پنجمین شب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر | راز و نیاز سالار در تالار وحدت و نوای موسیقی مصری در نیاوران

117

1400/11/26

19:14


ارکستر «نغمه باران» با اجرای خاطره‌انگیز آثار بزرگان موسیقی ایران در تالار وحدت روی صحنه رفت.

پنجمین شب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر | راز و نیاز سالار در تالار وحدت و نوای موسیقی مصری در نیاوران

به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر، شامگاه یکشنبه 24 بهمن در پنجمین شب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر نغمه باران در سانس نخست این برنامه ساعت 18:30 به خوانندگی و سرپرستی علی امیرقاسمی اجرایی بسیار خوب به نمایش گذاشت. رهبری این ارکستر را محمدرضا صفوی بر عهده داشت و قطعاتی چون «عقرب زلف» با شعر و آهنگسازی علی اکبر شیدا  و تنظیم محمدرضا صفوی، «بهاردلکش» با شعری از ملک الشعرای بهار و آهنگسازی درویش خان و تنظیم علی اکبر قربانی، «چرخ گردون» به  آهنگسازی علی تجویدی و تنظیم سبحان افسریان،«آشفته حالی» با شعری ازمعینی کرمانشاهی و آهنگسازی علی تجویدی و تنظیم احمد مقدسی زاده، «ای نامت از دل و جان» با شعری از قیصرامین پور و آهنگسازی احمد خوشدل و تنظیم امین صادقیان، «آرزو » با شعری از سمیرا حسن پور و آهنگسازی علی امیرقاسمی و تنظیم محمدرضا صفوی، «شمع لرزان» با شعری از رهی معیری و آهنگسازی همایون خرم وتنظیم کیانوش اسلامی و درآخر قطعه «درمیان گلها» با شعری ازبیژن ترقی و آهنگسازی همایون خرم و تنظیم آرمین تاجبخش به اجرا درآمد وبا بازسازی و اجرای آثارآهنگسازان قدیمی، شب خاطرسازی را برای علاقمندان این کنسرت به یادگار گذاشت. نکته قابل توجه دراین برنامه هماهنگ بودن و اجرای قابل قبول این ارکستر بود که می توان آن را یکی از اجراهای خوب ارکسترال این دوره از جشنواره نام برد.

سازبندی ارکستر ویولن ،کلارینت،آلتو،فاگوت،تنبک تیمپانی کنترباس سنتور فلوت ابوا پیانو و... بود و در بخشی ازاین برنامه  امین صادقیان نوازنده سنتور(سولیست) قطعات کنسرتینو سنتوربه آهنگسازی حسین دهلوی را که در 4 موومان است اجرا کرد.

و درپایان علی امیرقاسمی خطاب به نوازندگان ارکستر از حاضران در سالن خواست  این فرزندان ایران زمین را تشویق کنند.

ارکستر ملی نغمه باران در سال 1358 تاسیس شد . یکی از اهداف این ارکستر، شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در حوزه ی آهنگسازی، تنظیم و نوازندگی بوده است.لذا دراین شانزده سال علاوه بر کشف استعدادهای جوان از اقصی نقاط کشور،حضور پررنگی دراین سالها در جشنواره های فجر و کنسرت های بسیار درخشانی در تالاروحدت داشته است و کماکان این اهداف ادامه دارد.

«راز و نیاز» عقیلی در تالار وحدت

ارکستر راز و نیاز با خوانندگی سالار عقیلی قطعات جدید خود را در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد. این برنامه ساعت 21:30 و در سانس دوم پنجمین شب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد.

عقیلی خواننده و سرپرست گروه، ابتدای برنامه ضمن سلام و خوشامدگویی به حاضران درسالن، از دیدارتازه اش با مخاطبان خود که بعد از مدت ها انجام گرفته ابرازخوشحالی کرد. «چه بگویم»،«حانیه»،«لیلای من»، «سرو زیرآب»،«تنها می مانم»(تیتراژ سریال برادرجان) به آهنگسازی فرید سعادتمند «نگارا»- ازمجموعه آلبوم فصل عاشقی- به آهنگسازی رضا دربندی و شعری ازاسحاق انور، «میون ایکم»- ازقطعات فولکلورخراسان-، «ایران» به آهنگسازی بابک زرین سروده افشینیدالهی ،« خوشه چین» به آهنگسازی روح الله خالقی وشعری از کریم فکور،ازجمله قطعاتی بود که دراین کنسرت اجراشد.

او پس از اجرای قطعه «برف پیری» به آهنگسازی جواد لشگری به بیان خاطره ای ازاین آهنگساز بزرگ اشاره کرد گفت: خاطرات بسیاری از استاد جواد لشگری به یاد دارم .خاطرم است هر از گاهی که کاری می ساخت با من تماس میگرفت و می گفت« سالار یک کار جدید ساخته ام به منزل ما بیا و کار را گوش کن و اگر دوست داشتی آن را بخوان».باید بگویم  این بزرگان گنجینه های موسیقی ایران هستند که متاسفانه  یک به یک از بین ما رفته اند و به گفته زنده یاد عماد خراسانی «همه خفتند به غیر از من و پروانه و شمع/  قصه ما دو سه دیوانه درازاست هنوز»

سالار عقیلی قبل از اجرای قطعه «تنها می مانم» اشاره داشت: پبا این قطعه که تیتراژ سریال «برادرجان» است  با هنرمندی استاد علی نصیریان، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داشته ام و امیدوام شما هم آن را دوست داشته باشید و برای شما هم خاطره‌ساز باشد.

قطعه «بی‌قرار» به آهنگسازی حمیدرضا گلشن وشعری از سعید میرزایی و همچنین قطعه «مادر» از جمله کارهایی بود که این خواننده برای نخستین بار در کنسرت تازه اش اجرا کرد و اشاره داشت: «بی قرار» چند ساعت قبل از اجرای این کنسرت در فضای مجازی منتشرشد و سالها قبل با آهنگساز این اثر که از خواننده‌های موسیقی ایران است، در هنرستان موسیقی همکلاس بوده‌ام.

سالار عقیلی قبل از اجرای قطعه «مادر» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد و شعری از محمدرضا یارکه از قطعات آلبوم «شهر خاموشی» است بیان داشت: این اثر حدود دوسال گذشته ساخته شده و پس از انتشار آن با بازخوردهای بسیار خوب مخاطبان روبروشدیم اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کنسرت ها فرصتی بوجود نیامد و  نتوانستیم این کار را برای مادران عزیز ایران زمین روی صحنه اجرا کنیم، مادرانی که قلبشان برای آینده فرزندان این سرزمین می تپد. این کار را به مادران زحمتکش ایران زمین تقدیم میکنم  و ازهمین جا  بردستان مادرم که نقش بسزایی در زندگی من داشته است بوسه می زنم.

قطعه دیگر که برای اولین بار دراین کنسرت اجرا شد «شرح روزگار» نام داشت به آهنگسازی حمید رضا گلشن و با شعری از محمدصالح اعلا که تیتراژ سریال «کن –پامنار»بهکارگردانی اشکان درویشی است که به بچه های کار افعانستان اشاره دارد و به گفته این خواننده به زودی منتشرخواهد شد.

سالارعقیلی درمعرفی میهمانان این کنسرت ازمبتلا شدنش به کرونا گفت و افزود:متاسفانه چندی قبل به بیماری کرونا مبتلا شدم اما این خبر رسانه ای نشد به این جهت که عادت به رسانه ای کردن خبرهای بد ندارم و می دانم مخاطبان ما از شنیدن چنین اخباری ناراحت می شوند. وی ضمن تشکر از دکتر معالج خود گفت: باتوجه به درگیری 80 درصدی ریه ام، قطعا اگر زحمات این دکترعزیز نبود  شاید من هم در بین شما نبودم  وبسیار زحمت کشیدند تا من امشب در کنار شما باشم و برای شما بخوانم .

بخشی از این برنامه اختصاص داشت به دونوازی ساز قانون و تنبک به نوازندگی  محمدرضا محمدی وسحاب تربتی و همچنین دو نوازی ساز تنبک و کاخن با هنرمندی سحاب تربتی و نیما گلپایگانی که مورد استقبال قرارگرفت.

قطعه پایانی این کنسرت « ایران جوان » یا سرود «وطن» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با شعری از بیژن ترقی بود اما با تشویق حاضران درسالن قطعه «وطن» نیز به اجرا درآمد.

همراهی کلارینت و پیانودر رودکی

تالار رودکی مانند شب‌های گذشته سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به میزبانی گروه‌های ایرانی پرداخت. تالار رودکی در سانس اول میزبان رسیتال کلارینت و پیانو هنرمندان جوان بود. در این اجرا محمدعبد نیکفرجام و هستی صفایی به اجرای قطعاتی از موسیقیدان‌های مطرح جهان پرداختند. نیکفرجام در هنرستان موسیقی پسران به عنوان سفیر «دیجیتال کلارینت آکادمی» به تدریس می پردازد. هستی صفایی هم دیگر هنرمند عرصه موسیقی کلاسیک نیز سال نود و هشت به عنوان فینالیست مسابقات نوازندگییاماها در امارات متحده روی صحنه رفته و فعالیت های مستمری در عرصه موسیقی دارد.

تکنوازی پیانو در سانس دوم تالار رودکی

نیما شناوری در سانس دوم کنسرتهای تالار رودکی به اجرای قطعات کلاسیک توسط پیانو پرداخت که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

گفتنی است نیما شناوری در هنرستان موسیقی نزد رضا طاهری و رافائلل میناسکانیان آموزش دیده و ازمسترکلاس های تامرا دولیزه و گوتلیب والیش نیز بهره مند شده است. او دانشجوی کارشناسی موسیقی و دارای عنوان نخبه هنری از بنیاد ملی نخبگان در رشته موسیقی است. او در جشنواره موسیقی جوان هم به کسب رتبه نخست نائل شده است. شناوری همچنین در دومین دوسالانه جایزه پیانوی باربد هم رتبه نخست را کسب کرده است.

گروه «ویوا» و اجرای آثاری کلاسیک

تالار رودکی در بخش دیگری از برنامه های سانس دوم خود به اجرای گروه «ویوا» اختصاص داشت. محمدامین عسگری (سرپرست و نوازنده گیتار) و علی دل‌انگیز (نوازنده ویلن) اعضای گروه «ویوا» هستند. این هنرمندان جوان به اجرای قطعاتی از آهنگسازان مطرح کلاسیک جهان پرداختند. گفتنی است گروه «ویوا» تلاش دارد به اجرای قطعات گیتار و ویلون کمتر اجرا شده بپردازد. اجرای قطعات ایرانی برنامه آینده اعضای گروه دو نفره «ویوا» است.

سالن دهلوی و یادی از فرامز پایور

سالن دهلوی هم در روز یکشنبه بیست و چهارم بهمن راس ساعت 21:30 میزبان رامین صفایی (نوازنده سنتور) بود و به تکنوازی و بداهه پردازی پرداخت.

او فراگیری سنتور را نزد ناصر صفایی آغاز کرده و در سال های خفتاد تا هفتاد و هفت نزد زنده یاد فرامرز پایور شاگردی کرده است. او همچنین از محضر اساتیدی چون زنده یاد پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار و مجید کیانی بهره برده است. او همچنین در اوائل دهه هشتاد گروه موسیقی «چنگ» را سرپرستی کرده و به اتفاق اعضای آن در شهرهای مختلف ایران به اجرای برنامه پرداخته است.

از دیگر فعالیت های رامین صفایی می توان به همکاری او با محمدرضا شجریان و مجید درخشانی اشاره کرد. او به اتفاق اعضای گروه «شهناز» در کشورهای مختلف به اجرای کنسرت پرداخته و آلبوم هایی را طی همکاری با دیگر هنرمندان در کارنامه دارد.

حال و هوای مصر در فرهنگسرای نیاوران با اجرای محمد ابوذکری

در سومین روز از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، 24 بهمن ماه ساعت 18:30، فرهنگسرای نیاوران به استقبال هنرمند چیره‌دست مصری «محمد ابوذکری» رفت.

این هنرمند متولد 1991 در قاهره است که نوازندگی ساز عود را از 11 سالگی آغاز کرد و به مدت چهار سال نزد استاد بزیزرگ عراقی، نصیر شمه، در خانه عود قاهره به فراگیری موسیقی پرداخت. ابوذکری را در جهان عرب، جوان‌ترین معلم عود نامیدند. وی تاکنون چهار آلبوم با نام «آشفتگی»، «جاده کمربندی»، «کرکدیه» و «ماشین را جایگزین من نکن» منتشر کرده است.

با پخش تیزر جشنواره و کوک شدن ساز، ابوذکری بداهه‌نوازی خود را با ریتم و طنینی آرام و احساسی شروع کرد و به در کنار نوازندگی به خواندن نیز پرداخت. از نکاتی که در مورد اجرای او مشهود بود ریتم احساسی کارهای وی بود که با فراز و نشیب و ضرب ‌آهنگ های متفاوتی داشت که حضار را هر چه بیشتر مورد تاثیر قرار می‌داد.

محمد ابوذکری بعد از اجرای قطعه اول خود اشاره کرد که نوازنده دیگر و پرکاشن نواز در مسیر ورود به ایران به دلیل کرونا به مشکل خورده است و نتوانسته خود را به جشنواره برساند درنتیجه این دونوازی به سولو نوازی تبدیل شده است. این اولین باری است که این هنرمند مصری در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است.

قطعات «La Feit (I turned around)»، «Shagara (A Tree)»، «Takasim (Traditional Improvisation)»، «El 7ob Genoun (Love is crazy)»، «El Bahr (The sea)»، و «Karkade» در این اجرا نواخته شدند.

پیش از این قرار بود تا ارسو کازیموف نیز در این اجرا حضور داشته باشد اما به دلیل مشکل در کارت واکسن این هنرمند، شرکت هواپیمایی از سوارکردن وی خودداری کرده است.

تکنوازی پیانو «موریتس ارنست» در فرهنگسرای نیاوران

رسیتال پیانو «موریتس ارنست» آلمانی روز یکشنبه 24 بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران ساعت 21:30 برای مخاطبان سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

موریتس ارنست در سال 1986 در آلمان متولد شد و از چهارسالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. تاکنون آلبوم‌های تراز اولی از ارنست منتشر شده که توجه  بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است. همچنین وی تا به امروز کنسرت‌‌های بسیاری در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و استرالیا داشته است. دانش او در زمینه موسیقی‌شناسی به همکاری او با اسکات فرلاگ انجامید.

این رسیتال در ابتدا قرار بود توسط پیانیست هلندی «نیکلاس فن پوکه» اجرا شود اما به دلیل ابتلای وی به کرونا ارنست به صحنه رفت.

اجرای سبک‌های پنجگانه مقامی ترکمنی

در ادامه اجراهای موسیقی نواحی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای ارسباران در روز یکشنبه۲۴ بهمن‌ماه، میزبان پنج اجرا از موسیقی نواحی مختلف ایران بود.

در سانس اول اجراهای فرهنگسرای ارسباران، ابتدا گروه موسیقی زنده یاد منصور صبوحی به سرپرستی ابراهیم جرجانی به روی صحنه رفت و موسیقی مقامی ترکمنی را با سازهای کمانچه و دوتار برای مخاطبان اجرا کرد.

قطعه‌های "تراکمه"، "توماغلی"، "تون دریا"، "یلقییار"، "سونام گلدیمی"، قطعاتی بودند که توسط این گروه در سبک‌های پنجگانه مقامی ترکمنی اجرا شدند. در پایان این اجرا نیز، مخاطبان شاهد تکنوازی ساز کمانچه بودند که این تک‌نوازی مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

اعضای این گروه که در سال ۱۳۸۸ توسط زنده‌یاد منصور صبوحی در گنبدکاووس تاسیس شده را در این کنسرت، ابراهیم جرجانی (سرپرست گروه و نوازنده دوتار)، عبدالمناف آهنگر (خواننده و نوازنده دوتار) و قربان گلدی‌کر (نوازنده کمانچه) تشکیل می‌دادند.

پامچال و اجرای موسیقی محلی و بازی های آئینی

بخش بعدی این کنسرت، به اجرای موسیقی محلی و بازی‌های آئینی توسط گروه پامچال از تربت جام اختصاص داشت. این گروه با اجرای چوب بازی خاص تربت جام توانست مخاطبان را به وجد بیاورد. در ادامه اجرای مقام الله، مقام راه چنگ و مقام پلتان را ازاین گروه شاهد بودیم.

گروه پامچال در سال 1380 توسط امید نی‌نواز شهر نویی، با هدفت زنده نگه داشتن و ارائه‌ی موسیقی و فرهنگ کهن به ایران و دنیا تاسیس شده است. علاوه‌بر نی‌نواز شهر نویی، علی جمعه نی‌نواز شهر نویی (نوازنده دهل)، محمد اصلاحی (سُرنا) و سجاد پهلوانی و سعید سیاوشی (چوب بازی)، اعضای این گروه را تشکیل داده بودند.

طنین آواها و نواهای بومی محلی جنوب در ارسباران

در سانس دوم  اجراهای جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران که از ساعت 21:30 آغاز شد، ابتدا گروه بربط هرمزگان به روی صحنه رفت و در راستای آواها و نواهای بومی محلی جنوب، قطعات موسیقی بی‌کلام را اجرا کرد.

اعضای این گروه برای این اجرا سراغ قطعه "پامش" رفتند که این قطعه اسم ریتم قدیمی در جشن‌های بندرعباس است که معمولا توسط افراد میانسال اجرا می‌شود. قطعه دیگری که توسط گروه بربط هرمزگان اجرا شد قطعه ریتمیک "جهاز" بود که این قطعه بر مبنای شادی ماهیگیران جنوب ساخته شده است.

گروه بربط هرمزگان در سال 1396 به سرپرستی مرتضی کریمی تاسیس شده و تاکنون در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده است. موسی کمالی، نوازنده ساز جهله و سازهای کوبه‌ای محلی و همچنین رضا ترکچین، نوازندگانی بودند که در این کنسرت، مرتضی کریمی، سرپرست گروه و نوازنده عود را همراهی می‌کردند.

نوای دوتار خراسان شمالی محمود صادقی ورگ

بخش بعدی این اجرا، به تک‌نوازی دوتار محمود صادقی ورگ اختصاص داشت که این هنرمند با لباس محلی وارد صحنه شد و برای مخاطبان حاضر در سالن، موسیقی محلی خراسان شمالی را اجرا کرد. قطعاتی که توسط صادقی ورگ اجرا شد، "نوایی"، "قیامت"، "حرایی"، جولان کورغلی" و "سرمقام" بودند.

از موسیقی کردستان تا اجرای مقام و آواز های کردی

در بخش پایانی این کنسرت، فرهنگسرای ارسباران میزبان هنرمند کردستانی، سعدالله نصیری بود. نصیری در شروع مقام و آواز "سفره" و آهنگ "مجنون" را اجرا کرد که هر دو اثر از ساخته‌های خودش بود. در ادامه قطعه "ده نگ" که یکی از موسیقی‌های قدیمی کردستان است، توسط نصیریدر این کنسرت بازخوانی شد. پایان این اجرا به بداهه‌نوازی نصیری اختصاص داشت که با نوای ساز دیوان خود، لحظات زیبایی را رقم زد.

ناصر زینعلی در جشنواره فجر خواند

پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر با اجرای ناصر زینعلی همراه بود که طی دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفت. سالن میلاد نمایشگاه شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه میزبان علاقمندان موسیقی پاپ بود که همچنان با وجود ۳۰ درصد ظرفیت سالن به تماشای کنسرت می‌آیند.

ناصر زینعلی ورودش به سالن را با اجرای قطعه «تو چقدر نابی» آغاز کرد و سپس در سخنانی گفت: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا مسئولان بلیت کمتری را برای فروش گذاشته‌اند و این تصمیم به خاطر همه ماست و اینکه از بیماری جلوگیری شود. با این حال امیدوارم به زودی سالن‌های کنسرت را پر از جمعیت ببینیم.

او سپس قطعه «جنگل موهات» را اجرا کرد و اجرای «عشقمون خاصه» بخش دیگری از برنامه‌های اجرای شب گذشته بود. بخش دیگری از این اجرا به گروه‌نوازی گیتار اختصاص داشت و قطعه «نفس» با حال و‌ هوایی متفاوت اجرا شد و هارمونیکا نوازی آرمان محمدی نیز در این قطعه مورد توجه قرار گرفت.

ناصر زینعلی سپس در سخنانی گفت: خوشحالم هموطنانی مثل شما دارم. فکر می‌کنم که واقعا ارزشش را داشت چند سالی صبر کنم تا به این لحظه برسم. «دلمو به دریا می‌زنم»، «خودتو برسون» و «تولد» هم از جمله قطعاتی بودند که با همخوانی مخاطبان یکی پس از دیگری اجرا شدند.

آرادیادگار فرد (گیتار الکتریک و نایلون)، علی آقایی (گیتار باس)، امیرحسین توسلی (سه‌تار و تار)، حسن اکبریان (ویلن)، صالح پیمان (درامز)، علی خسروانی (کیبورد)، علی ذوقی (کاخن) و آرتین زمانی (رهبر ارکستر) هنرمندان شب گذشته بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو