درمانی ارزان قیمت و بدون تاثیرات جانبی برای تقویت سیستم ایمنی

83

1400/11/28

11:25


نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که رویکرد شناختی - رفتاری مبتنی بر گفتار درمانی، بهترین درمان روان ‌شناختی برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می شود.

درمانی ارزان قیمت و بدون تاثیرات جانبی برای تقویت سیستم ایمنی

به گزارش بهداشت نیوز، یافته های پژوهشگران نشان می دهد درمان شناختی- رفتاری یا Cognitive behavioral therapy  در کاهش التهاب ناشی از بیماری در بدن نسبت به سایر انواع درمانی برتری دارد.

پیش از این درمان شناختی - رفتاری بیشتر به عنوان درمانی برای مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب شناخته می شد. پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند این روش درمانی فرآیندهای بیولوژیکی را نیز تقویت می کند.

دکتر جورج اسلاویچ، یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: مردم به طور خودکار برای کاهش التهاب مزمن به سراغ دارو می روند، اما داروها می توانند گران بوده و گاهی اوقات عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشند. در این بررسی، ما می‌خواستیم بدانیم که آیا روان‌درمانی‌ ها می ‌توانند بر سیستم ایمنی بدن نیز تأثیر بگذارند و در این صورت، کدامیک بیشترین تأثیرات مفید را در دراز مدت دارند.

طی این مطالعه، محققان ۵۶ کارآزمایی تصادفی ‌سازی و کنترل ‌شده جداگانه را بررسی کردند که نحوه تأثیر درمان‌ های غیر دارویی مختلف بر سیستم ایمنی را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج به دست آمده نشان داد که درمان شناختی- رفتاری به ویژه در کاهش سیتوکین های پیش التهابی در بدن موثر است.

به گزارش سیناپرس، اگر سیتوکین ها در سطح بالایی در بدن باقی بمانند می توانند باعث ایجاد طیفی از مشکلات جسمی مانند سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر شوند. از سوی دیگر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی نیز با سطوح بالای التهاب مرتبط هستند.

دکتر اسلاویچ در توضیح این مساله گفت: روش های گفتار درمانی همچون درمان شناختی- رفتاری می ‌توانند طرز تفکر ما را در مورد خود و جهان اطرافمان تغییر دهند و تغییر این ادراکات به نوبه خود می ‌تواند روی زیست ‌شناسی ما تأثیر بگذارد.
نتایج این مطالعه این ایده را یک قدم فراتر برده و نشان می دهد که گفتار درمانی ممکن است یک استراتژی موثر و نسبتاً مقرون به صرفه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله التهاب در افراد باشد.

این یافته‌ها برای کسانی که رویکرد غیردارویی را برای درمان خود ترجیح می‌دهند تقویت می ‌کند: به طور کلی افراد زیادی وجود دارند که ترجیح می دهند از مداخلات غیردارویی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی خود استفاده کنند.در برخی موارد، آنها به دلایل پزشکی نمی توانند داروهای خاصی را مصرف کنند و در موارد دیگر داروهای مورد نیاز آنها بسیار گران است.

دکتر اسلاویچ در این رابطه گفت: روان درمانی و گفتار درمانی به عنوان بهترین رویکرد غیر دارویی برای مبارزه با بسیاری از مشکلات محسوب می شود و از بین تمام مداخلاتی که ما بررسی کردیم، CBT برای کاهش التهاب موثرترین بود.

علاوه بر این، ما دریافتیم که مزایای درمان شناختی - رفتاری بر روی سیستم ایمنی حداقل تا شش ماه پس از درمان باقی می‌ ماند. بنابراین، اگر به دنبال یک مداخله آزمایش‌ شده و غیردارویی برای بهبود سلامت مرتبط با سیستم ایمنی هستید، گفتار درمانی احتمالا بهترین انتخاب شماست.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی  JAMA Psychiatry منتشر شده است.
منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو