صلح خاتمی، ممنوع؛ هنجارشکنی احمدی‌نژاد، آزاد!

منبع: برترین ها

116

1400/11/28

11:51


خاتمی نرود اما احمدی‌نژاد برود و هرچه می‌تواند برای خودش و کشورش حاشیه درست کند. همگان آگاه هستند که جایگاه خاتمی درعرصه بین‌المللی به مراتب بالاتر از محمود احمدی‌نژاد است. خاتمی از صلح و دوستی ملل می‌گوید و احمدی‌نژاد از انتقام!

آرمان ملی نوشت: خاتمی نرود اما احمدی‌نژاد برود و هرچه می‌تواند برای خودش و کشورش حاشیه درست کند. همگان آگاه هستند که جایگاه خاتمی درعرصه بین‌المللی به مراتب بالاتر از محمود احمدی‌نژاد است. خاتمی از صلح و دوستی ملل می‌گوید و احمدی‌نژاد از انتقام!

دعوتنامه‌های خاتمی زیاد است و احمدی‌نژاد هم می‌گویند هرازچندگاهی دعوت می‌شود. احمدی‌نژاد زمانی که خارج کشور می‌رود ‌شأن و جایگاه کشور را به زیر سوال می‌برد مانند سفر اخیرش به امارات که در کنار دختران بی‌حجاب به دوربین لبخند می‌زد اما زمانی که خاتمی به مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا دعوت می‌شود، به او اعلام می‌کنند ممنوع‌الخروج است.

سال ۹۳ در خبرها آمده بود ۹ نفر از نمایندگان محترم مجلس به وزیر محترم دادگستری درخصوص ادامه ممنوع الخروج و ممنوع التصویر و ممنوع البیان بودن آقای سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق، تذکر داده‌اند. نکته قابل تامل آنجاست که علی لاریجانی رئیس وقت مجلس در روزنامه لوموند که گفته بود «ممنوع‌الخروج بودن محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات جزو عادات بد دولت احمدی‌نژاد بوده است،»

احمدی‌نژاد درواکنش به این موضوع گفته بود: «ممنوع الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضائی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم. سیدمحمد خاتمی ۸ سال در کشور رئیس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به هرحال فردی رئیس کشور بوده و اینکه رئیس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟»

رئیس دولت اصلاحات که با طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها به یکی از چهره‌های جهانی مبدل شد، در سال‌های اخیر به دلیل برخی محدودیت‌ها و فشارها به‌رغم دعوت‌های مکرر از وی برای حضور در نشست‌های بین‌المللی و سفر به کشورهای مختلف جهان امکان حضور در این نشست‌ها و انجام سفر خارجی را نداشت. چرا در دوره‌ای جهان را از شنیدن پیام صلح خاتمی بازداشتند تا احمدی‌نژاد برود و جایگاه فرهنگی و سیاسی ایران را زیر سوال ببرد.

روز گذشته علیرضابیگی نماینده حامی احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که «نظر شما درباره شخصیتی مانند آقای خاتمی که جایگاه بین‌المللی ایشان روشن است و تا قبل از ۸۸ هم سفرهای مختلفی به کشورهای مختلف داشتند و اکنون با محدودیت‌هایی برای استفاده از این ظرفیت‌ها مواجه هستند، چیست؟» خاطرنشان کرد: ایشان هم می‌تواند این سفرها را انجام دهد و از پتانسیل‌های خود استفاده کند. محدودیت‌ها برای آقای احمدی‌نژاد هم وجود داشت، وقتی پاسپورتش دچار مشکل می‌شود یا حفاظتش به مشکل برخورد می‌کند، برای ایشان هم این موارد وجود دارد اما بالاخره آقای احمدی‌نژاد ثابت قدم و مصمم است و به فضل الهی این موارد را پیش می‌برد.

وی اضافه کرد: آقای خاتمی هم می‌تواند در اینجا ثابت قدم بودنش را نشان دهد و وارد عمل شود؛ حتما خوب است که ایشان هم از جایگاه و اعتبارشان برای کشور استفاده کند. نباید در این خصوص برای کسانی که بالاخره ۸ سال رئیس‌جمهور بودند، کشور را اداره کردند و بعد هم در دنیا و مجامع بین‌المللی اعتبار و جایگاهی دارند، چنین موانعی باشد؛ باید فرصت بدهیم که از این ظرفیت‌ها برای پیشبرد دیپلماسی عمومی استفاده شود.

خبر دعوت‌نامه تازه

شاید خارجی‌ها هم می‌دانند که او عاشق دیده شدن است که برای او دعوت‌نامه ارسال می‌کنند. روز گذشته یک نماینده مجلس خبر از دعوت‌نامه‌ای داد که برای احمدی‌نژاد ارسال شده است. اکنون اطراف احمدی‌نژاد تعداد انگشت شماری از یاران دولت‌های نهم ودهم باقی مانده است و هر یک به دلیلی دیگر تمایل به همکاری با او ندارند. او فقط بقایی و مشایی را دارد و در درجه بعد افراد معدودی در اطرافش هستند که نماینده مجلس یا پست دیگری دارند. چندی پیش به دوبی رفت و اقداماتی کرد که شایعه شد به خواست ایران یا به خواست امارات به کشور بازگردانده شده است اما خودش گفت که مدت سفرش پایان گرفته بود.عکس‌هایش با دختران بی‌حجاب و... موضوعاتی بود که به رفتار یک رئیس‌جمهورسابق ایران همخوانی نداشت.

پس از آن به ترکیه رفت و بازگشت و حالا راهی سوئیس خواهد شد.این خبر را هم یکی از نمایندگان حامی او داد. دیروز احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس که مدتی قبل در جریان سفر به ترکیه در جمع همراهان رئیس‌جمهور اسبق ایران بود، در رابطه با این سفر گفت: سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد با دعوت دانشگاه بیکنت ترکیه اتفاق افتاد، این دانشگاه یک دانشگاه فنی و تکنیکی است و در این دانشگاه به واسطه تلاش‌های آقای احمدی‌نژاد در حوزه عمران، زیرساخت‌ها و تامین مسکن چه در دوره شهرداری و چه در دوره ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و همین‌طور با توجه به اینکه ایشان اکنون استادتمام دانشگاه علم و صنعت هستند؛ به ایشان مدرک یا عنوان دکترای افتخاری این دانشگاه اهدا شد.

نماینده تبریز ادامه داد: همچنین این سفر یک فتح بابی بود برای مراودات علمی که دانشگاه‌ها و اساتید ما می‌توانند با دانشگاه‌های ترکیه داشته باشند و درعین حال امکان این را فراهم کرد که احمدی‌نژاد با خبرگزاری‌های مهم ترک مصاحبه داشته باشد. اتفاق دیگری که در این سفر رقم خورد، حضور احمدی‌نژاد در نماز جمعه استانبول و همین‌طور دیدار با رهبر مسیحیان ترکیه بود. همچنین ایشان در بازار سرپوشیده استانبول که نمادی از پیوندهای فرهنگی مردم ایران و ترکیه است، حضور پیدا کردند.

تدریس می‌کند!

وی در پاسخ به اینکه «آیا احمدی‌نژاد اکنون در دانشگاه کلاس دارد و سرکلاس می‌رود؟»، ابراز کرد: بله، ایشان کلاس‌های دکترا و کارشناسی ارشد عمران را در دانشگاه دارند.

چرا سفر خارجی می‌روند

علیرضابیگی در واکنش به این مساله که «برخی گفتند که این سفرها با مقاصد سیاسی انجام می‌شود، چون احمدی‌نژاد در داخل صدایش به جایی نمی‌رسد و حرف‌هایش خریدار ندارد به سفر خارجی می‌رود که در آن سو مخاطب پیدا کند»، گفت: امروزه اساساً بُعد مسافت جایگاه خود را از دست داده و قدرت رسانه به اندازه‌ای است که اگر حرف و سخنی چه در داخل و چه در خارج از کشور زده شود، مخاطبان خود را به راحتی می‌تواند پیدا کند.

آقای احمدی‌نژاد خودش به این موضوع توجه دارد که به عنوان یک امکان و ظرفیت برای جمهوری اسلامی ایران که می‌تواند با جهان پیرامون و خارج ارتباط برقرار کند، تلاش کند و از این ظرفیت‌ها برای کشور استفاده کند. وی در رابطه با اینکه سفرهای خارجی احمدی‌نژاد بیشتر رویکرد سیاسی دارد یا جنبه علمی و دیپلماسی فرهنگی، اظهار داشت: هردو باهم قابل جمع است، این‌طور نیست که بگوییم که هرکدام از این جنبه‌ها، جنبه دیگر را نفی یا محدود می‌کند.

طبیعی است که احمدی‌نژاد درعین حال که استاد دانشگاه است و تحصیلکرده در یک رشته فنی است که مورد قبول مجامع علمی جهانی است؛ می‌تواند از این امکان برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی اجتماعی استفاده کند و این بسیار با ارزش است، هرکسی هم چنین ظرفیتی دارد، می‌تواند این ظرفیت را در اختیارایران قرار دهد.علیرضابیگی در پاسخ به اینکه «آیا سفرهای خارجی احمدی‌نژاد ادامه خواهد داشت و آیا برنامه‌ریزی روشنی در این زمینه وجود دارد؟»، گفت: با توجه به دعوتی که از ایشان صورت گرفته آقای احمدی‌نژاد در اجلاس داووس شرکت خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو