سردی معده چیست؟ + علت

43

1400/11/27

19:26


«سردی معده» یک وضعیت پزشکی است، که در اصول طب چینی به معنی معده سرد است.

سردی معده چیست؟ + علت

 آیا تا به حال پس از مصرف نوشیدنی های سرد یا ساشیمی ژاپنی دچار ناراحتی یا معده درد شده اید؟ خب علت بروز این ناراحتی ممکن است سردی معده باشد. مردم هنگ کنگ نوشیدنی های سرد و تهویه هوا را بسیار دوست دارند، چنین سبک زندگی ممکن است خطر سرد شدن معده را افزایش دهد.

سردی معده چیست؟

سردی معده یک وضعیت سلامتی است که بر اساس تئوری طب چینی معده سرد شناخته می شود. این یک مفهوم آسیب شناسی منحصر به فرد در طب چینی است که کاملاً با بیماری آنفولانزای معده و گاستروانتریت ویروسی متفاوت است. از دیدگاه طب سنتی چینی، سردی معده می‌تواند یک بیماری خاص، یا همزمان به علت یا علائم سایر بیماری‌ها باشد. از نظر بالینی، بیماران مبتلا به سردی معده معمولا علائم و نشانه هایی مانند معده درد، درد شکم، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، اسهال و سایر علائم گوارشی را گزارش می دهند.

علت سردی معده

به طور کلی برای بروز سردی معده علل داخلی و خارجی وجود دارد. سردی معده می تواند از طریق رژیم غذایی و هوای سرد بروز پیدا کند، البته علت داخلی سردی معده بیشتر به دلیل ضعف معده و طحال یا کمبود انرژی گرم کننده است. به طور کلی، رایج ترین علت سردی معده ناشی از رژیم غذایی، شیوه زندگی و آب و هوای نامناسب و به دنبال آن دلایل دیگر مربوط به سلامت روان و مصرف داروها است.

رژیم غذایی ناسالم

دلایل اصلی سردی معده شامل رژیم غذایی نامنظم، مصرف غذاهای سرد و خام، اعتیاد به نوشیدنی های سرد یا سایر عادات غذایی ناسالم است. مصرف مکرر غذاهای خام و سرد می تواند منجر به آسیب رساندن به معده و طحال و انرژی گرم کننده و باعث سرد شدن معده شود. علاوه بر این، مصرف همزمان غذاهای گرم و سرد می تواند منجر به آسیب رساندن به سیستم گوارش و باعث کمبود انرژی گرم کننده برای گرم نگه داشتن معده و در نتیجه باعث سردی معده شود.

شیوه زندگی ناسالم

مردم امروزه سبک زندگی سریع، استرس و رژیم غذایی نامنظم و استراحت ناکافی دارند، این عادات نه تنها سبک زندگی شما را دچار مشکل می کند، بلکه می تواند باعث آسیب رساندن به طحال و معده شما شود. زمانی که این آسیب عملکرد طحال و معده را تحت تاثیر قرار می گیرد، معده به درستی مواد مغذی را دریافت نمی کند، به این ترتیب مشکل سردی معده اتفاق می افتد.

آب و هوا

در طب چینی، 6 گونه مختلف از عناصر بیماری زا به نام "6 شر" وجود دارد، به نام های "باد"، "سرما"، "گرمای تابستان"، "نم"، "خشکی" و "آتش" که ممکن است انسان را بیمار کند. در پی تغییرات آب و هوایی، بدن هم دچار تغییر می شود؛ مثلا در هوای گرم عرق می‌کنید یا وقتی در اتاق‌های دارای تهویه خنک کننده می‌مانید، «باد سرد» روی شما اثر می‌گذارد. در صورتی که معده و طحال ضعیف داشته باشید یا معده شما مستقیماً در معرض سرما قرار بگیرد، خطر ابتلا به "سرماخوردگی" معده و دستگاه گوارش بیشتر است که همین منجر به سردی معده می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو