وام فرزندآوری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

منبع: برترین ها

107

1400/11/28

09:55


بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خانوارهایی که صاحب فرزند می‌شوند، مشمول وام فرزندآوری هستند. وامی که مبلغ آن بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. اما وام فرزندآوری به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

تجارت نیوز: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خانوارهایی که صاحب فرزند می‌شوند، مشمول وام فرزندآوری هستند. وامی که مبلغ آن بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. اما وام فرزندآوری به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

در بودجه سال آینده برای خانوارهایی که صاحب چندین فرزند می‌شوند، وام‌ و تسهیلات متعددی در نظر گرفته شده است. از وام فرزندآوری تا وام ودیعه، خرید یا ساخت مسکن.

وام فرزندآوری ۱۰۰ میلیونی

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، مبلغ وام فرزندآوری از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و سقف آن ۱۰۰ میلیون تومان است. اما مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟ مبلغ وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و بیشتر از آن، ۱۰۰ میلیون تومان است.

اگر خانواده‌ای صاحب فرزند دو قلو شود، به ازای هر فرزند یک وام به خانواده تعلق می‌گیرد. این وام در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و سود آن تنها چهار درصد است.

وام ودیعه مسکن ۲۲۰ میلیونی

جز وام فرزندآوری، اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر شود، می‌تواند از وام قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن استفاده کند. مبلغ این وام ۲۲۰ میلیون تومان است و زمان بازپرداخت آن ۲۰ سال است. این وام ۲۲۰ میلیونی هم وام قرض‌الحسنه است و سود آن ۴ درصد است. اما وام ۲۲۰ میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

این وام به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که فاقد مسکن هستند و سه فرزند و یا بیشتر دارند. خانوارهایی که از سال ۹۹ به این سو صاحب فرزند سوم و بیشتر شده باشند هم می‌توانند این وام را دریافت کنند.

زمان پرداخت وام فرزندآوری

در مصوبه کمیسیون تلفیق تاکید شده که آیین‌نامه اجرایی پرداخت وام فرزندآوری و وام مسکن برای خانوارهای صاحب فرزند، باید حداکثر تا اول اردیبهشت به بانک‌های عامل ابلاغ شود. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که پرداخت وام فرزندآوری از اردیبهشت سال آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.

آنچه تحت عنوان وام فرزندآوری تصویب شده، پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس است که در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است. این پیشنهاد و سایر بندهای بودجه، هفته آینده به صحن علنی مجلس می‌رود تا در صحن بررسی شود. چنانچه پرداخت وام فرزندآوری در صحن مجلس هم تایید شود، در قالب قانون بودجه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا ممکن است مجلس با تصویب وام فرزندآوری و سایر تسهیلات آن مخالفت کند؟ پرداخت تسهیلات مختلف به خانوارها برای تشویق آنان به ازدواج و فرزندآوری در ادامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که آبان امسال در مجلس بررسی و تصویب شد.

طرحی که امتیازات و تسهیلات متعددی برای خانوارها در نظر گرفته است تا افراد را به ازدواج تشویق کند و خانوارها را به داشتن فرزند بیشتر. بر این اساس به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس با پرداخت وام فرزندآوری ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی موافقت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو