یک مقام کاخ سفید مدعی است ارتش روسیه نه تنها از مرز اوکراین عقب‌نشینی نکرده بلکه ۷ هزار نیروی جدید طی روزهای اخیر به منطقه اضافه کرده است.

 علی‌رغم انتشار ویدئوها و تصاویری که اثبات‌کننده عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین و تلاش مسکو برای کاهش تنش با کی‌یف هستند، اما مقام‌های غربی همچنان به تنش‌زایی و ایجاد بحران ساختگی در این مسئله ادامه می‌دهند.

پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز با ادعای اینکه روسیه نظامیان خود را از مرز اوکراین عقب نکشیده، گفت بلکه در حال اعزام تعداد بیشتری نیروی نظامی به منطقه است.

این در حالی است که روز گذشته همزمان با اعلام روسیه مبنی بر بازگشت نظامیان این کشور از مرز با اوکراین پس از اتمام تمرین‌های نظامی سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که پروپاگاندای کشورهای غربی درباره جنگ شکست خورده است. وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه (۱۵ فوریه/۲۶ بهمن) اعلام کرده که تمرین‌های نظامی شماری از نیروهای روسیه در بلاروس به اتمام رسیده و  روند بازگشت آنها آغاز شده است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

سرویس اطلاعات خارجی استونی نیز بامداد پنجشنبه با ادعای اینکه اعزام نیروهای روسی به مرز اوکراین ادامه دارد، مدعی شد مسکو احتمالا تهاجمی محدود را علیه این کشور انجام می‌دهند.