تکذیب تخریب ۲۰۰ خانه تاریخیِ شیراز

منبع: برترین ها

88

1400/11/28

15:41


رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که پیش‌تر مدیر میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بود و همزمان با دوره مدیریتی او، تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز اتفاق افتاد، گفت: برخلاف آن‌چه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منعکس شده، بر اساس طرح سامان‌دهی و اتصال دو حرم، نه قرار است ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز تخریب و نه مجتمع تجاری به‌جای آن ساخته شود.

ایسنا: رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که پیش‌تر مدیر میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بود و همزمان با دوره مدیریتی او، تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز اتفاق افتاد، گفت: برخلاف آن‌چه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منعکس شده، بر اساس طرح سامان‌دهی و اتصال دو حرم، نه قرار است ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز تخریب و نه مجتمع تجاری به‌جای آن ساخته شود.

باین نخستین واکنش رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به طرح موسوم به "گسترش ۵۷ هکتاری شاهچراغ"، پس از ماه‌ها نامه‌نگاری و مطالبه مردمی، جامعه متخصصان و دانشگاهیان از مسؤولان و مقامات کشور است.

مصیب امیری که حدود هشت سال مدیریت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس را به عهده داشت و از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را به عهده گرفته است، اینک درباره طرحی که قرار است در بافت تاریخی‌ ـ فرهنگی شیراز اجرا شود و واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است، گفت: این طرح در خردادماه امسال (۱۴۰۰)‌ از سوی وزارت راه و شهرسازی با عنوان "ساماندهی و اتصال دو حرم حضرت شاهچراغ و علی‌بن‌حمزه" به مشاور واگذار شد. طرح مزبور همچنان در مراحل کارشناسی است و طی این مدت بررسی‌های مختلفی انجام و در هر یک از این بررسی‌ها چندین گزینه پیشنهاد شده است که هر یک چگونگی اتصال این دو حرم را مشخص می‌کند.

او با اشاره به اخبار مربوط به تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی و ساخت مجتمع تجاری به‌جای آن، اظهار کرد: آن‌چه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منعکس شده با عنوان این‌که بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی در این طرح مورد تخریب قرار گرفته و مجتمع‌های تجاری در آن ساخته می‌شود، صحت ندارد. اصلا نه ۲۰۰ خانه خراب خواهد شد و نه این‌که قرار است مجتمع تجاری به‌جای آن ساخته شود.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: آن‌چه از این طرح برمی‌آید و البته هنوز مراحل نهایی را طی نکرده است، بیشتر بحث مرمت، بازسازی و جداره‌سازی و حتی فضاهایی که در گذشته تخریب شده و همچنین ساماندهی مسیر به شکلی است که رفت و آمد بین این دو مسیر تسهیل شود. در ضمن، محدودیت ارتفاعی نیز همچون کل بافت تاریخی شیراز در این محور هم وجود دارد، اما این به معنای ساخت مجتمع تجاری در این مسیر نیست.

بنابر گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امیری با بیان این‌که این طرح هنوز در مراحل اولیه و کارشناسی قرار دارد و مراحل تصویب استانی را نیز طی نکرده است، گفت: این طرح بعد از تصویب استانی به وزارت راه و شهرسازی خواهد رسید و باید منتظر بمانیم که مشاور نظر نهایی را بدهد. میراث‌فرهنگی نیز بر اساس کارشناسی‌های انجام‌شده در گذشته و حال، نظر خود را اعلام خواهد کرد.

پیش‌تر در نامه‌های جداگانه از رییس‌جمهور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار فارس و چهره‌های دینی شیراز درخواست شده است اجرای این طرح که به گفته منتقدان یادآور و در ادامه تخریب بافت تاریخی شیراز در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ است، متوقف شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو