«آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان دستور انحلال پارلمان این کشور را با هدف برگزاری انتخابات زود هنگام برای سوم آوریل ( ۱۴ فروردین ۱۴۰۱) صادر کرد.

رئیس جمهور صربستان  ضمن فراخوان شهروندان برای رفتن به پای صندوق‌های رای، گفت: از شهروندان می‌خواهم که در انتخابات شرکت کنند تا کشور ظرفیت دموکراتیک خود را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: مجلس ملی جمهوری صربستان در ساختار قبلی، وظایف مهمی را برای کشورمان به ویژه در زمینه حاکمیت قانون انجام داد.

دولت و پارلمانی کنونی صربستان با عنوان «ماموریت فنی» تا برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شهرداری‌ها در سوم آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۱)  برگزار می شود، تمامی فعالیت‌های خود را مطابق با قانون اساسی انجام خواهند داد.

«ایویتسا داچیچ» رئیس پارلمان صربستان نیز روز سه شنبه (۲۶ بهمن) بر اساس اختیارات و قوانین انتخاباتی تاریخ انتخابات محلی را در شهرداری‌های این کشور از جمله شهرداری بلگراد(پایتخت) برای ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ امسال اعلام کرد.

دوازدهمین دور انتخابات پارلمانی صربستان پس از برقراری سیستم چند حزبی از سال ۱۹۹۱ میلادی در یکم تیر ۱۳۹۹ برگزار شد.

در این انتخابات حزب حاکم «پیشرو» به رهبری آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور با ۱۸۸ نماینده بیشترین کرسی، «حزب سوسیالیست و حزب وحدت صربستان» با ۳۲ نماینده و «اتحادیه وطن پرستان صربستان ۱۱ کرسی را در مجلس از آن خود کردند.

همچنین لیست اتحاد مجارهای ویوودینا با  ۹ کرسی، حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر ذوکورلیچ ۴ کرسی، لیست آلترناتیو دمکراتیک آلبانی تبارها ۳ کرسی و حزب جنبش دمکراتیک سنجاک به رهبری دکتر سلیمان اوگلیانین ۳ کرسی توانستند وارد مجلس صربستان شوند.

تمامی انتخابات پارلمانی در صربستان از سال ۱۹۹۱میلادی یعنی از هنگام  برقراری چند حزبی در این کشور به استثنای ۲ انتخابات، زود هنگام برگزار شده است. دوازدهمین انتخابات پارلمانی صربستان بطور منظم یعنی پس از دوره  ۴ سال خود برگزار شده بود.

حد نصاب برای ورود احزاب سیاسی و گروه شهروندان به پارلمان صربستان کسب ۳ درصد آرای مردم در انتخابات است.

بر اساس قوانین صربستان، نمایندگان مجلس با استفاده از سیستم تناسبی به عنوان یک واحد انتخاباتی انتخاب می شوند و رای دهندگان به فهرستی که از طرف یک حزب و یا ائتلاف حزبی و یا گروه شهروندان به کمیسیون انتخابات ارائه می‌شود رای می‌دهند.

انتخابات در صربستان توسط کمیسیون انتخابات جمهوری صربستان و کمیته رای گیری برگزار می‌شود.

افرادی حق انتخاب نمایندگان و یا نامزد شدن برای ورود به مجلس را دارند که تابع جمهوری صربستان، دارای ۱۸سال تمام و همچنین ساکن این کشور باشند.

فهرست انتخابات می‌بایست از طرف احزاب سیاسی و یا ائتلاف حزبی و گروه شهروندان حداکثر ۱۵ روز قبل از برگزاری انتخابات به کمیسیون انتخابات تحویل داده شود.

همچنین احزاب و یا گروه شهروندان موظف هستند که حداقل ۱۰ هزار امضای رای دهندگان را که از آن حزب و یا ائتلاف حمایت می‌کنند و به تایید دادگستری رسیده شده باشد را مکمل درخواست خود برای شرکت در انتخابات به کمیسیون انتخابات ارائه بدهند.

همزمان با انتخابات پارلمانی در ماه آوریل انتخابات شورای شهرداری و همچنین انتخابات استانی و ریاست جمهوری نیز برگزار می‌شود.