فشار خون بالا در این دوران باعث آسیب دیدن رگ های چشم می شود

112

1400/11/28

12:28


بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که در دوران بارداری دچار نوعی فشارخون بالا می‌شوند، علائم آسیب به رگ‌های خونی کوچک در چشم را تا میانسالی تجربه می کنند.

فشار خون بالا در این دوران باعث آسیب دیدن رگ های چشم می شود

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از هلث دی نیوز، یافته‌ها نشان می‌دهد که بیماری عروق کوچک یا میکروواسکولار ممکن است دلیل افزایش خطر ابتلاء به بیماری قلبی در آینده باشد.

«پره اکلامپسی» که به فشار خون بالا در بارداری گفته می‌شود، در ۸ درصد از زنان باردار رخ می‌دهد که بدون مدیریت صحیح، می‌تواند عوارض جدی برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد.

دکتر «مایکل هانیگبرگ»، نویسنده اصلی این مطالعه و متخصص قلب در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «یافته ها نشان می‌دهد که بیماری میکروواسکولار یکی از مؤلفه‌های اساسی و قوی بیماری قلبی عروقی برای افراد در سنین میانسالی و اواخر زندگی است.»

محققان از داده‌های بیش از ۱۹ هزار زن با میانگین سنی ۵۴ سال سن استفاده کردند. آنها اولین زایمان شأن به طور متوسط ۲۸ سال قبل بود.

آنها بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ اسکن‌ها و آزمایش‌های مختلفی از جمله تصاویر شبکیه چشم و آزمایش ادرار انجام دادند. در میان آنها، ۲۸۱ زنی که در بارداری فشار خون بالا داشتند با زنانی که فشارخون بالا نداشتند مقایسه شدند.

زنان با سابقه پره اکلامپسی هنوز پروتئین بیشتری در ادرار داشتند که نشانه آسیب کلیه است. آنها همچنین دارای تراکم بسیار کمتر رگ‌های خونی کوچک در چشم بودند که با مشکلاتی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، دیابت نوع ۲ و آپنه خواب مرتبط است.

هانیگبرگ در ادامه افزود: «در حال حاضر، این یافته‌ها می‌تواند به زنان و پزشکان آنها کمک کند تا خطر طولانی مدت در افرادی که پره اکلامپسی داشتند را تشخیص دهند و اقداماتی را انجام دهند که به طور کلی خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، مانند تغییر سبک زندگی و تجویز دارو برای درمان عوامل خطر.»

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای درک بهتر زمان تغییرات میکروواسکولار با توجه به پره اکلامپسی و بیماری قلبی در آینده، و تأیید اعتبار استفاده از تصاویر شبکیه برای پیش بینی خطر قلبی عروقی مورد نیاز است.
منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو