روسیه به گزارش ها درباره زمان احتمالی حمله به اوکراین واکنش نشان داده و به کنایه خطاب به اوکراین گفته است که ساعت خود را روی هشدار کوک کنید.

در همین ارتباط، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده است که اوکراینی‌ها باید زنگ هشدار را تنظیم کنند و ببینند آیا (صبح چهارشنبه) اتفاقی می‌افتد یا خیر؟

پسکوف به کنایه درباره تعیین زمان حمله روسیه به اوکراین از سوی کشورهای غربی گفت: «بهتر است که اوکراینی‌ها برای این حمله، زمان هشدار را کوک کنند و خودشان اوضاع را ببینند.»

واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که برخی از پرسنل دیپلماتیک خود را به دلیل نگرانی‌های امنیتی از پایتخت اوکراین به شهرلویو منتقل می‌کند.

به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، «دستور خروج اکثر کارکنان آمریکایی از سفارت آمریکا در کی‌یف داده شده است، زیرا خطر اقدام نظامی روسیه زیاد و تهدید به اندازه کافی قریب الوقوع است.»

پیشتر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی جلسه‌ای که با شماری از سران کشورهای عضو ناتو داشته، پیش بینی کرده بود که حمله ادعایی روسیه به اوکراین ممکن است روز ۱۶ فوریه (چهارشنبه ۲۷ بهمن) انجام شود. وی همچنین مدعی شد که حملات موشکی و سایبری می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز این تهاجم باشد.

بایدن این ادعاها را حین گفتگویی که روز جمعه با دبیرکل ناتو و سران کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، لهستان،رمانی و فرانسه داشته، مطرح کرد.

فرافکنی غرب در مورد آمادگی ادعایی روسیه برای «تهاجم» به اوکراین در چند ماه گذشته ادامه داشته است، اما مسکو بارها اعلام کرده که اوکراین یا هیچ کشور دیگری را تهدید نمی‌کند و این حق را دارد که نیروهای نظامی را در داخل خاک خود جابه‌جا کند.

در عین حال، روسیه نسبت به فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای خود هشدار داده و وزارت دفاع این کشور اعلام کرده است که هفته گذشته یک زیردریایی آمریکایی کلاس ویرجینیا در آب‌های سرزمینی روسیه مشاهده شد.