علائم بیماری سرخک چیست؟

113

1400/11/27

19:26


سرخک که سرخجه نیز نامیده می شود، می تواند برای کودکان کوچک خطرناک و حتی کشنده باشد.

علائم بیماری سرخک چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه نرخ مرگ و میر در سراسر جهان به دلیل دریافت واکسن کودکان بیشتری کاهش پیدا کرده است، اما این بیماری همچنان سالانه بیش از 100000 نفر را می کشد که بیشتر آنها کودکان زیر 5 سال هستند.

سرخک یک عفونت دوران کودکی است که به دلیل وجود یک ویروس در بدن ایجاد می شود. بیماری سرخک زمانی بسیار شایع بود، اما حالا تقریباً دیگر با کمک واکسن قابل پیشگیری است.

سرخک که سرخجه نیز نامیده می شود، می تواند برای کودکان کوچک خطرناک و حتی کشنده باشد. اگرچه نرخ مرگ و میر در سراسر جهان  به دلیل دریافت واکسن کودکان بیشتری کاهش پیدا کرده است، اما این بیماری همچنان سالانه بیش از 100000 نفر را می کشد که بیشتر آنها کودکان زیر 5 سال هستند.

در نتیجه نرخ بالای واکسیناسیون به طور کلی باعث شده که سرخک بیش از یک دهه در ایالات متحده شایع نشده باشد. ایالات متحده حدود 30 مورد سرخک در سال 2004 ، اما بیش از 600 مورد در سال 2014 را داشت.منشا بیشتر این موارد در خارج از کشور است و در افرادی رخ داده است که واکسینه نشده بودند یا نمی دانستند که واکسینه شده اند یا نه.

علائم بیماری سرخک

بعد از  حدود 10 تا 14 روز از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم و نشانه های بیماری سرخک نمایان می شوند. علائم و نشانه های سرخک معمولاً عبارتند از:

تب
سرفه خشک

آبریزش بینی
گلو درد
چشم ملتهب (التهاب ملتحمه)
لکه‌های سفید ریز با مراکز آبی مایل به سفید روی پس‌زمینه قرمز که در داخل دهان و روی پوشش داخلی گونه یافت می‌شود، که به آن لکه‌های کوپلیک نیز می‌گویند.
بثورات پوستی متشکل از لکه‌های بزرگ و مسطح که معمولا روی یکدیگر قرار می گیرند.
عفونت در مراحل متوالی در طی یک دوره 2 تا 3 هفته ای رخ می دهد.
عفونت و دوره نهفتگی. در 10 تا 14 روز اول پس از آلوده شدن، ویروس سرخک بصورت نهفته در بدن بیمار باقی می ماند. در این مدت هیچ علامت یا نشانه ای از سرخک وجود ندارد.

علائم و نشانه های غیر اختصاصی سرخک
سرخک معمولاً با تب خفیف تا متوسط ​​شروع می‌شود که معمولا همراه با سرفه‌های مداوم، آبریزش بینی، چشم‌های ملتهب (التهاب ملتحمه) و گلودرد است. این بیماری نسبتاً خفیف ممکن است 2 یا 3 روز ادامه پیدا کند.

بیماری حاد و بثورات سرخک
بثورات شامل لکه های قرمز کوچکی است که برخی از آنها کمی برجسته هم هستند. لکه ها و برجستگی ها بسیار نزدیک به هم بصورت خوشه ای هستند و پوست را قرمز لکه دار می کنند. این لکه ها اول روی صورت نمایان می شوند.

طی چند روز بعد، بثورات روی بازوها و تنه، سپس روی ران‌ها، ساق و پا پخش می‌شوند. در همان زمان، تب به شدت افزایش می یابد، اغلب به 104 تا 105.8 فارنهایت (40 تا 41 درجه سانتیگراد) می رسد. بثورات سرخک به تدریج فروکش می کند، لکه ها ابتدا از روی صورت و در آخر از روی ران ها و پاها محو می شوند.

منبع: سلام دنیا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو