ویتامین های مورد نیاز در بارداری را بیشتر بشناسیم

منبع: نبض ما

166

1400/11/28

13:10


مبحث تغذیه کامل مادران باردار، بسیار گسترده و مهم است. ما در این مقاله قصد بررسی ویتامین های مورد نیاز در بارداری را داریم. بسیاری از زنان در دوران پیش از بارداری و نیز در طول دوران بارداری، دارای کمبود ویتامین E، فولات، آهن و منیزیم هستند. امروز مکمل فولات در دوران بارداری تجویز می‌شود.

برخی از تحقیقات، سایر مواد مغذی از جمله ویتامین‌های B6، B12، نیاسین، آهن و منیزیم را در کاهش مشکلات شناختی نوزادان مؤثر دانسته‌اند؛ بنابراین مجموعه‌ای از مکمل‌ها می‌توانند فواید بیشتری نسبت به یک نوع مکمل در دوران حاملگی داشته باشند.

وضعیت تغذیه‌ای مادر در دوران بارداری، رابطه مستقیمی با وزن نوزاد، خطر نقایص سیستم عصبی و سندرمی به نام سندرم الکل جنینی دارد. از طرفی وزن در هنگام تولد نیز نسبت مستقیمی با میزان مرگ‌ومیر و ابتلا به بیماری در نوزاد دارد؛ بنابراین تغذیه مادران باردار و تأمین ویتامین‌های موردنیاز در زمان بارداری بسیار پراهمیت‌تر از سایر موارد است.

تغذیه ضعیف و وزن‌گیری نامناسب مادر در طول بارداری دو فاکتور بسیار مهم در تولد نوزادان کم‌وزن هستند. پس بعد از مطالعه این مقاله، حتی اگر امکان خروج از منزل را ندارید، می‌توانید از طریق یک داروخانه اینترنتی با ارسال رایگان در شهر خود، برای تهیه ویتامین های مورد نیاز در بارداری اقدام کنید.

بارداری

مکمل‌ها هرگز جایگزین غذا در دوران بارداری نیستند

ویتامین‌های مهم در زمان بارداری

نه‌تنها ویتامین‌ها، بلکه اصولاً کل برنامه غذایی خانم‌های باردار بسیار حائز اهمیت است؛ به‌طوری‌که کاهش وزن در بارداری ممنوعیت دارد؛ زیرا در صورت جابه‌جایی بافت چربی، خطر آزاد شدن ترکیباتی در بدن وجود دارد که می‌توانند بر تکامل مغز جنین تأثیر بگذارند.

از بین ویتامین های مورد نیاز در بارداری کمبود ویتامین‌های B12، K، A، D، فولات و کلسیم منجر به کم‌خونی شدید در مادران و یا مشکلاتی در جنین می‌شود. همچنین طی مطالعات گسترده‌ای مشخص‌شده که دریافت ویتامین‌های B1، B3، B6 و فولات باعث کاهش شکاف‌های دهانی – صورتی یا اصطلاحاً پدیده لب‌شکری در نوزادان می‌شود.

از شایع‌ترین کمبود ویتامین‌های موردنیاز در دوران بارداری به‌خصوص در مادران باردار در سنین نوجوانی، می‌توان به کمبود آهن، کلسیم و فولیک‌اسید اشاره کرد. شما عزیزان می‌توانید تمام این مکمل‌ها را از طریق داروخانه اینترنتی بی نسخه تهیه فرمایید. به‌هیچ‌عنوان از مکمل‌ها به‌عنوان جایگزین وعده‌های غذایی استفاده نکنید.

منابع غذایی حاوی کلسیم شامل مخلوط شیر و بستنی، ماست کم‌چرب، ریواس، اسفناج، بادام، حبوبات پخته و بروکلی پخته هستند. منابع غنی از آهن به ترتیب غلات غنی شده، صدف، برنج سفید و لوبیای پخته هستند. در نهایت منابع غذایی حاوی اسیدفولیک شامل غلات خشک غنی شده، لوبیاچشم‌بلبلی، عدس پخته و لوبیا سفید می‌شوند. درصورتی‌که از منابع ذکر شده در برنامه تغذیه روزانه خود استفاده نمی‌کنید، باید ویتامین های مورد نیاز در بارداری را از طریق مکمل دریافت کنید.

مکمل‌های بارداری

 

بهترین نوع مکمل‌های بارداری مولتی‌ویتامین‌ها هستند

نیاز به کدام ویتامین‌ها در طول بارداری بیشتر است؟

در مجموع نیاز به B3، فولات، آهن و منیزیم در دوران بارداری بیشتر است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ویتامین‌های گروه B، به‌خصوص B6، در تنظیم سازوکارهای مهمی در بارداری دخیل هستند. ویتامین B6 بر مواردی از قبیل، ساخت چندین اسیدآمینه مهم در بدن و کنترل تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مؤثر است.

منابع غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل غلات خشک کامل، برنج سفید، جگر گاو، گوشت گاو، ماهی‌تن، تخمه آفتاب‌گردان و موز هستند. یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری دوران بارداری ویتامین C است، به‌گونه‌ای که نیاز به این ویتامین 10 میلی‌گرم بیشتر از حالت غیر بارداری است. منابع غذایی غنی از ویتامین C شامل فلفل‌دلمه‌ای، آب‌پرتقال تازه، آب‌پرتقال منجمد، کلم بروکلی تازه و کلم بروکلی منجمد هستند.

گزینه بعدی از لیست ویتامین‌های ضروری دوران بارداری، ویتامین A است. میزان کم ویتامین A، باعث کاهش سایز کلیه‌ها شده و عملکرد ریه‌های نوزاد را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. قرص روآکوتان که برای درمان جوش صورت تجویز می‌شود، حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین A است و به شکل جدی باعث نقایص جنینی خواهد شد.

حتی اگر سری به داروخانه اینترنتی زده باشید، اکثر کسانی که از جوش و آکنه رنج می‌برند، تجربه استفاده از قطر قرص رواکوتان را دارند. خب اگر قصد بارداری دارید، ضروری است که حداقل از شش ماه قبل از بارداری، مصرف این دارو را متوقف کرده باشید. از بهترین منابع برای تأمین ویتامین A می‌توان از گوشت بوقلمون، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج پخته، هویج خام و کدو نام برد.

استفاده از مکمل‌ها، تنها با مشورت پزشک

بررسی ویتامین D و E

در ادامه بررسی ویتامین های مورد نیاز در بارداری به ویتامین D می‌رسیم که تأثیرات مثبتی بر تعادل کلسیم در بدن ایفا می‌کند. ویتامین D از جفت عبور می‌کند و غلظت آن در خون مادر و جنین یکسان است. سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و در رشد و نمو مغز مؤثر است.

اگر غلظت ویتامین D در سرم مادر، از 20 نانوگرم در هر میلی‌لیتر کمتر باشد، مکمل جداگانه تجویز خواهد شد. بهترین منابع غذایی برای تأمین این ویتامین، ماهی‌ها و غذاهای دریایی هستند. ویتامین E هم یکی دیگر از ویتامین‌های موردنیاز در زمان بارداری است. به‌طوری‌که کمبود ویتامین E باعث سقط‌جنین، تولد نوزاد نارس و فشارخون حاملگی می‌شود. از بهترین منابع ویتامین E می‌توان به کشمش خشک، بادام، روغن آفتاب‌گردان و مخلوط مغزها اشاره کرد.

انواع مکمل‌های غذایی در وب‌سایت بی نسخه

سخن پایانی

رژیم غذایی خانم‌ها در دوران بارداری، به‌ویژه در سه‌ماهه دوم و سوم، به‌شدت بر سلامت نوزاد در آینده مؤثر است. تأمین ویتامین‌های موردنیاز در دوران بارداری ممکن است از طریق رژیم غذایی روزانه امکان‌پذیر نباشد؛ لذا استفاده از منابع مکمل در کنار غذا، نقش پررنگ‌تری پیدا خواهد کرد.

مصرف ویتامین‌های D، E، A و ویتامین‌های گروه B به‌ویژه B3، B6 و B12 هم در کنترل حالت تهوع دوران بارداری بسیار مؤثر است و هم در تشکیل کانال‌های عصبی جنین و شکل‌گیری ساختارهایی مثل شبکیه چشم و ریه نقش مستقیم دارد. کمبود ویتامین E می‌تواند باعث سقط جنین شده یا احتمال به‌دنیاآمدن نوزادان نارس را افزایش دهد.

ویتامین C از بروز فشارخون بارداری یا اصطلاحاً پره اکلامپسی، پیشگیری می‌کند و اسیدهای چرب امگا -6 و امگا -3 در ساخت مغز جنین نقش اساسی دارند. شما عزیزان می‌توانید بعد از مشورت با پزشک و مشخص‌کردن ویتامین های مورد نیاز در بارداری، جهت تأمین سلامت خود و فرزند دلبندتان در منزل بمانید و از طریق یک داروخانه اینترنتی با ارسال رایگان، نسبت به خرید اقلام دارویی خود اقدام کنید.

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو