ماجرای بحث برانگیز فوت مرسانا خزائی دانش آموز همدانی چیست؟

منبع: روزیاتو

115

1400/11/26

19:14


ماجرای بحث برانگیز فوت مرسانا خزائی دانش آموز همدانی چیست؟

ماجرای بحث برانگیز فوت مرسانا خزائی دانش آموز همدانی چیست؟

در حالی که مسئولان آموزش و پرورش با ادعای خطرناک نبودن سویه امیکرون، بر حضوری شدن مدارس اصرار دارند، خبرها از فوت دانش آموزی به نام مرسانا خزائی بر اثر ابتلا به کرونا حکایت دارد.

مرسانا خزایی دانش آموز ۷ ساله ای بود که در مدرسه غیر دولتی فرزانه در شهر همدان تحصیل می کرد و پس از ابتلا به کرونا، در روز ۱۸ بهمن ماه درگذشت. حالا مسئولان آموزش و پرورش استان همدان می گویند علت ابتلای این دختر دانش آموز به کرونا حضور در مدرسه نبوده است.

عبدالله جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان روز گذشته در واکنش به خبر فوت مرسانا خزایی به ارائه ی توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

علت فوت مرسانا خزائی دانش آموز همدانی

او گفت: «به گفته ی خانواده ی مرحومه، مرسانا خزائی با برنامه ریزی برای شرکت در یک دوره‌ای از مسابقات اسکیت، در یک مسابقه ی برون استانی شرکت می‌ کند و طی یک روز به استان سمنان می‌رود. این مسابقه تحت نظر فدراسیون مربوطه بوده یعنی از اردوهای آموزش و پرورش نبوده، زیرا تقریبا دو سال است که تمام اردوهای ما به خاطر کرونا تحت شعاع قرار گرفته است، اما فدراسیون‌ها برنامه خود را برگزار می‌کنند.»

جعفری در ادامه گفت: «در آن زمان استان ما در وضعیت آبی یا زرد قرار داشت. این دانش آموز در آن مسابقات شرکت کرده است اما از تاریخ ۱۳ تا ۱۶ بهمن همدان به خاطر برودت هوا، آموزش را به شکل غیرحضوری ادامه داد. در تاریخ ۱۷ بهمن ماه این دانش آموز به علت ابتلا در مدرسه غایب بوده و متاسفانه در۱۸ بهمن ماه جان خود را از دست داد.»

وی افزود: «خانواده محترم این دانش آموز پیگیر علت فوت ایشان هستند. درعین حال در گزارش اولیه علت فوت، ایست قلبی عنوان شده اما خانواده اصرار دارند که وی به کرونا مبتلا شده است در حالی که دانش آموز با آزمایش pcr منفی در مسابقات حضور پیدا کرد.»

جعفری در مورد علت مرگ مرسانا خزایی اضافه کرد: «گفته ی خانواده دانش آموز مبنی بر اینکه مرسانا خزائی صرفا بر اثر کرونا از دنیا رفته است برای ما محترم است اما ما منتظر جواب آزمایشات پزشکی هستیم. از زمانی که دانش آموز مرسانا خزائی با pcr منفی در مسابقات خارج از آموزش و پرورش شرکت کرده است تا روز فوت، حتی یک روز هم درمدرسه نبوده است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این دانش آموز بیماری زمینه‌ای داشته، گفت: «علت فوت به خانواده ی مرحومه ایست قلبی اعلام شده. حتی کالبد شکافی هم صورت گرفته است و قطعا باید منتظر نتیجه آزمایشات و کالبد شکافی ماند.»

جعفری در پاسخ به این سوال که گفته شده آموزش و پرورش موظف به پرداخت غرامت ۱۵ میلیونی است و آیا این موضوع صحت دارد، گفت: «فعلا این مساله مطرح نیست و در زمان دلجویی همکاران فرهنگی و حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان در منزل والدین دانش آموز، چنین مسائلی مطرح نبوده است. دلیل فوت ایشان را باید پزشکی قانونی اعلام کند که فعلا در وهله ی اول به خانواده ی مرحومه ایست قلبی اعلام شده است. این اتفاق تلخ همه ی ما را آزرد ولی دلیل اصلی ابتلای دانش آموز به کرونا، مدرسه نبوده است.»

علت فوت مرسانا خزائی دانش آموز همدانی

انتشار خبر فوت مرسانا خزایی بر اثر بیماری کرونا، طی روزهای گذشته انتقادات زیادی را متوجه مسئولان آموزش و پرورش ساخته است.

با وجود هشدار پزشکان و پژوهشگران درباره ی خطر ابتلای کودکان به سویه امیکرون، چندی پیش یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش مدعی شد امیکرون خطری برای کودکان و نوجوانان ندارد و بر لزوم حضوری شدن مدارس تأکید کرد.

این اظهارنظر غیر کارشناسی با انتقادات زیادی مواجه شد.

دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صحبت های وزیر آموزش و پرورش را «بسیار غیر علمی و غیر حرفه‌ای» توصیف کرد و تفکر وی را «بسیار خطرناک و غیر متعهدانه» دانست.

همچنین گودرز کریمی‌فر، مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره ی جبران هزینه‌ ی بستری دانش‌آموزان مبتلا به کرونا گفته بود به هر دانش‌آموزی که به کرونا مبتلا شود تا سقف ۱۰ میلیون تومان هزینه بستری به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

این صحبت مسئولان آموزش و پرورش نیز انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو