۵ نکته بسیار مهم و جالب در مورد عرق که باید بدانید

۵ نکته بسیار مهم و جالب در مورد عرق که باید بدانید


منبع: روزیاتو

141

1400/11/28

18:13


۵ نکته بسیار مهم و جالب در مورد عرق که باید بدانید

۵ نکته بسیار مهم و جالب در مورد عرق که باید بدانید

تعریق به توازن درجه حرارت بدن کمک می کند و تعریف آن چنین است: «ترشح آب نمک‌دار از غدد عرق». عواملی که باعث تعریق می شوند عبارتند از: وضع روحی تان، عارضه ای پزشکی، یائسگی و بارداری (به علت تغییرات هرمونی).

غدد آپوکرین به طور مداوم عرق ترشح می کنند و با رسیدن به مرحله ی بلوغ، افرایشی در هورمون ها صورت می پذیرد که غدد عرق را پویاتر می کند. تعریق به واسطه ی غدد آپوکرین هرگز پایان نمی یابد بنابراین اگر هنگام فعالیت های بدنی اصلا عرق نمی کنید، این می تواند نشانه ی یک عارضه یا اختلال باشد.

در این مطلب از Bright Side نگاهی می اندازیم به انواع عرق و دلیل هر کدام از آن ها.

۱- عرق شور

عرق

درست مثل اشک، در حالت عادی، عرق هم شور است. اما اگر آن قدر شور است که چشم هایتان و زخم های سر باز را می سوزاند، شاید این نشانه ی این باشد که کمبود سدیم دارید.

یکی از نشانه های بدن سالم، آب رسانی (هیدراتاسیون) است. و اگر در رژیم غذایی تان به اندازه ی کافی سدیم وجود نداشته باشد، بدن شما آب از دست می دهد. ممکن است بخواهید نوشیدنی انرژی‌زای بیشتری مصرف کنید تا الکترولیت هایی را که مدیریت سطوح سدیم و پتاسیم را بر عهده دارند افزایش دهید. این به نوبه خود، از عرق خیلی شور جلوگیری می کند.

۲- تعریق خیلی کم

عرق

بدن هر کس با دیگری متفاوت است، برخی زیاد عرق می کنند و برخی دیگر کم و این طبیعی است. اما مثل هر چیز دیگر، خیلی کم یا خیلی زیاد از هر چیزی معمولاً نشانه ی خوبی نیست.

اگر در یک روز گرم تابستانی یا هنگام ورزش خیلی کم تعریق دارید، این یعنی غدد عرق شما به خوبی کار نمی کنند. این عارضه ای جدی به نام آنهیدروزیس یا کم تعریقی است که می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد بدن و گرمازدگی شود که می توانند در درازمدت خطرناک باشند.

۳- تعریق بیش از حد

عرق

نه تنها ممکن است افراد خیلی کم عرق کنند بلکه گاهی ممکن است بیش از حد عرق کنند و این حالت ممکن است توجهی به خود جلب نکند و نادیده گرفته شود. تعریق بیش از حد هایپرهیدروزیس نام دارد و حتی ممکن است در هوای سرد نیز اتفاق بیفتد بدون این که دلیل خاصی داشته باشد. این عارضه برای زنان در طول یائسگی نیز اتفاق می افتد.

بعضی وقت ها این حالت می تواند خطرناک باشد. اگر همراه با تعریق دچار کاهش وزن شدید، یا اگر تعریق تان در زمان خواب اتفاق می افتد و یا این که اگر هنگام تعریق در ناحیه سینه فشار احساس می کنید، باید با پزشک تماس بگیرید.

۴- عرق بدبو

عرق

اگر فکر می کند عرق به خودی خود بدبو است، باید منتظر یک غافلگیری باشید. در حقیقت عرق هیچ بویی ندارد و کاملا بی‌بو است. اما وقتی باکتری های پوست تان با عرق مخلوط شود، بوی ناخوشایندی را ایجاد می کند و این نتیجه ی استرس است.

۲ نوع عرق وجود دارد که از غدد مختلفی ترشح می شوند: یکی از آن ها که بی بو است هنگام گرم شدن بدن از غدد اِکرین ترشح می شود و دیگری که چندان بوی خوبی ندارد از غدد آپوکرین ترشح می شود. ناحیه هایی را که در آن جا عرق می کنید به اندازه ی کافی بشوئید و دقت داشته باشید که رژیم غذایی، محیط و داروهایتان همگی بر روی بوی بدن تان اثر می گذارند.

۵- تعریق دوران بارداری

در طول بارداری، زنان معمولا بیش تر از معمول عرق می کنند و گاهی اوقات این یکی از اولین علائم بارداری است. زمانی که باردار هستید، بدن تان بویش را تغییر می دهد حتی قبل از این که متوجه بشوید که باردارید. اما زیاد به خودتان سخت نگیرید زیرا ممکن است بینی تان در این برهه به شدت حساس شده باشد.

دلیل تعریق زیاد در دوران بارداری این است که به سبب نیاز به انتقال بیشتر اکسیژن و مواد غذایی به نوزاد، منابع خونی افزایش پیدا می کند. نوشیدن مقادیر زیاد آب، دوش گرفتن روزانه، پوشیدن لباس های گشاد و دوری از غذاهای پر ادویه همگی راهکارهایی برای تعریق کمتر هستند.

بیشتر بخوانید:

اگر زیاد عرق می کنید حتماً بخوانید؛ ۹ دلیل پنهان برای تعریق بیش از حد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو