این غذاها هوش کودکتان را کم می کند

50

1400/11/28

20:56


تاکنون مطالعات متعددی نشان داده بود که مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده برای سلامتی مضر است اما نتایج یک مطالعه نشان می دهد جوانانی که فست فود می خورند در آزمون های استاندارد ریاضی، علوم و خواندن ۲۰ درصد بدتر عمل می کنند.

این غذاها هوش کودکتان را کم می کند

به گزارش بهداشت نیوز، تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه های تگزارس و اوهیو در مطالعات خود دریافتند افرادی کودکانی که در سن ده سالگی به میزان زیادی از فست فودها می خورند، سه سال بعد نمرات آزمون بدتری نسبت به کسانی که تغذیه سالم تری دارند، کسب می کنند.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که آمارها نشان می دهد دو سوم جوانان حداقل هر هفته مقداری فست فود می خورند.

دکتر کلی پورتل، نویسنده اول این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: شواهد زیادی وجود دارد که مصرف فست فود با چاقی دوران کودکی مرتبط است، اما مشکلات به همین جا ختم نمی شود. اتکای بیش از حد به فست فود می تواند به عملکرد کودکان در کلاس درس آسیب برساند.
طی این مطالعه ۱۱ هزار و ۷۴۰ دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند. در این میان بیش از ۵۰ درصد از کودکان گزارش داده اند که ۱ تا ۳ بار در هفته فست فود می خورند. حدود ۱۰ درصد گفتند که هر روز از فست فودها استفاده کرده و ده درصد نیز اعتراف کردند یک روز در میان فست فود می خوردند. در این میان مشخص شد کمتر از یک سوم کودکان هرگز هیچ فست فودی نخورده اند.

محققان بسیاری از عوامل دیگر، از جمله میزان تماشای تلویزیون، روابط اجتماعی و جمعیت شناختی مدارس و محله هایشان و سایر غذاهایی که می خوردند را کنترل کردند.

دکتر پورتل در این رابطه گفت: ما تا آنجا که می ‌توانستیم برای کنترل و در نظر گرفتن تمام عوامل شناخته ‌شده‌ای که می ‌توانند در میزان موفقیت کودکان در این آزمایش‌ ها دخیل باشند، پیش رفتیم.

این مطالعه روشن نمی کند که چرا مصرف فست فود با کسب نمره پایین تر در تست های استاندارد مرتبط است با این حال، کمبود مواد مغذی ضروری مانند آهن با رشد شناختی ضعیف ‌تر مرتبط است.
طی این مطالعات همچنین نشان داده شد که رژیم های غذایی با قند و چربی بالا برای فرآیندهای یادگیری و حافظه مضر هستند.
دکتر پورتل در خاتمه توضیحاتش گفت: ما نمی گوییم که والدین هرگز نباید به فرزندان خود فست فود بدهند، اما این نتایج نشان می دهد که مصرف فست فود باید تا حد امکان محدود شود.
شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن  در مجله تخصصی Clinical Pediatrics منتشر شده است.
منبع: سیناپرس

نظرات


تصویری


ویدئو