پوتین روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتز صدر اعظم آلمان در کاخ کرملین، گفت که روسیه خواهان جنگ نیست و به همین دلیل ایده تضمین های امنیتی را مطرح کرده است. 

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: آنچه که در منطقه دونباس (منطقه مناقشه در شرق اوکراین) می گذرد، نسل کشی است. 

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین بطور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کردند.

پوتین درباره قطعنامه صادره ازسوی دومای روسیه که از رئیس جمهوری روسیه خواهان به رسمیت شناختن استقلال مناطق خودخوانده دونتسک و لوگانسک شده است، گفت: آنها (نمایندگان دومای روسیه) از خواسته های رای دهندگان خود اطلاع دارند که با ساکنان منطقه دونباس ابراز همدردی می کنند. 

وی همچنین در مورد احتمال آغاز جنگ در اروپا و چنین تهدیدی گفت که یک جنگ در گذشته در اروپا رخ داده است که ناتو آن را علیه بلگراد (حمله ناتو به یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۹) آغاز کرد. 

پوتین گفت که به تعویق افتادن عضویت اوکراین در ناتو، وضعیت را تغییر نمی دهد و ما خواهان حل این مساله در زمان حاضر هستیم. 

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش از مردم آلمان خواست تا از گرهارد شرودر صدر اعظم اسبق آلمان که از مقامهای شرکت گازپروم است بخاطر گاز ارزان قیمت روسیه برای این کشور قدردانی کنند.

رشد ۳۶ درصدی مبادلات بازرگانی روسیه و آلمان 

پوتین در ادامه نشست مشترک با صدراعظم آلمان گفت که حجم مبادلات بازرگانی روسیه و آلمان در سال ۲۰۲۱، ۳۶ درصد رشد کرده است.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه مبادلات بازرگانی روسیه و آلمان در سال گذشته نزدیک به ۵۷ میلیارد دلار بود، گفت: آلمان دومین شریک تجاری خارجی روسیه پس از چین است. 

پوتین همچنین با اشاره به اینکه دیدارهای وی با نمایندگان بخش های تجاری آلمان در آینده نیز ادامه خواهد داشت افزود: این دیدارها، برای ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت شرکت های آلمانی اهمیت دارد.