چه زمانی باید از 2 ماسک پزشکی استفاده کنیم و چه زمانی از یک ماسک؟

151

1400/11/28

09:16


رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به چگونگی استفاده از ماسک‌های پزشکی در پاندمی کرونا، درباره نحوه استفاده از ماسک در فضاهای باز و سر بسته توضیح داد.

چه زمانی باید از 2 ماسک پزشکی استفاده کنیم و چه زمانی از یک ماسک؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرشید رضایی درباره نحوه استفاده از ماسک در فضاهای باز و سر بسته، گفت: درخصوص وضعیت استفاده ماسک از نظر مکان، تعداد افراد و فاصله اجتماعی باید توجه کرد که حضور بدون ماسک  در فضای باز مانند پارک ها و... بدون اینکه فردی غیر از اعضای خانواده در کنار فرد باشند،  موردی ندارد. همچنین اگر در فضای باز هستید و افراد دیگر فاصله ۲  متر را رعایت کرده باشند، استفاده از یک ماسک کفایت می کند. این در حالی است که استفاده از دو عدد ماسک در فضای باز با جمعیت زیاد ضروری است.

وی افزود: حضور در فضای بسته با تهویه مناسب به شرط اینکه در ۲ ساعت گذشته فردی غیر از خانواده آنجا نبوده باشد با یک ماسک کفایت می کند، اما در فضای بسته ای که  بدون تهویه مناسب بوده و طی ۲ ساعت گذشته فردی غیر از خانواده در آنجا حضور داشته باشد، استفاده از دو ماسک ضروری است. همچنین در فضای بسته ای که با افراد غیر از خانوار در آنجا هستید و تهویه هم نامناسب است، استفاده از دو ماسک لازم است.

رضایی با بیان اینکه در فضاهای بسته با حضور اعضای خانواده و با تهویه مناسب، استفاده از یک ماسک کفایت می کند، گفت: همچنین اگر با فردی که بیمار است در فضای بسته به سر می برید، وجود تهویه مناسب ضروری است و از دو ماسک هم باید استفاده کنید. در عین حال اگر در بیمارستان هستید، از ماسک N۹۵ هم می توان استفاده کرد.

مراحل استفاده از ماسک
رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره چگونگی استفاده از ماسک نیز گفت: برای استفاده صحیح از ماسک باید در ابتدا دستان خود را تمیز کرد. بنابراین قبل از لمس ماسک تمیز، دستان خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. از یک دستمال کاغذی تمیز برای خشک کردن دست های خود استفاده کنید. سپس، با همان دستمال، شیر آب را ببندید و آن را درون سطل زباله بیندازید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون از یک محلول ضدعفونی کننده برمبنای الکل ۷۰ درصد استفاده کنید.

وی افزود: بعد از این مرحله باید ماسک را بررسی کنید. هنگامیکه یک ماسک جدید را از جعبه بیرون می آورید، آن را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچگونه نقص، سوراخ و پارگی در ماسک وجود ندارد. اگر ماسک دارای نقص، سوراخ و شکاف است، آن را دور انداخته و ماسک جدید (استفاده نشده) دیگری را انتخاب کنید. بعد از بررسی سالم بودن ماسک لازم است قسمت بالای ماسک را به درستی تنظیم کنید. برای اینکه ماسک تا حد ممکن به پوست شما نزدیک شود، قسمت بالای آن دارای یک لبۀ خمیده دارای گیره بینی است که میتواند در اطراف بینی شما قرار گیرد. قبل از استفاده از ماسک روی صورت خود اطمینان حاصل کنید که این قسمت به سمت بالا قرار دارد.

رضایی ادامه داد: چهارمین مرحله استفاده از ماسک، حصول اطمینان از این است که طرف مناسب ماسک به سمت بیرون باشد. قسمت داخلی بیشتر ماسک های پزشکی به رنگ سفید است؛ درحالیکه قسمت بیرونی، رنگی است. قبل از استفاده از ماسک روی صورت خود، اطمینان حاصل کنید که قسمت سفید ماسک به سمت صورت شما باشد. سپس دو بند ماسک را پشت گوش خود قرار دهید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی تاکید کرد: تنظیم قطعۀ بینی بسیار مهم و ضروری است. اکنون که ماسک پزشکی روی صورت شما قرار گرفته است، از انگشت اشاره و انگشت شست خود استفاده کنید تا قسمت خمیده لبه بالای ماسک را اطراف پل بینی خود بچسبانید. نکته بسیار مهم دیگر در استفاده از ماسک‌ها، درآوردن ماسک است. در این مرحله باید ابتدا دست‌های خود را تمیز کنید، ماسک را با گرفتن بند کناری به دقت از صورت خود جدا کنید. باید توجه کرد که قسمت جلوی ماسک آلوده است، بنابراین  آن را را لمس نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو