های فرعی و یک روایت عاشقانه نیز شکل می‌گیرد. این نمایش کاملاً قصه‌محور است و داستانی نسبتاً پیچیده با روایت‌های مختلف دارد که تعلیق و غافلگیری از عناصر اصلی آن است.

این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره سبک و فضای اجرایی نمایش اظهار کرد: «بی‌خوابی» نمایشی رئالیستی با فضایی سینمایی و ترکیبی از فیلم و تئاتر است. پیش از نگارش نمایشنامه، فیلمنامه آن را نوشته‌ بودم و از آنجا که امکانات ساخت فیلم فراهم نبود آن را به نمایشنامه تبدیل و از مدیوم تئاتر برای روایت این قصه استفاده کردم.

20220213_181108

هاشمی‌پور داستان نمایش «بی‌خوابی» را اینگونه شرح داد: داستان درباره دختری است که یک سال پس از مرگ دوست سابقش متوجه می‌شود او بر اثر توطئه‌ای به قتل رسیده و دنبال یافتن حقیقت و قاتل اوست.

او درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: خوشبختانه تاکنون ستاد برگزاری جشنواره و مجموعه تئاتر شهر نهایت همکاری و همراهی را با گروه ما داشته‌اند. نکته‌ای که وجود دارد، کاهش ظرفیت مخاطبان آثار این رویداد منجر به آن شد تا جشنواره فضایی سرد داشته باشد و شاید در شرایط کنونی چاره‌ای جز این برای مسئولان وجود نداشته اما این موضوع در کیفیت برگزاری جشنواره بی‌تاثیر نبود و شور و شوق در این رویداد کاهش یافت.

سعید هاشمی‌پور در پایان گفت: اجرای عمومی این نمایش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمی‌دانیم شرایط در پی شیوع کرونا تا چه زمانی ادامه دارد و این امکان هست که ما با آرامش اجرای عمومی داشته باشیم یا خیر. در صورتی که سالن‌های نمایش با سی درصد ظرفیت به کار خود ادامه دهند این مساله گروه ما را دچار خسارت خواهد کرد و این امکان را نخواهیم داشت که در این شرایط اجرای عمومی داشته باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو