درمان سوزش گلو در خانه

درمان سوزش گلو در خانه


منبع: گهر

156

1400/11/28

09:58


سوزش گلو معمولا به دلایل عفونت های سرماخوردگی ، آبریزش بینی (آلرژی) و … ایجاد می شود . اما در بعضی مواقع به دلیل بروز مشکلات جدی تر شخص دچار سوزش گلوی شدید می شود . در این مطلب علت سوزش گلو و همچنین درمان سوزش گلو در خانه را برای شما همراهان تهیه و منتشر کرده ایم.

علت سوزش گلو

درمان سوزش گلو در خانه, جدید 1400 -❤️ گهر

درمان سریع سوزش گلو

۱- بازگشت اسید به مری

سوزش سرِدل از علائم بازگشت اسید معده به مری (رفلاکس اسید یا تُرش‌کردن) است. این پدیده معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌ای که بین معده و مری وجود دارد، اجازه بدهد اسید از سمت معده به سمت گلو بیاید.

۲- ترشحات مزمن در ناحیه‌ی پشت حلق

سایر علائم ترشحات مزمن در ناحیه‌ی پشت حلق عبارت‌اند از:

۱- سرفه‌کردن

۲- خارش گلو

۳- تجمع مخاط در گلو

۴- آبریزش بینی

۵- گرفتگی گلو

۶- گرفتگی صدا

۷- بوی بد دهان

۳- گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی از رایج‌ترین علل عفونت گلو است که گروهی از باکتری‌های استرپتوکوکوس A آن را ایجاد می‌کنند. زمانی‌ که فرد سرفه یا عطسه می‌کند، این باکتری‌ها در هوا پخش می‌شوند.

سایر علائم گلودرد استرپتوکوکی عبارت‌اند از:

  • قرمزی و ورم لوزه‌ها و امکان ایجاد رگه‌های سفیدرنگ بر روی آنها
  • ورم غده‌های گردن
  • تب
  • ایجاد راش یا جوش بر روی پوست
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد

برای درمان این عفونت باید به پزشک مراجعه کنید.

۴- سرماخوردگی

۵- آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است. این بیماری موجب بروز علائمی مشابه سرماخوردگی مانند سوزش گلو می‌شود. اما آنفولانزا جدی‌تر از سرماخوردگی است.

۶- مونونوکلئوز

مونونوکلئوز بیماری بسیار واگیرداری است که توسط ویروس اپشتین‌بار به‌وجود می‌آید. این ویروس از طریق مایعات بدن مانند بزاق منتقل می‌شود. به‌همین دلیل به این بیماری، بیماری بوسه نیز گفته می‌شود.

معمولا علائم بین ۴ تا ۶ هفته پس از آلوده‌شدن بروز می‌کند. سوزش گلوی شدید یکی از علائم مونونوکلئوز است.

سایر علائم مونونوکلئوز عبارت‌اند از:

  • خستگی مفرط
  • تب
  • بدن درد
  • سردرد
  • ورم غده‌های گردن و زیربغل
  • راش یا جوش‌هایی بر روی پوست

۷- آبسه‌ لوزه

سایر علائم آبسه‌ی گلو عبارت‌اند از:

  • مشکل در بلع یا بازکردن کامل دهان
  • ورم غدد موجود در گردن
  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • ورم صورت

۸- سندرم دهان سوزان

این بیماری مانند این است که داخل دهان یا گلو‌ی‌تان را سوزانده‌اید یا آب جوش در آن ریخته‌اید. درحالی‌که چنین اتفاقی رخ نداده است. درد و سوزش می‌تواند گلو، دهان‌، لب، زبان و سقف دهان را نیز در بگیرد.

سایر علائم سندرم دهان سوزان عبارت‌اند از:

  • افزایش تشنگی
  • احساس‌ کردن طعم فلز یا تلخ در دهان
  • احساس‌ نکردن طعم‌ ها

۹- آیا ممکن است سوزش گلو ناشی از سرطان باشد؟

در موارد نادری سوزش گلو می‌تواند نشانه‌ای از سرطان گلو یا سرطان مری باشد. البته احتمال بروز سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌هایی که موجب سوزش گلو می‌شوند، بسیار بیشتر از سرطان است.


درمان سوزش گلو در خانه

درمان سوزش گلو در خانه, جدید 1400 -❤️ گهر

درمان سوزش گلو در خانه

۱- سرکه سیب

طرز تهیه دمنوش گلو درد با استفاده از سرکه سیب

برای تهیه دمنوش گلو درد با استفاده از سرکه سیب به ازای هر قاشق غذاخوری از اون یه قاشق غذاخوری عسل و یک فنجون آب آماده کنید. بهتره که آب، ولرم یا حتی کمی داغ باشه تا بتونه گلوتون رو نرم کنه و گرفتگی صدا رو هم از بین ببره. این ترکیب خوشمزه رو بنوشید و لذت ببرید.

اگر به هر دلیلی نمیتونید اون رو بخورید بهتره به سراغ غرغره سرکه سیب برید؛ البته نه خودش به تنهایی. دو قاشق غذاخوری از سرکه رو با آب ولرم مخلوط کنید و یک یا دو بار در روز ترجیحا صبح‌ها و شب‌ها غرغره کنید تا گلوتون بهبود پیدا کنه.

۳- دمنوش بابونه

اگه دنبال یه گزینه خوش عطر و بو و خوش طعم به عنوان دمنوش برای گلو درد می‌گردید توصیه می‌ کنیم که به سراغ گیاه بابونه برید. این گیاه میتونه درد رو به طور کامل ریشه کن کنه و تورم گلو رو هم از بین ببره. به علاوه خاصیت ضد باکتری داره و خیلی زود اون‌ها رو نابود میکنه. بابونه آرام‌ بخش هم هست و بر روی اعصاب و روان شما هم تاثیر مثبتی میذاره تا با آرامش بیشتری با بیماریتون کنار بیاید.

طرز تهیه دمنوش بابونه

تهیه این جوشانده برای گلو درد خیلی ساده است؛ کافیه مقدار گل بابونه خشک شده رو توی یه لیوان آب جوش بریزید و بعد اون رو از روی حرارت بردارید و در ظرف رو بذارید. اجازه بدید که حدود ۱ دقیقه بگذره و حالا کمی عسل و آب لیموترش تازه بهش اضافه و نوش جان کنید.

۴- دمنوش زنجبیل

زنجبیل اکسیژن رسانی به سلول‌ها و جریان خون رو بهبود میده و به همین خاطر میتونه احساس بیحالی و خستگی ناشی از سرماخوردگی رو از بین ببره. به علاوه این داروی گیاهی گلو درد با از بین بردن سموم بدن و تاثیر گذاشتن روی سیستم تنفسی التهاب‌های گلو رو به طور کامل از بین میبره. بو کردن دمنوش زنجبیل میتونه باعث باز شدن سینوس‌ها و راه‌های تنفسی و رفع گرفتگی گلو هم بشه.

درمان سوزش گلو در خانه, جدید 1400 -❤️ گهر

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

پوست یک مقدار از چوب‌ های تازه زنجبیل (نه خشک شده) را جدا کنید، آنها را خرد کنید و بعد از له کردن با گوشت‌ کوب یا رنده داخل مقداری آب در حال جوش بریزید و درست مثل چای ۳ تا ۵ دقیقه به آن فرصت دهید تا دم بکشد. همچنین این دمنوش برای سوزش گلو را می توانید با یه مقداری لیمو و عسل ترکیب کنید تا هم خواص بیشتری داشته باشد و هم طعم تند و تیزش گلوی تان را اذیت نکند . بهتر است قبل از اینکه خنک شود میل کنید تا درد گلو را به طور کامل از بین ببرد.

۵- دمنوش چای سبز

طرز تهیه دمنوش چای سبز

برای هر فنجون آب به ۲ قاشق چای‌ خوری چای سبز نیاز دارید؛ اجازه بدید که آب جوش بیاد و برگ‌های چای را داخلش بریزید و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بذارید تا با شعله خیلی کم دم بکشه. ترکیب چای سبز با یه قاشق سوپ خوری آب لیموی تازه و یه قاشق سوپ خوری عسل یه نوشیدنی خوشمزه میشه که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحانش کنید.

۶- دمنوش نعنا فلفلی

درمان سوزش گلو در خانه, جدید 1400 -❤️ گهر

نعنا فلفلی یه دارو گیاهی برای گلو درد هست که از قدیم هم استفاده میشده؛ این گیاه به خاطر داشتن منتول میتونه خستگی و بدن درد ناشی از سرماخوردگی رو کاملا از بین ببره و با از بین بردن التهاب و تورم گلو غذا خوردن رو برای شما راحت‌تر کنه. نعنا فلفلی رو میتونید از داروخانه‌ها تهیه کنید؛ اما اگه پیدا نکردید برگ‌های تازه نعنا هم خواص مشابهی دارن.

طرز تهیه دمنوش نعنا فلفلی

۴ تا ۶ گرم نعنا فلفلی تازه خرد شده رو با ۲ قاشق چای‌ خوری زنجبیل تازه خرد شده مخلوط کنید و اون رو در مقداری آب ولرم یا داغ بریزید. این ترکیب رو با یک دوم قاشق سوپ خوری آب لیموترش تازه و ۱ قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید و بنوشید. اگه به نعنا دسترسی ندارید میتونید چای کیسه‌ای نعنایی رو از بازار تهیه کنید.

۷ – دمنوش زردچوبه 

مقدار زردچوبه ، عسل ، لیمو تازه و آب گرم (داغ نباشد چون خاصیت عسل از بین می رود) را با هم ترکیب کرده و میل کنید.

درمان سوزش گلو در خانه, جدید 1400 -❤️ گهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو