پیتزا بخوریم یا نه

102

1400/11/27

08:45


چند روزی است که در فضای مجازی اخباری مبنی بر کاهش ابتلا به سرطان با مصرف پیتزا منتشر شده؛ یک متخصص تغذیه در این باره توضیح داده است.

پیتزا بخوریم یا نه

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه مصرف فست فود‌ها و غذا‌های بیرون بر به عنوان عادت غذایی بیشتر افراد جامعه تبدیل شده است.

کمتر کسی مصرف غذا‌های پرچرب را تائید می‌کند و بیشتر افراد بخش زیادی از پول‌ خود را جهت خوردن این نوع غذا‌ها خرج می‌کنند.

با وجود این که مصرف دیر به دیر پیتزا و فست فود‌ها مضر نیست؛ اما در کوتاه مدت می‌تواند آسیب جدی به بدن وارد کند.

بیشتر فست فود‌ها حاوی کربوهیدرات‌های زیادی هستند و در مقابل هیچ فیبری ندارند که مصرف مکرر آن ها، قند خون را افزایش خواهد داد.

به بیشتر فست فود‌ها شکر می‌زنند که این امر علاوه بر گرفتگی عروق و بروز هزاران بیماری می‌تواند کالری بدن را افزایش دهد؛ بنابراین چاقی یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارضی است که از مصرف زیاد فست فود‌ها حاصل خواهد شد.

پزشکان معتقد هستند که مصرف بی رویه فست فود‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف مانند گرفتگی رگ‌های عروقی، اختلال در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش، اضافه وزن، دیابت، چرب شدن کبد و ... شود؛ بنابراین باید تا حد ممکن مصرف آن‌ها را به حداقل رساند.

چند روزی است که در صفحات مجازی ادعا می‌شود که مصرف هفتگی هر نوع پیتزا باعث جلوگیری از سرطان در بدن افراد می‌شود؛ این موضوع در حالی است که پزشکان مصرف آن را توصیه نمی‌کنند. چرا که استفاده بیش از اندازه از غذا‌های سرخ کردنی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در کوتاه مدت دچار اختلال کند.

مصرف هیچ غذایی نمی تواند مانع از ابتلا به سرطان شود!
نرگس جوزدانی با بیان این که مصرف پیتزا باعث پیشگیری از بروز سرطان نمی‌شود، گفت: حتی یک غذا یا ماده غذایی، هیچ زمانی باعث جلوگیری و درمان سرطان نخواهد شد.

به گفته پزشکان، مجموعه‌ای از غذا‌ها و رفتار‌های غذایی و غیر غذایی می‌توانند روی سلامت فرد تاثیر بگذارند.

برای مثال، مصرف روزانه سبزیجات توصیه می‌شود؛ اما اگر فردی تنها گیاه خواری را در برنامه رژیم غذایی خود سوق دهد و میزان کافی از پروتئین‌ها را دریافت نکند، قطعا دچار بیماری‌های مختلفی می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: استرس، دغدغه فکری، میزان ساعات خواب و ... روی سلامت افراد تاثیرگذار خواهند بود.

طبق شواهد گوناگون علمی از نشریات بین المللی ورزش ناکافی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، استفاده زیاد از مشروبات الکلی و ... از جمله مواردی هستند که بیشتر زمینه ابتلا به سرطان را پدید می‌آورند.

به گفته جوزدانی، برای پیشگیری از سرطان باید رژیم غذایی مناسب، ورزش، پرهیز از استعمال دخانیات و الکل، کاهش استرس و ... در دستور کار قرار گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو