معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌ها در بحران اوکراین خواست برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها حداکثر خویشتنداری را بکارگیرند.

رزماری دی کارلو معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد این مطلب را بیان کرد و افزود: این مسائل را باید از طریق دیپلماسی و بهره گیری کامل از سازوکارها و چارچوب های موجود منطقه ای و دیگر ابزارها حل کرد.

  وی تصریح کرد: متاسفانه در اجرای مفاد مختلف توافق‌نامه‌های مینسک، پیشرفت چندان معناداری وجود نداشته است.

معاون دبیر کل سازمان ملل گفت: توافق نامه های مینسک تنها چارچوب مورد تایید این شورا در قطعنامه ۲۲۰۲ برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه در شرق اوکراین است.

دی کارلو اظهار داشت: در همین راستا، از گزارش‌های نقض جدید آتش‌بس در سراسر خطوط مقدم طی چند ساعت گذشته اعلام نگرانی  می کنیم. در صورت تأیید، نباید اجازه داد این تنش ها تشدید شوند.

معاون دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که حداکثر خویشتنداری را در این زمان به کار گیرند.

وی تصریح  کرد ما همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که ممکن است مغایر با روح و متن توافق‌نامه‌های مینسک باشد یا اجرای آن را تضعیف کند و منجر به تنش‌های بیشتر از جمله مربوط به مناطق خاصی از لوگانسک و دونتسک شود، خودداری کنند.

 شورای امنیت سازمان ملل همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، به درخواست روسیه تشکیل جلسه داده است.

این نشست پس از یک نشست پرتنش شورای امنیت در پایان ماه ژانویه که به درخواست آمریکا برگزار شد، این بار به درخواست روسیه که ریاست دوره ای شورا ی امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، تشکیل شده است تا  درباره اجرای توافقنامه مینسک در مورد اوکراین که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، بحث و گفت‌وگو شود.

دیمیترو کولِبا وزیر خارجه اوکراین، امکان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مناقشه دونباس با شرایط روسیه را رد کرده است.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، کولبا گفته است: اوکراین برای اجرای مفاد توافقنامه مینسک به منظور حل مناقشه در دونباس آمادگی دارد اما نباید با شرایط مطرح شده از سوی روسیه باشد.

وی با بیان اینکه همه بر اجرای توافقنامه مینسک تاکید می کنند، گفته است مساله این است که توافقنامه مینسک آیا با شرایط و تعبیر روسیه اجرا می شود یا اینکه همان گونه که هست اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه اوکراین می گوید: ما توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نخواهیم کرد اما این موضع ما به این معنی نیست که این توافقنامه را به هیچ وجه اجرا نمی کنیم.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.

کشورهای غربی ازجمله آمریکا از این موضع گیری دولت اوکراین حمایت می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است  که تجدیدنظر در توافقنامه مینسک توسط آمریکا پیامدهای خطرناک برای مناقشه اوکراین در پی دارد.