اختصاصی/ بالاترین سطح ایمنی در برابر امیکرون

135

1400/11/28

10:23


در شرایطی که امیکرون بیشتر و بیشتر سراسر جهان را درگیر می‌کند بیش از پیش نیازمند راه‌هایی هستید که ماسک شما را در برابر شیوع بیماری ایمن‌تر کند.

اختصاصی/ بالاترین سطح ایمنی در برابر امیکرون

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز،‌ امیکرون ممکن است برای شما یادآور دردسر بیماری، بیمارستان و حتی مرگ باشد اما حتی افرادی که مخالف میزان خطری هستند که این نوع ویروس کرونا ایجاد می‌کند، احتمالاً در یک واقعیت اساسی توافق دارند: این سویه بسیار مسری است. مقامات بهداشت عمومی نیز باتفاق معتقد هستند که برای جلوگیری از ابتلا به این نوع از کرونا، ماسکی که تهیه و استفاده می‌کنید باید با بالاترین کیفیت باشد. بنابراین چه نوع ماسکی داشته باشیم که بتواند بالاترین ایمنی را در برابر امیکرون برای ما به ارمغان بیاورد؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در واکنش به افزایش موارد کووید۱۹ ناشی از میکرون، اخیراً ارزیابی از گزینه‌های مختلف ماسک ارائه کرده -و قوی‌ترین تأیید خود را برای به اصطلاح ماسک‌هایی مانند N95 مطرح کرده است.
در بیانیه CDC آمده است: در حالی که همه ماسک‌ها از سطحی از محافظت برخوردار هستند، ماسک‌هایی که به درستی بر روی صورت نصب و استفاده می‌شوند بالاترین حد ایمنی و محافظت را دارند. محصولات پارچه‌ای بافته شده کمترین محافظت را دارند. در مقابل، ماسک‌هایی با بافت ریز محافظت بیشتری را ارائه می دهند. ماسک‌های جراحی یکبار مصرف مناسب بوده و البته انواع KN95 محافظت بیشتری را ارائه می‌دهند. و در نهایت، ماسک‌های N95 دارای بالاترین سطح ایمنی هستند.
حال سوال اینجاست که”N95” به چه معناست و چرا این ماسک‌ها تا این حد مورد تائید پزشکان و کارشناسان هستند؟ و در مورد سایر انواع ماسک‌هایی که ممکن است جمع آوری کرده باشیم - مانند KN95و KF94، ماسک‌های جراحی و ماسک‌های پارچه‌ای- آیا می‌توانیم به استفاده از آنها ادامه دهیم؟ تصمیم‌گیری در مورد استفاده از چه نوع ماسک در هفته‌ها و ماه‌های آینده، به چند عامل بستگی دارد.
مهمترین مساله این است که شما باید به طور مداوم ماسک را استفاده کنید، هر نوعی که باشد. جان اوهورو، متخصص بیماری‌های عفونی در کلینیک مایو در مینه‌سوتا، می‌گوید: یک ماسک با کیفیت بالا که به طور مداوم استفاده نمی‌شود، به هیچ‌کس لطفی نخواهد داشت. با کیفیت‌ترین ماسکی که می‌توانید داشته باشید در واقع همانی است که به طور مداوم استفاده می‌کنید.
N95 که به گونه‌ای محکم روی صورت قرار گرفته و از لایه‌هایی از مواد نبافته مانند پلی پروپیلن یا پلی استایرن ساخته شده، جزء اصلی تجهیزات محافظ شخصی کارکنان پزشکی است. N95های معتبر در ایالات‌متحده تولید شده و توسط NIOSH(مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی) تأیید می‌شوند.
N95 در دسته ماسک‌هایی قرار می‌گیرد که ماسک‌های تنفسی نامیده می‌شوند، زیرا مانعی در برابر انتشارات تنفسی دیگران از جمله قطرات و ذرات ریز معلق در هوا به نام آئروسل‌ها ایجاد می‌کند. در مقابل، انواع ماسک‌هایی که کمتر محافظت دارند، بیشتر افراد دیگر را از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود ایمن می‌کنند. مواد موجود در N95 همچنین دارای بار الکترواستاتیکی برای دفع بیشتر ذرات هستند.

منبع: EveryDayHealth/ ژانویه ۲۰۲۲
مترجم: لیلا فرجی


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو