چرا قبل از تهیه رژیم‌ های پرطرفدار و معروف باید بیشتر تحقیق کرد؟

97

1400/11/27

15:08


در چند سال اخیر و بخصوص در طول یک سال گذشته، ارائه رژیم های غذایی لاغری و آنلاین بصورت غیر حضوری و از طریق شبکه های اجتماعی و وبسایت‌ها افزایش یافته است.

چرا قبل از تهیه رژیم‌ های پرطرفدار و معروف باید بیشتر تحقیق کرد؟

به گزارش بهداشت نیوز

راهنمایی جهت دریافت رژیم غذایی اصولی بصورت غیر حضوری

در چند سال اخیر و بخصوص در طول یک سال گذشته، ارائه رژیم های غذایی لاغری و آنلاین بصورت غیر حضوری و از طریق شبکه های اجتماعی و وبسایت‌ها افزایش یافته است.

عدم نظارت قانونی بر این فضاها باعث گذشته بسیاری حتی بدون داشتن مدرک و دانش تخصصی در زمینه تغذیه و رژیم غذایی اقدام به این فعالیت کنند و مشکلاتی را برای سلامت آحاد جامعه ایجاد کنند.

در این بین بعضی کمتر شناخته شده اند اما بعضی با سرمایه گذاری و صرف هزینه‌های بالا به محبوبیت و شهرت دست پیدا کرده اند. بطوری که بعید بنظر می رسد فردی به دنبال رژیم غذایی بخصوص در اینستاگرام باشد و مرتب در معرض تبلیغات پرزرق و برق این رژیم‌ها قرار نگیرد.

به گفته دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم درمانی امروزه تا ۹۰ درصد افراد مراجعه کننده قبلاً بصورت آنلاین و غیر حضوری از یکی از این رژیم ها تهیه کرده اند.

ورود به سایت رژیم آنلاین

* دکتر روشن ضمیر کیست؟ ایشان مدیر وب سایت رژیم آنلاین تخصصی آردایت (Rdiet) هستند که عمده فعالیت ایشان ارائه رژیم های تخصصی است. برای ورود به سایت روی لینک بالا کلیک کنید.

 

 

چرا قبل از تهیه رژیم‌ های پرطرفدار و معروف باید بیشتر تحقیق کرد؟

 

در بررسی و مصاحبه انجام شده از افراد عمده دلیل اینکه این افراد اعتماد کرده و این‌چنین رژیم‌هایی تهیه می‌کنند، تبلیغات و تعداد بالای دنبال‌کنندگان آنهاست و درصد بسیار اندکی از افراد پیش از تهیه رژیم تحقیقات لازم را انجام می‌دهند.‌

چه تحقیقاتی قبل از تهیه رژیم بایستی انجام شود؟

تجویز رژیم غذایی در حوزه سلامت و پزشکی است و مستقیماً تحت نظارت سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است بطوری که برای تأسیس مطب، فارغ التحصیلان این رشته بایستی از نظر علمی و عملی تأیید شده و همگی با شماره نظام پزشکی شناخته شده باشند.

اما در فضای آنلاین امکان نظارت دقیق به این شکل نیست بنابراین رژیم های نرم افزاری که توسط کامپیوتر تهیه می‌شوند و یا رژیمهای غیر اصولی و حتی رژیم‌های کپی شده و یکسان که به همه داده می‌شود افزایش یافته است.
اما بررسی اینکه آیا افرادی که رژیم غذایی می دهند آیا صلاحیت لازم را دارند کاری بسیار ساده است. کافی است در گوگل این کلمه را جستجو کنید:

نظام پزشکی جستجوی پزشک

صفحه اول؛ مربوط به سازمان نظام پزشکی است که در آنجا کافی است نام و نام خانوادگی فرد را وارد کنید. در صورتی که ایشان فردی صلاحیت دار باشد مشخصات وی نمایش داده می شود.

آیا فقط بودن اسم فرد در سازمان نظام پزشکی کافی است؟

در بررسی که انجام شده است اغلب افرادی که در فضای مجازی فعالیت می کنند فاقد شماره نظام پزشکی هستند. به عبارت دیگر در رشته تغذیه و رژیم درمانی در هیچ مقطعی تحصیل نکرده اند. لذا طبیعتاً دانش کافی را ندارند و در صورتی که با تجویز رژیم‌های غیر اصولی باعث آسیب به سلامتی افراد شوند توسط هیچ نهاد نظارتی قابلیت پیگیری وجود ندارد.

اما گاهی پیش می آید فرد خود کارشناس یا متخصص (دکتر) تغذیه است و صاحب و ملک برند و مرکز رژیم درمانی است. اما بدلیل مراجعین زیاد، کارمندانی استخدام شده اند که به مراجعین رژیم دهند.

در اینگونه موارد نیز بایستی مراجعین آگاه باشند که از چه کسی رژیم می گیرند. یا پشتیبانی و تماس تلفنی توسط چه شخصی صورت می پذیرد. بهرحال افراد حق دارند بدانند آیا رژیم ها توسط فرد صلاحیت دار نوشته شده است و آیا وی نیز کارشناس یا متخصص تغذیه است؟ یا رژیم توسط اپراتور یا کامپیوتری ارائه شده است!

برای مطلع شدن این موضوع نیز کافی است اسم افرادی که مراکز به عنوان کارشناس معرفی می کنند را به روش بالا در سایت نظام پزشکی جستجو کنند. سپس جهت صحت این موضوع آن اسم را نیز در شبکه های اجتماعی بخصوص در اینستاگرام جستجو کنند و مطمئن شوند با آن شخص در تماس هستند.

مشخصه رژیم های غذایی اصولی چیست؟

حال اگر شما بدون تحقیقاتی که بالا ذکر شد اقدام به تهیه رژیم نموده اید و نگران هستید که آیا این رژیم اصولی است یا نه بهتر است ابتدا مقاله زیر را در خصوص رژیم های تجاری و بازاری مطالعه کنید:

مشخصه رژیم های غیر اصولی چیست؟

در این مقاله تمام خصوصیاتی که نشان دهنده یک رژیم غیر علمی و احتمالاً تهیه شده توسط نرم افزارهای کامپیوتری ذکر شده است.

 

دو مشخصه اصلی یک رژیم غذایی غلط

اگر چه در مقاله بالا تمام مشخصات چنین رژیمی شرح داده شده اما دو مشخصه اصلی که بسیار خطرناک است را اینجا ذکر میکنیم:

دریافت کم پروتئین و عدم ورزش

اگر رژیم شما بیشتر شامل وعده های بدون پروتئین از جمله نان و شیره یا نان و ارده است و یا شما را انجام ورزش های قدرتی منع می کنند می‌توانیم با قاطعیت بگوییم این رژیم دو مشخصه ذکر شده را دارند و باید بیشتر نگران سلامت خود باشید.

اهمیت دریافت پروتئین و ورزش در رژیم چیست؟

پیش از پرداختن به این موضوع باید با اصطلاحی به نامچاقی سارکوپنیکآشنا شوید.

چاقی سارکوپنیک ترکیبی از حجم عضلانی کم همراه با چربی بالای بدن است که به عنوان یک موضوع مهم سلامتی مطرح است. به زبان ساده چاقی با افزایش چربی و کاهش عضله که تقریباً در بیشتر چاقی‌ها وجود دارد.

کسانی که وزن بالایی دارند احتمالاً فعالیت بدنی پایینی هم دارند که خود باعث کاهش عضله و افزایش چربی بیشتر می شود و همینطور افرادی فعالیت بدنی کمتری دارند، احتمال بیشتری برای چاقی، افزایش چربی و کاهش عضله دارند. در واقع قدرت و حجم عضلانی کم همراه با چربی بالای بدن اثرات منفی یکدیگر را تقویت و به حداکثر می رسانند.

عوارض چاقی سارکوپنیک

یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به سارکوپنی در مقایسه با زنان چاق بدون سارکوپنی، خطر بیشتری در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی داشتند.

البته ترکیب این دو شرایط یعنی چربی بالا و عضله کم عواقب جدی و منفی زیادی بر روی افراد دارد که می تواند منجر به مشکلات متابولیک، ناتوانی جسمی، کیفیت پایین زندگی، بیماری های مزمن و حتی مرگ و میر در سالهای بعد شود.

متاسفانه چاقی سارکوپنی با افزایش سن بیشتر می‌شود. قدرت و حجم عضلانی به تدریج از ۳۰ سالگی و بسرعت بیشتری بعد از ۶۰ سالگی کاهش می یابد.

در صورتی که فرد پروتئین کافی دریافت نکند و در عین حال فعالیت بدنی (ورزش) هم انجام ندهد این دو باعث افزایش بسیار شدید از دست رفتن عضله و تجمع چربی می شود. اتفاقی که در این رژیم های غیر اصولی می افتد.

با این رژیم‌ها وزن کم می‌شود اما کاهش وزن ناشی از دست رفتن عضله و کاهش متابولیسم است، که در سال‌های آینده باعث افزایش مجدد وزن و بروز چاقی سارکوپنی یا حداقل افت عضله و کاهش توانایی و عملکرد در سنین بالاتر خواهد شد.

اتفاق ناخوشآیندی که در چند ماه اول رژیم بهیچوجه قابل شناسایی ودیدن نیست اما افراد خود را دلخوش به کاهش وزنی می کنند که ناشی از کم خوری و عدم ورزش است. اینجاست که می گوییم پیش از تهیه رژیم تحقیقات لازم را انجام دهید و خام تبلیغات نخورید.

رژیم غذایی که کالا نیست که اگر هم نامرغوب بود آن را عوض کنید. اثری که یک رژیم نامناسب بر بدن می گذارد می‌تواند کل سلامت فرد را در آینده تحت تأثیر جدی قرار دهد.

پروتئین و ورزش درمان چاقی سارکوپنی هستند.

مطالعات زیادی که در کشورهای پیشرفت انجام شده نشان داده که اصلاح سبک زندگی از جمله ورزش و مداخلات تغذیه ای با دریافت پروتئین مناسب نقش مهمی در پیشگیری و درمان این قبیل چاقی ها بازی می کنند.

در واقع در حال حاضر در دنیا متداول‌ترین روش درمانی، همین ورزش و دریافت پروتئین کافی (نه زیاد نه کم) است. امامتأسفانه در ایران، رژیم های غیر اصولی و پر طرفدار زیادی هستند که این دو اصل اولیه را ندیده گرفته اند.

که این نیز امری طبیعی است. زمانی که قرار است روزانه صدها رژیم تهیه شود و مشخص هم نیست این رژیم ها توسط چه شخصی و چگونه تهیه شده، غیر اصولی بودن رژیم امری عجیب نیست. در اینجاست که بعضی به دنبال نمونه رژیم های رایگان مثل نمونه زیر هستند:

نمونه رژیم رایگان

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو