طرز تهیه کوفته شوربا

کوفته محلی کوفته تابه ای سنندجی کوفته مهابادی کوفته شوربا زنجان آموزش کوفته شوربا طرز تهیه کوفته گوشت سنندج

کوفته شوربا که با نام کوفته شوروا هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای محلی و بسیار محبوب شهر سنندج است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته شوربا در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت با استخوان۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
برنج۶۰۰ گرم
آب۵ پیمانه
لپه۱۰۰ گرم
سبزی کوفته۵۰۰ گرم
روغن مایع۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۵ عدد
پیاز۲ عدد
فلفل سیاه، زردچوبه و نمکبه مقدار کافی

طرز تهیه کوفته شوربا

مرحله اول

برای تهیه کوفته شوربا خوشمزه ابتدای کار سبزی کوفته (شوید، مرزه، شنبلیله، تره و جعفری) را می شوییم و درون آبکش قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم آب اضافی آن کاملا خارج شود. در ادامه سبزی کوفته را روی تخته گوشت قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا مخلوط سبزی کوفته را به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس تکه های گوشت را درون چرخ گوشت قرار می دهیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه برنج را می شوییم.

مرحله سوم

در این مرحله برنج را به همراه سبزی خرد شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و بلافاصله پیاز را به آن اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز کاملا سرخ و طلایی شود. در ادامه نصف پیاز داغ را درون مخلوط مایه کوفته می ریزیم، سپس به مدت ۵ دقیقه ورز می دهیم و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن گرم شود. در ادامه گوشت با استخون را درون قابلمه می ریزیم، سپس تفت می دهیم و پیاز داغ را به آن اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا زمانی که گوشت تغییر رنگ داد، رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. در ادامه لپه را می شوییم تا گرد غبارش شسته شود، سپس درون قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله به تفت دادن ادامه می دهیم، سپس آب را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. در ادامه تخم مرغ را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با چنگال هم می زنیم تا بافت تخم مرغ از لختگی خارج شود.

مرحله هشتم

حالا نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه مقداری از مایه کوفته بر می داریم، سپس وسط آن را گود می کنیم و مقداری از مخلوط تخم مرغ و ادویه درون آن می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله کوفته را به آرامی جمع می کنیم، سپس گرد می کنیم تا کاملا یکدست و بدون ترک شود. در  ادامه زمانی که آب درون قابلمه جوش آمد کوفته ها را درون آن قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت بپزد.

مرحله دهم

در نهایت پس از گذشت این زمان کوفته های شوربا را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و مقداری از سس کوفته روی آن ها می ریزیم، سپس به همراه گردو، زرشک، آلبالو خشکه و برگ جعفری تزئین کرده و سرو می کنیم. نوش جان.