پیش‌بینی‌ها برای جشنواره‌های کن و ونیز

منبع: برترین ها

95

1400/11/29

09:03


یک پخش کننده و کارشناس بین المللی سینمای ایران ، پیش بینی هایش را از حضور فیلم ها، برای جشنواره های "کن" و "ونیز" پیش رو مطرح کرد.

ایسنا: یک پخش کننده و کارشناس بین المللی سینمای ایران ، پیش بینی هایش را از حضور فیلم ها، برای جشنواره های "کن" و "ونیز" پیش رو مطرح کرد.

محمد اطبایی در نوشتاری نوشت: "با پایان گرفتن دو جشنواره سینمایی مهم ابتدای سال جدید میلادی، ساندنس و برلین، اکنون بازار پیش بینی حضور فیلم های جدید در دو جشنواره فیلم کن و ونیز داغ تر شده است. هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد و هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز هم از ۹ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ برگزار خواهند شد.

پیش‌بینی‌ها برای جشنواره‌های کن و ونیز

آخرین فرصت برای ثبت نام فیلم در بخش رسمی جشنواره کن روز ۲۰ اسفند و برای تحویل نسخه فیلم روز ۲۷ اسفند خواهد بود. بخش دو هفته یا پانزده روز کارگردان ها روز ۲۰ اسفند را برای دریافت فیلم های کوتاه و میان مدت و روز ۵ فروردین را برای ثبت نام فیلم های بلند و ۱۹ فروردین را برای دریافت نسخه بازبینی فیلم های بلند تعیین کرده است.

برای بخش هفته منتقدان کن هم ۲۰ اسفند آخرین فرصت ارائه فیلم های بلند و کوتاه خواهد بود. بخش اسید یا همان مجمع پخش فیلم های مستقل که در کنار سه بخش دیگر کن برپا می شود، روز ۲۶ اسفند را آخرین فرجه برای دریافت فیلم اعلام کرده است.

جشنواره فیلم ونیز هم تا روز ۲۷ خرداد برای دریافت فیلم به پخش کننده ها و تهیه کننده ها فرصت داده است.

جشنواره فیلم کن چند ماهی است که بازبینی فیلم های جدید را آغاز کرده و امسال نیز رقابت شدیدی برای صاحبان آثار برای حضور در معتبرترین رویداد سینمایی جهان وجود دارد.

کارگردان های سرشناس بسیاری آثار خود را روانه جشنواره کن و ونیز کرده که به طور معمول بخش غالب این فیلم ها در انتخاب های نهایی این دو جشنواره حضور دارند. روبن اوستلوند کارگردان سوئدی که فیلم قبلی او، "مربع" جایزه نخل طلای کن ۲۰۱۷ را دریافت کرده بود، فیلم جدیدش با عنوان "مثلث محنت" را آماده کرده که درباره مانکن های دنیای مد است. وس اندرسون فیلم جدیدش با عنوان "شهر سیارک" را با یک گروه بازیگر سرشناس در اسپانیا به پایان برده که تام هنکس، مارگو رابی، اسکارلت یوهانسن، آدرین برودی، بیل مورای، تیلدا سویینتن، جف گلدبلوم و جفری رایت در آن بازی دارند.

پارک چان-ووک سینماگر برجسته کره ای فیلم جدیدش با عنوان "تصمیم به ترک کردن" را به کن فرستاده و البته هیروکازو کوره – ادا فیلمساز برنده نخل طلای کن هم فیلم کره ای زبان "دلال" را آماده دارد. لی جونگ- جائه بازیگر اصلی سریال "بازی مرکب" هم اولین فیلم سینمایی خود با عنوان "شکار" را ساخته که باید شاهد نمایش آن در کن یا ونیز باشیم. دیوید کروننبرگ کانادایی فیلم "جنایات آینده" و ترنس مالیک "راه باد" را آماده نمایش دارند. نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترکیه ای که هر شش فیلم اخیرش در کن بوده اند، فیلم جدیدی با عنوان "علف های هرز" را برای کن آماده دارد.

شرکت وایلد بانچ فرانسه بسته فیلم های جدید خود را اعلام کرده که باید شانس بسیاری برای حضور این فیلم ها در کن و ونیز قائل شد. برادران داردن فیلم "توری و لوکیتا"، لوییز گرل فیلم "بیگناه"، کریستین مونگیو با "آر. ام.ان" (که با فیلم های "چهار ماه و دو هفته و دو روز"، "آن سوی تپه ها" و "فارغ التحصیلی" هر نوع جایزه ای را در کن تاکنون دریافت کرده است)، داریو آرژنتو با "عینک تیره"، جیمی راپورال-ترزور با "ارازل"، ربکا زلوتوسکی با "بچه های مردمان دیگر"، کوئنتین دوپیو با "باورنکردنی اما واقعی"، آرنو دسپلشن (با هفت فیلم در بخش مسابقه کن!) با فیلم جدید "برادر و خواهر" با بازی گلشیفته فراهانی، لئا میسویوس با "پنج شیطان"، عادل ال عربی و بلال فلاح با "طغیان" با بازی ویل اسمیت، آلیس دیوپ برنده جایزه بهترین مستند برلین با اولین ساخته بلندش "سن عمر"، و سرانجام علی عباسی فیلمساز ایرانی مقیم سوئد با فیلم "عنکبوت مقدس" که باز هم فیلمی دیگر است درباره قاتل عنکبوتی و این بار یک تولید بزرگ با شماری بازیگران ایرانی که در اردن ساخته شده و همگان بر حضور قطعی او در بخش مسابقه کن تاکید دارند.

آلخاندرو گونزالز ایناریتو با "باردو" با فیلمبرداری داریوش خنجی، آندری زویاگنیتسف با "چه اتفاقی می افتد"، جیمز گری که از شش فیلم بلندش ۴ فیلم در کن و ۲ فیلم در ونیز بوده اند، با فیلم جدیدش "زمان آرماگدون"، ریوسوکه هاماگوچی با فیلمی جدید با عنوان "دوره کار آموزی ما"، باز لورمن با "الویس"، دارن آرونوفسکی با "نهنگ"، دمین چزل با "بابیلون" با بازی برد پیت و مارگوت ربی، جورج میلر با "سه هزار سال آرزومندی"، عبدالرحمان سیساکو همیشه حاضر در کن با "تپه عطر زده شده"، جوانا هاگ با "دختر ابدی"، ماریا شرادر با "او گفت"، بازیل خلیل فلسطینی با "آخر هفته در غزه"، امیلی عاطف کارگردان زن ایرانی تبار با فیلم آلمانی "بیش از همیشه"، سارا پولی با "زنان حرف می زنند"، میلاد اعلامی کارگردان ایرانی مقیم سوئد با "حریف" که موضوعی مرتبط با ایران دارد، لوکرسیا مارتل سینماگر معروف آرژانتینی با "شوکو بار"، میا هانسن لو با "یک صبح خوب"، بریانته مندوزا کارگردان سرشناس فیلیپینی با "آپاگ"، دومنیک مول با "شب دوازدهم"، تاریک صالح با "پسری از بهشت"، سوداده کادان سینماگر سوریه ای با "نزوه"، مریم توزانی سینماگر مراکشی با "کفتان آبی"، فلورین زلر با "پسر"، مونیا مدور با "هوریه"، جاناتان گلیزر با "منطقه توجه"، فاتح آکین با فیلم جدیدش "راین گلد" و ده ها سینماگر سرشناس دیگر در رقابت برای حضور در کن و ونیز بوده و به این فهرست باید ده ها کارگردان جوان و ناشناخته را نیز اضافه کرد.

شرکت های پخش آن لاین محتوا هم تولیدات بسیاری را آماده دارند. نتفلیکس با "آپولو ۵/۱۰" ساخته ریچارد لینکلیتر، "بلوند" ساخته اندرو دومنیک، "چشم آبی رنگ پریده" ساخته اسکات کوپر، "پینوکیو" ساخته گیرمو دل تورو، "دماغ سفید" ساخته نواه یامباخ، "اعجاب" ساخته سباستین للیو، "من یک سر زدم" ساخته بابک انوری فیلمساز موفق ایرانی مقیم انگلستان، "شناگران" ساخته سالی ال حسینی، آمازون با "کاترین، به نام بردی" ساخته لنا دونهام، "وادارم نکن برم" ساخته هانا مارکس، اپل با "قاتلان ماه گل" ساخته مارتین اسکورسیزی، با بازی لئوناردو دی کاپریو و رابرت دو نیرو، "رهایی" ساخته آنتوان فوکوآ.

استیون اسپیلبرگ فیلم جدید خود، "فیبل من ها" را که بر اساس کودکی خود اسپیلبرگ، آماده دارد که دیوید لینچ هم در آن نقش آفرینی کرده است، هر چند یونیورسال پخش کننده فیلم تاریخ نمایش آن را ۲۳ نوامبر سال آینده اعلام کرده که این نکته امکان حضور جشنواره ای فیلم را کمتر می کند. ژان لوک-گدار فیلم جدیدی را آماده کرده که هنوز عنوان آن اعلام نشده و شنیده هایی مبنی بر فیلم بدون عنوان جیا ژانکه، مهم ترین سینماگر چین هم شنیده می شود.

سینماگران ایرانی هم فیلم های جدید خود را به کن ارائه کرده و یا در فاصله یک ماهه ارائه خواهند کرد. طبق شنیده ها جعفر پناهی و محمد رسول اف فیلم های بلندی داشته و نادر ساعی ور هم فیلم جدیدش را به عنوان محصول آلمان به کن ارسال کرده است. از دیگر سینماگران ایرانی سعید روستایی با "برادران لیلا"، رضا میرکریمی با "نگهبان شب"، وحید جلیلوند با "شب داخلی دیوار"، مانی حقیقی با "تفریق"، اصغر یوسفی نژاد با "عروسک"، هومن سیدی یا "جنگ جهانی سوم"، امیر حسین ثقفی با "کوچه ژاپنی ها"، آرین وزیر دفتری با "بی رویا"، سیاوش اسعدی با "غریزه"، امید شمس با "ملاقات خصوصی" و... هم امید به حضور در این دو جشنواره دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو