پشت‌پرده عقب‌نشینی روسیه از مرز‌های اوکراین

منبع: برترین ها

58

1400/11/28

10:39


روزنامه سازندگی در گزارشی به بررسی عقب‌نشینی روسیه از مرز‌های اوکراین پرداخته است.

روزنامه سازندگی در گزارشی به بررسی عقب‌نشینی روسیه از مرزهای اوکراین پرداخته است.

ا

این روزنامه نوشت:

* روز D ، همان روزی که به باور مقام های واشنگتن براساس داده های ماهواره ای و اطلاعاتی حمله نهایی شبیه به اوکراین پیش بینی شده بود؛ برخی از نیروهایش را به عقب راند؛ درست یک روز قبل تر لاوروف به پوتین گفته بود که همیشه فرصتی برای دستیابی به تواقي يا غرب در باب ایران وجود دارد، به باورم ادامه دهیم. پوتین پاسخ داده بود. خوب است.

* رسانه ای شدن این دیالوگ مجالی بود براي نفس کشیدن آنهایی که در دو روز گذشته نفس هایشان به دلیل هراس از حمله  وسیع به شماره افتاده بود یا در سینه حبس شده بود.

* با این همه تعداد نیروهایی که به عقب رانده شدند اندک است و این مغوله در کنار مولفه های دیگر آمریکا و متحدانش را کماکان در رابطه اضطراب و بحران قرار داده است از رزمایش نظامی ۱۰ روزه  مشترک روسیه در بلاروس، مرزهای شمالی اوکراین، کماکان ادامه دارد. هنوز بخش عمده ای از نظامیان روس تانکها، توپخانه ها، موشکها، هواپیماها و تارهای جنگی روسیه در سه جبهه اطراف اوکراین مستقر هستند و در موقعیتی قرار دارند که هرزمان امکان دارد حمله را آغاز کنند.

* فعلا رهبران روس می گویند زمان برای پیشرفت دیپلماسي را از دست نمی دهد، با این همه دولت بایدن و غرب بر سر یک دو راهی قرار دارند و سوالشان این است که آیا عقب نشینی اخیر قوای روس اقدامی نمادین است یا نه.

* مسکو ماه دسامبر و همزمان با تشدید رقابت های بین المللی بر سر اوکراین از خروج ۱۰ هزار نیروخ نقلانی خبر داد پس از آن مشخص شد که این موضع گیری ترفند سیاسی بوده و بس.

ا

* فعلا یک مقام ارشد گفته روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز دارد که اوکراین را محاصره کرده اند و ۳۰ هزار نفری در بلاروس مستقر هستند. دبیر کل ناتو هم از نبود هیچ نشانی دال بر کاهش تنش هایی نظامی خبر داده و بایدن صراحتا اعلام کرده که آمریکا آماده مشارکت در عرصه دیپلماسی در سطوح بالا است اما در صورت تهاجم روس،، قاطعانه مسکو را مجازات خواهد کرد.

* از طرفی دیگر در شرطي که گروهی از نظامیان روسی فعلا عقب نشستند، مجلس دومای روسیه دست به اقدامی تهاجمی - سیاسی زد و رسما از پوتین خواسته تا دو استان اوکراین یعنی دونتسک و لو ماسک را به عنوان کشور های مستقل به رسمیت بشناسد. جایی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ علیه کیف طغیان می‌کنند.

* بسیاری در این مناطق روس می گویند زمان برای پیشرفت دیپلماسي را | از دست نمی دهد، با این همه دولت بایدن و غريب بر سر یک دولعي قرار دارند و سوالتان این است که آیا عقب نشینی حیر قوای رونه اقدامی تحمادیت است یا نه. مسکو ماء دسامبر و همزمان با تشدید رقابت های بین المللی بر سر اوکراین از خروج ۱۰ هزار نیروخ نقلانی لئی خبر داد پس از آن مشخص شد که این موضع گیری نرفته سیاسی بوده و بس.

* اعلام یک مقام ارشد دلاشی که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا را برای دیدار با مقام های باتو در بروکسل همراهی کرده گفته روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز دارد که اوکراین را محاصره کردهاند و ۳۰ هزار نفری در بلاروس مستقر هستند. دبیر کل ناتو هم از نبود هیچ نشانی دال بر کاهش تنش هایی نظانی در میدلتو خبر داده و بایدن عصراحتا اعلام کرده که آمریکا | آماده مشارکت در عرصه دیپلماسی در سطوح بالا است اما در صورت تهاجم رسید، قاطعانه مسکو را مجازات خواهد کرد.

* از طرفی دیگر در شرطي که گروهی از نظامیان روسی فعلا عقب نشستند، مجلس دومای روسیه دست به اقدامی تهاجمی - سیاسی زد و رسما از پوتین خواسته تا | دو استان اوکراین یعنی دونتسک و لو ماسک را به عنوان کشور های مستقل به وسحبته بشناسد این دو بخنی از منطقه دوتلی هستند؛ جایی که جدایمسکو را مجازات خواهد کرد. از طرفی دیگر در شرطي که گروهي از نظامیان دو فعلا عقب نشستند، مجلس دومای روسیه دست به اقدام تھاجیسی سیاسی زند و رسما از پوتین خواست تا دو استان گرلین یعنی دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشور های مستقل به وسحبته بشناسد؛ این در بخشی از منطقه دوتلی هستند؛ جایی که جدایی لیان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ علیه کیف طغیان می کنند.

* حال اگر پوتین درخواست دوما را بپذیرد این قدرت را خواهد داشت تا در عمل صلح مینسک سال ۲۰۱۵ را که زمینه ساز اتحاد میدان استان ها با اوکراین بود و بر عین حال خودمختاری دو استان فوق را خنثی کند.

* از دیگر سو رویکرد ناپلئونی پوتین را می توان یکی دیگر از عوامل تشدید بحران قلمداد کرد. به ویژه آن که رئیس جهور روسیه ماه اکتبر هفتاد مساله می‌شود و به دنبال باقی گذاشتن میراثی جاودانه از خود است! این در حالی است که افکار عمومی روسیه علیه پوتین منفی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو