رویترزگزارش داد، «ژان ایو لودریان» که در جمع قانونگذاران فرانسوی و در پارلمان این کشور سخن می‌گفت، این اظهارات را مطرح کرد.

وی در عین حال بدون اشاره به خروج غیرمسوولانه آمریکا از این توافق بین‌المللی و عمل نکردن کشورهای اروپایی به وعده‌های خود ذیل برجام، مدعی شد که توپ هم اکنون در زمین ایران است.

لودریان با بیان اینکه قدرت‌های غربی، روسیه و چین بر سر طرح‌های این توافق با هم توافق دارند، اعلام کرد که تصمیم برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی مساله تعداد روزهای باقی‌مانده نیست بلکه تهران همچنان لازم است تا تصمیم‌های کلیدی سیاسی بگیرد.

دیپلمات‌های غربی پیشتر ابراز امیدواری کرده‌ بودند که تاکنون به پیشرفتی با ایران دست یابند، اما مسائل سخت حل نشده همچنان باقی مانده‌اند. ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین شده توسط قدرت‌های غربی را رد کرده است.

لودریان مدعی شد: ایرانی‌ها لازم است تا تصمیمات سیاسی بگیرند. یا در روزهای آینده بحرانی جدی ایجاد می‌کنند یا توافقی را می‌پذیرند که به منافع همه طرف‌ها در آن احترام گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: ما در حال رسیدن به لحظه حقیقت هستیم. اگر می‌خواهیم ایران به تعهدات (هسته‌ای) خود در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های آمریکا احترام بگذارد، باید کارهای باقی مانده را به سرانجام برسانیم.

ایران و گروه ۱+۴ متشکل از انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به طور مستقیم و آمریکا به طور غیرمستقیم در وین اتریش در حال مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام و عمل به تعهداتش در قبال این توافق هستند. دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

دفتر امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه پیشتر اعلام کرد که وی و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، در گفت‌وگویی تلفنی بر لزوم افزایش تلاش‌های مشترک به منظور دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران توافق دارند.