اختصاصی/ ویتامینی برای پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی

118

1400/11/27

12:58


بررسی‌هایی که به تازگی انجام شده نشان‌دهنده ارتباط میان مصرف مکمل‌های ویتامین دی و روغن ماهی با پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی می‌باشد.

اختصاصی/ ویتامینی برای پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، اختلالات خودایمنی شرایط مزمنی هستند که در آنها بدن یک پاسخ ایمنی التهابی خود به خودی را نشان می‌دهد حتی اگر عفونتی وجود نداشته باشد. نمونه‌هایی از شرایط خودایمنی عبارتند از  بیماری خود ایمنی تیروئید، دیابت نوع یک، بیماری التهابی روده، اسکلروز چندگانه، پسوریازیس آرتریت و روماتوئید.
بیماری‌های خودایمنی سومین دسته شایع بیماری‌ها در جهان صنعتی و عامل اصلی مرگ و میر در میان زنان است.  از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمانی برای این نوع بیماری‌ها وجود ندارد و فرد فقط می‌تواند علائم را مدیریت کند، این شرایط پیامدهای اجتماعی عمده‌ای برای افراد مبتلا دارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که در ایالات متحده، بومیان و جمعیت سیاهپوست در مقایسه با سفیدپوستان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی هستند.
علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری خودایمنی اغلب دوره‌های طولانی ناچارند در محل کار خود غایب باشند. آنها علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن بهره‌وری خود، با هزاران دلار هزینه پزشکی روبرو هستند که دیگر توان پرداخت آن را ندارند. بر اساس برخی مطالعات ویتامین D و روغن ماهی امگا ۳ ممکن است قادر به تنظیم ژن‌های دخیل در التهاب و پاسخ‌های ایمنی باشد.‌
اگرچه آزمایش‌های حیوانی نشان داده‌اند که ویتامین D از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند، اما آزمایش‌های کوچک حاکی از آن است که مکمل ویتامین D در افراد مبتلا به شرایط خودایمنی نتایج منفی به همراه داشته است. در همین حال، یک مطالعه دانمارکی نشان داد که خطر RA (بیماری خودایمنی) به ازای هر ۳۰ گرم افزایش مصرف روزانه ماهی‌های روغنی، ۴۹ درصد کاهش می‌یابد.
آزمایشات بالینی برای تعیین اینکه آیا مکمل‌های ویتامین D یا امگا ۳ واقعاً برای افراد مبتلا به بیماری خودایمنی مفید هستند، اناجم نشده و ضروری است. در یک مطالعه اخیر، محققان در بوستون ارتباط بین ویتامین D و مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ و شروع بیماری خودایمنی را در یک کارآزمایی سراسری کنترل شده با دارونما بررسی کردند. آنها دریافتند که مکمل ویتامین D منجر به کاهش ۲۲ درصدی نرخ ابتلا به بیماری خودایمنی می شود.
علاوه بر این، مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به کاهش ۱۵ درصدی خطر ابتلا به بیماری خودایمنی شد، اگرچه این نتایج از نظر آماری معتبر نبود. دکتر کارن هارت کاستنبادر، استاد پزشکی در بیمارستان زنان بوستون و نویسنده اصلی این مطالعه در این زمینه می‌گوید: بیماری‌های خودایمنی گروهی از بیش از ۸۰ بیماری مختلف مرتبط هستند و شیوع و تاثیر آنها بر سلامتی با افزایش سن افزایش می یابد. این اولین شواهد مستقیمی است که نشان می‌دهد ما می‌توانیم کاری برای پیشگیری از آنها در افراد مسن انجام دهیم. 


منبع: MedicalNewsToday/ فوریه ۲۰۲۲
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو