این بیماری در صورت درمان نشدن به سرطان تبدیل می شود

79

1400/11/28

19:55


یک متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی افزود: کولیت روده یک بیماری دستگاه گوارش است که باید نسبت به درمان آن اهتمام ورزید چراکه تبدیل کولیت روده به سرطان روده بسیار شایع است.

این بیماری در صورت درمان نشدن به سرطان تبدیل می شود

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا ترابی نیر افزود: کولیک روده به دلیل التهاب سطح داخلی روده بزرگ و کوچک به واسطه وجود باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش و واکنش بدن به آن رخ دهد.

این پزشک گفت: برخی افراد از بدو تولد به صورت مادرزاد و ژنتیک دارای کولیت روده هستند که ممکن است این اختلال در برخی سنین و ادوار مختلف توقف پیدا کند و در برخی دوره ها خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه شدت علائم کولیت روده در افراد مختلف متفاوت است، اظهار داشت: گرفتگی یا درد شکمی و خونریزی از رکتوم و اسهال از علائم شایع ابتلا به کولیت روده است، البته علائم بسته به بدن و سیستم ایمنی به صورت های مختلف خود را نشان می دهد مثلا برخی از افراد علائمی علاوه بر علائم شایع با بروز تب، کاهش وزن و از دست دادن اشتها همراه هستند.

این پزشک متخصص ادامه داد: کولیت در بیشتر مواقع بدون علامت است و 20 درصد از مبتلایان آن با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کنند و به تشخیص پزشک کولیت دارند.

وی همچنین در خصوص راه های تشخیص کولیت روده گفت: برای تشخیص کولیت روده چند روش وجود دارد که دقیق ترین آن کولونوسکوپی است، در این روش پزشک یک ابزاری که سر آن دوربین و نور دارد را به درون روده می‌فرستد و چنانچه نیاز ببیند، از بافت روده نمونه‌ برداری می‌کند.

ترابی نیر افزود: آزمایش خون و آزمایش مدفوع از دیگر روش های نشان دهنده عفونت هستند که به تشخیص کولیت روده کمک می‌کنند و آزمایش مدفوع از لحاظ وجود گلبول سفید و خون در مدفوع بررسی می شود.

وی همچنین گفت: اهمیت تشخیص کولیت روده بسیار زیاد است و معمولا افراد مبتلا به کولیت روده، با مشکلات گوارشی روبه‌رو شوند و همچنین در صورت ابتلا به اسهال، به دفعات مکرر هستند.

وی ادامه داد: کولیت انواع مختلفی دارد که نوع به واسطه پزشک تشخیص داده می شود. اما آنچه که در این بیماری مهم است تشخیص و درمان زود هنگام آن است چراکه، امکان تبدیل آن به سرطان روده بسیار شایع است و می تواند خطرات زیادی برای زندگی فرد داشته باشد.

این پزشک متخصص درباره درمان کولیت گفت: متاسفانه درمانی قطعی برای کولیت روده وجود ندارد اما می توان با انجام برخی اقدامات و مصرف برخی داروها به کاهش علائم بیماری کمک کرد و آن را کنترل نمود.

ترابی نیر اظهار داشت: عمل جراجی، مصرف برخی برخی دارو های ضد التهابی مانند کورتیکواستروئید ها ، مصرف برخی مسکن ها و داروهای ضد اسهال می تواند به خوبی کولیت روده را کنترل کند.
منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو