حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر  از پیام تبریک همتای اوکراینی خود به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، اظهار داشت: دو کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و تجاری ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دو جانبه دارند و حضور تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین نشان از ظرفیت‌های خوب دو کشور برای توسعه همکاری‌ها است. 

امیرعبداللهیان همچنین بر عزم دولت جدید ایران برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه بین ایران و اوکراین در زمینه های مختلف تأکید کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحران ایجاد شده در روابط اوکراین و روسیه ضمن ابراز خرسندی از کاهش تنش ها ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفتگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران هر گونه کمک و اقدام لازم را انجام دهد. 

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک مجدد به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، اظهار داشت: ایران و اوکراین همواره از روابط خوب و با ثبات بر خوردار بوده‌اند و تا به امروز هیچ طرفی  نتوانسته است بر روابط خوب دو کشور تأثیر بگذارد.

وزیر امور خارجه اوکراین ضمن قدردانی و تشکر از مواضع اصولی کشورمان در خصوص بحران اوکراین، اظهار داشت: ما به دنبال جنگ نبوده و خواهان حل فصل موضوع به صورت دیپلماتیک و مسالمت آمیز هستیم. 

کولبا همچنین با اشاره به رشد حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد که این میزان از مبادلات بیش از پیش افزایش پیدا کند.