طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت

طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت


منبع: برترین ها

91

1400/11/29

06:37


مرغ زعفرانی یکی از طبخ‌های متفاوت مرغ است که به دلیل داشتن زعفران و آلو خورشتی طعم و عطر فوق العاده‌ای دارد و می‌توان آن را همراه با زرشک پلو، سبزی پلو و باقالی پلو سرو کرد.

برترین‌ها: مرغ زعفرانی یکی از طبخ‌های متفاوت مرغ است که به دلیل داشتن زعفران و آلو خورشتی طعم و عطر فوق العاده‌ای دارد و می‌توان آن را همراه با زرشک پلو، سبزی پلو و باقالی پلو سرو کرد.

مرغ در سفره ما و همچنین در برنامه غذایی خانواده ایرانی یکی از پروتئین‌های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می‌شود. مرغ در انواع خورش‌ها، پلوها، سالادها، فست فود‌ها و خوراک‌ها استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی و به صورت خورش رواج بیشتری دارد. خورش مرغ را معمولا با رب گوجه فرنگی یا رب انار و یا به صورت بی‌رنگ همراه با آب لیمو یا آب نارنج تهیه می‌کنند.

طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت

مرغ زعفرانی یکی از انواع خورش‌های مرغ است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد و به دلیل داشتن زعفران بسیار خوشبو و خوش‌رنگ و لعاب است. اگر به دنبال یک دستور طبخ جدید و متفاوت برای تهیه مرغ در کنار غذا هستید، با همراه باشید. در این مطلب طرز تهیه مرغ زعفرانی همراه با آلو خورشتی و عطر بی‌نظیر کره همراه با نکات و فوت فن‌های مربوط به طبخ این نوع مرغ تقدیم شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه مرغ زعفرانی

  • مرغ (ران یا سینه): ۳ تکه
  • پیاز درشت: ۳ عدد
  • سیر: ۵ حبه
  • زعفران دم کرده غلیظ: نصف فنجان
  • آلو خورشتی: ۱۰ عدد
  • زرشک: نصف فنجان
  • کره: ۵۰ گرم
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب نارنج: نصف لیوان
  • نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه مرغ و پودر زنجبیل: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت

نکات مربوط به آلو خورشتی

آلو با داشتن خواص آنتی اکسیدانی سرشار از ویتامین‌های گروه A، B، C و همچنین دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و گوگرد است. آلو خورشتی معمولا به رنگ‌های زرد، سیاه و قهوه‌ای روشن و در اندازه‌های ریز یا درشت در بازار موجود است. آلو خورشتی تازه و مرغوب نباید بوی ترشیدگی بدهد و باید ظاهری شفاف داشته باشد. همیشه قبل از استفاده از آلو در خورش نیم ساعت قبل آن را توی یک کاسه با آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود اگر آلو دارای شن ریزه یا آشغال باشد، با خیس خوردن کاملا تمیز شود. بعد از نیم ساعت آلو را توی یک صافی بریزید و روی آن آب بگیرید؛ سپس به غذا اضافه کنید.

نکات مربوط به مرغ

طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

نکات مربوط به زعفران

طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکات مربوط به پیاز

طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت


اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

طرز تهیه مرغ زعفرانی

ابتدا تکه‌های مرغ را خوب بشویید و کنار بگذارید. پیاز‌ها را بعد از شستن پوست کنید و به صورت خلالی درشت یا حلقه‌ای خرد کنید. یک ماهی تابه دیواره بلند انتخاب کنید و پیاز‌های خرد شده را کف ماهی تابه بریزید و خوب پخش کنید؛ سپس روغن مایع را روی پیاز‌ها بریزید. حالا تکه‌های مرغ را روی پیاز‌ها بچینید. حبه‌های سیر را خرد کنید و روی تکه‌های مرغ بگذارید و درب ماهی تابه را ببندید. ماهی تابه را روی اجاق گاز بگارید و شعله را کم کنید. حدود نیم ساعت زمان بدهید تا پیاز‌ها آب بیاندازد.

طرز تهیه مرغ زعفرانی؛ طعمی بی‌نظیر و متفاوت


بعد از این مدت زمان درب ماهی تابه را بردارید و زعفران دم کرده را به ماهی تابه اضافه کنید؛ سپس کمی نمک، فلفل، زردچوبه، پودر زنجبیل و ادویه مخصوص مرغ روی مرغ‌ها بپاشید و دوباره درب ماهی تابه را بگذارید و اجازه بدهید مرغ با حرارت خیلی کم حدود یک ساعت با آب پیاز بپزد. در مرحله بعد کره را توی یک ماهی تابه دیگر آب کنید و آلو را که از قبل شسته و خیس داده‌اید همراه با زرشک به آن اضافه کنید و ۱ دقیقه صبر کنید تا آلو و زرشک با کره تفت بخورد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. حالا مخلوط آلو و کره را به مرغ اضافه کنید و بدون اینکه مرغ‌ها را تکان بدهید؛ دوباره درب ماهی تابه را ببندید و نیم ساعت دیگر زمان بدهید.

در مرحله آخر آب نارنج را به ماهی تابه اضافه کنید و باز هم تکه‌های مرغ را بر نگردانید. دوباره درب ماهی تابه را بگذارید و چهل دقیقه دیگر صبر کنید تا آب نارنج کاملا به خورد مرغ‌ها برود. حالا می‌توانید تکه‌های مرغ را برگردانید و بعد از گذشت پانزده دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید. توجه داشته باشید که این مرغ کلا کم آب است و با سس غلیظ پیاز و آلویی که همراه با مرغ پخته شده است، سرو می‌شود. اگر شما به خورش آبدار تمایل بیشتری دارید، می‌توانید میزان آب نارنج را بیشتر کنید و یا وقتی آلو را به مرغ اضافه کردید، همراه با آن نصف لیوان آب جوش داخل ماهی تابه بریزید. این مرغ لذیذ را می‌توانید همراه با زرشک پلو، سبزی پلو و یا باقالی پلو سرو کنید و لذت ببرید. نوش جان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو