زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش دوم

زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش دوم


منبع: فوت و فن

142

1400/11/27

10:30


زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش دوم

برخی از زیباترین بناهای جهان به عنوان مکانی برای عبادت ساخته شده‌اند. از مساجد زیبا با گنبدهای طلایی تا معابد خیره‌کننده و کلیساهای تماشایی، در این مطلب به زیباترین عبادتگاه های جهان می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

کلیسای جامع سینت مری، سیدنی، استرالیا

St Mary’s Cathedral, Sydney, Australia

St Mary’s Cathedral, Sydney, Australia

این کلیسای کاتولیک رومی، محل اسقف اعظم سیدنی بوده است و داخل و بیرون آن واقعا بزرگ و تماشایی است. برای ساخت این کلیسای ظریف و زیبا از ماسه‌سنگ‌های محلی استفاده شده است. ساخت کلیسا از سال ۱۸۶۸ میلادی شروع شده و بیش از چندین دهه به طول انجامیده و بخش‌هایی از آن در سال ۱۹۲۸ میلادی ساخته شده است. درون کلیسای جامع سینت مری دارای پنجره‌های شیشه‌ای است و کف آن نیز با موزاییک‌های بسیار خوبی کار شده است.

معبد سالت لیک، شهر سالت لیک، یوتا، آمریکا

Salt Lake Temple, Salt Lake City, Utah, USA

Salt Lake Temple, Salt Lake City, Utah, USA

این معبد برجسته و خاکستری، بنای مشهوری در شهر سالت لیک محسوب می‌شود. مناره‌های معبد به سبک نئو گوتیک ساخته شدند و بازتاب آن‌ها در درون آب‌های جلوی آن، دیده می‌شود. این معبد از سال ۱۸۹۳ میلادی تاکنون، بخشی از نمای شهری سالت لیک بوده است. هر چند، افراد بسیار کمدی داخل آن را دیده‌اند چراکه تنها اعضای مورمون حق ورود به این معبد را دارند. معبد در کنار میدان معبد واقع شده و دارای بناهای تاریخی، باغ‌ها و تاریخی غنی مرتبط با این مذهب است.

کلیسای جامع سینت لوئیس، نیواورلئانز، لوئیزیانا، آمریکا

St Louis Cathedral, New Orleans, Louisiana, USA

St Louis Cathedral, New Orleans, Louisiana, USA

شهر نیواورلئانز دارای ساختمان‌های جالب توجه و برجسته‌ای است و کلیسای جامع سینت لوئیس احتمالا نمادین‌ترین ساختمان این شهر محسوب می‌شود. کلیسا از سال ۱۷۲۷ میلادی مشرف به میدان جکسون است. این کلیسا در سال ۱۸۵۰ به شدت تحت بازسازی قرار گرفت و قدیمی‌ترین کلیسای کاتولیک رومی در آمریکا به شمار می‌رود که همچنان مورد استفاده قرار دارد. ظاهر و مناره‌های ظریف این کلیسا همانند یک قلعه از دنیای دیزنی به نظر می‌رسد. این کلیسا، شناخته‌شده‌ترین کلیسای شهر محسوب می‌شود.

کلیسای سیستین، واتیکان سیتی

Sistine Chapel, Vatican City

Sistine Chapel, Vatican City

مشهورترین سقف در سرتاسر جهان را می‌توان کنده‌کاری‌های سقف کلیسای سیستین دانست. کلیسای سیستین متعلق به قرن سیزدهم میلادی است و بخشی از اقامتگاه رسمی پاپ محسوب می‌شود و نمای بیرونی آن، چندان تماشایی و برجسته نیست. هر چند، داخل آن، دارای نقاشی‌های دیواری شامل نقاشی‌هایی از مایکل آنجلو است که واقعا تماشایی و خیره‌کنند هستند. این هنرمند از سال ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ میلادی مشغول انجام این نقاشی‌ها بوده است.

پناهگاه لاس لاخاس، نارینو، کلمبیا

Las Lajas Sanctuary, Nariño, Colombia

Las Lajas Sanctuary, Nariño, Colombia

برجسته‌ترین ویژگی این کلیسای کاتولیک، محل قرارگیری آن است. این ساختمان سنگی خاکستری در ارتفاع ۴۶ متری از سطح یک دره و تنگه قرار گرفته است. در پایین این دره، رودی در جریان است. داستان این بنا، یک معجزه محسوب می‎شود و از سال ۱۷۵۴ میلادی آغاز شده است. یک مادر و دختر در حال عبور در این مکان از طوفان پناه می‌گیرند و تصویری از حضرت مریم را در سنگ‌ها می‌بینند. بنابر این داستان، این دختر که کر و لال بوده، شفا پیدا کرده است. مردی کور که داستان آن‌ها را می‌شنود، به مدت ده سال، هزینه برای ساخت کلیسایی در این مکان جمع‌آوری می‌کند و بینایی او باز می‌گردد. این بنای جالب توجه با توجه به این داستان‌های معجزه‌آسا سرانجام در بین سال‌های ۱۹۱۶ تا ۱۹۴۹ میلادی ساخته شده است.

معبد معلق هنگشان، داتونگ، چین

Hanging Temple of Hengshan, Datong, China

Hanging Temple of Hengshan, Datong, China

هیچ چیز معمولی در مورد این معبد وجود ندارد. این معبد در خارج از شهر داتونگ در ایالت شانشی چین قرار گرفته است. این معبد متعلق به سه مذهب متفاوت است که شامل کنفوسیوسیسم، تائویسم و بودایی است. تمام پیروان این مذاهب در این معبد حضور دارند و مجسمه‌ها و کنده‌کاری مختصص خود را در این مکان دارند. این معبد در کنار کوهستان هنگشان قرار گرفته و به معنای واقعی، معلق و آویزان است. باور بر این است که این معبد توسط راهب لیائو ران در طی سلسله نورثرن وای در بین سال‌های ۳۸۶ میلادی تا ۵۳۴ میلادی ساخته شده است.

کلیسای جامع سینت باسیل، مسکو، روسیه

St Basil's Cathedral, Moscow, Russia

St Basil’s Cathedral, Moscow, Russia

کلیسای جامع سینت باسیل شامل لوسترها، نقاشی‌های دیواری، کنده‌کاری و نقاشی‌های گران‌بها است. هر چند، این نمای بیرونی و رنگارنگ این کلیسا است که هر بیننده را به خود خیره می‌کند. این کلیسا که نمادی برای میدان قرمز یا رِد محسوب می‌شود، در میانه قرن شانزدهم میلادی ساخته شده و ظاهری جسورانه، آراسته و اشتهاآور دارد. برای ظاهر این کلیسا از کلیسای اورتودوکس روسیه تقلید شده است.

مسجد جامع شیخ زائد، ابوظبی

Sheikh Zayed Grand Mosque, Abu Dhabi

Sheikh Zayed Grand Mosque, Abu Dhabi

مسجد جامع شیخ زائد در سال ۲۰۰۷ میلادی تکمیل شده و یکی از زیباترین و خیره‌کننده‌ترین مساجد جهان محسوب می‌شود. به هر سمت که نگاه کنید، می‌توان ویژگی‌های جالب توجهی در مورد این مسجد پیدا کنید. این مسجد دارای دو مناره بلند و مرمرین و همچنین هشتاد گنبد مرمرین است. مناره‌های این مسجد با مرمرهای سفید ساخته شده‌اند و در بالای آن‌ها نیز بخشی طلایی رنگ وجود دارند که جلوه خاصی به این شاهکار اسلامی داده‌اند. در تالار اصلی این مسجد، لوسترهای درخشان و خیره‌کننده‌ای قرار دارند. علاوه بر این، طرح‌های گلی زیبایی در کف این مسجد استفاده شده است. همه این موارد، این مکان را به یکی از زیباترین ساختمان‌های جهان تبدیل کرده است.

وات فو، بانکوک، تایلند

Wat Pho, Bangkok, Thailand

Wat Pho, Bangkok, Thailand

وات فو به نام معبد بودای دراز کشیده نیز شناخته می‌شود؛ چراکه در این معبد، یک مجسمه افقی از بودا قرار دارد که بسیار بزرگ است و حدود ۴۶ در ۱۵ متر است. این مکان برجسته، در نقاط مختلف خود دارای کنده‌کاری‌های برجسته و مجمسه‌های رنگارنگ است. در این معبد، غرفه‌های مختلفی وجود دارند که دو تا از آن‌ها عمدتا برای ماساژ باستانی تایلندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیسای جامع سویل، سویل، اسپانیا

Seville Cathedral, Seville, Spain

Seville Cathedral, Seville, Spain

کلیسای جامع سویل، بزرگترین کلیسای سبک گوتیک در جهان محسوب می‌شود و یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است. این کلیسای جامع علاوه بر داشتن اندازه‌ای فوق‌العاده، از لحاظ زیبایی و ظرافت نیز خیره‌کننده و تماشایی است. این کلیسا در کنار مجموعه قصر آلکازار واقع شده و در بین سال‌های ۱۴۳۴ تا ۱۵۱۷ میلادی ساخته شده است. قبل از ساخت کلیسا در این محل، این زمین، میدان اصلی شهر بوده و مناره‌های اصلی نیز از بخش‌هایی از برج ساعت شهر ساخته شده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو