معنی ضرب المثل ” چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است “

منبع: دانش‌چی

182

1400/11/26

23:20


همه چیز درباره معنی ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است یعنی چه؟

۱- یعنی در انفاق کردن و تامین نیازها، ابتدا باید از نزدیک ترین اشخاص که خانواده است شروع کرد.

۲- معمولا این ضرب المثل را استفاده می کنند تا بگویند اگر دیدی خانواده ات سختی می کشند، ابتدا به حال آنها رسیدگی کن سپس به دیگران.

۳- گاهی در جایی استفاده می شود که سرپرست خانواده بجای حل مشکلات خانه به مسائل دیگری می پردازد.

۴- یعنی اولویت با خانواده است.

آیا این ضرب المثل درست است؟

باتوجه به توصیه های فراوان دین اسلام به حفظ نظام خانواده (در امور مختلف مانند منع کردن از عبادت بیش از حد و دور شدن از خانواده و بی اهمیتی به آنها) و تامین مایحتاج آنها، مشخص است که این مطلب درست است. اگر وسایل اصلی منزل تهیه نشود و به جای آن به بیرون از منزل توجه شود ممکن است اهل منزل محتاج دیگران شوند و عزت نفس خود را خدشه دار کنند.

اما برای آنان که روح بزرگی دارند، این ضرب المثل جواب نمی دهد! چرا که مسئله ایثار و از خودگذشتگی مطرح است و ایثار یعنی در عین محتاج بودن خودت، دیگری را بر خود مقدم بدانی.

چنین اشخاصی نه تنها در هنگام سختی ها نیز به دیگران می بخشند، بلکه خود نیز در همه حال عزت نفس خود را حفظ می کنند. قرآن کریم در وصف متقین می فرماید:

وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ﴿١٣٣﴾

و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿١٣٤﴾

آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو